بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۷ شهریور ۹, شنبه

ثبت جهانی کلیساهایسنت استپانوس و ننه مریم


ثبت جهانی کلیساهای سنت استپانوس و ننه مریم

سازمان صنايع‌ دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي با همكاري منطقه آزاد ارس جشن ثبت جهاني كليساهاي ايران را در اين استان برگزار مي‌كند. به گزارش ميراث خبر، تراب محمدي، رييس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با بيان اين مطلب افزود: ثبت جهاني كليساهاي ايران نشان‌دهنده صلح و دوستي ايرانيان در طول تاريخ است و اينكه ايرانيان با وجود داشتن اديان مختلف، مسالمت‌آميز كنار يكديگر زندگي مي كردند . وي ادامه داد: با توجه به ثبت جهاني دو كليساي ننه مريم و سنت استپانوس كه در استان آذربايجان شرقي قرار دارد اين استان درصدد است با همكاري منطقه آزاد ارس جشن ثبت جهاني كليساها را برگزار كند به گفته محمدي، اين جشن درحد استاني و به منظور معرفي كليساي ننه مريم و سنت استپانوس به جهانگردان و سوق دادن تورهاي گردشگري به سمت استان صورت مي‌گيرد وي همچنين عنوان كرد كه زمان دقيقي براي برگزاري اين جشن مشخص نشده اما احتمالا تا سه ماه آينده در استان برگزار خواهد شد مجموعه كليساهاي ارامنه به عنوان نهمين اثر ايران 16 تير‌ماه 87 در كبك كانادا ثبت جهاني شد

مجموعه ثبت ‌شده كليساهاي ايران شامل سه كليساي اصلي سنت تاتاووس، سنت استپانوس، زور زور و چند بناي اطراف آن، همراه دهكده‌ها و قبرستان است كليساي سنت استپانوس آذربايجان شرقي بعد از قره كليسا در آذربايجان غربي، مهم‌ترين كليساي ارامنه كشور است. اين كليسا مربوط به قرون 10 تا 12 ميلادي بوده و در منطقه جلفا در كنار رودخانه ارس جا گرفته است كلیساي ننه مريم نيز بر اساس روايت پژوهشگران مسيحي و آشوري اين بنا كه ساختمان فعلي‌‌اش متعلق به دوران ساساني است، قبلا آتشكده زرتشتيان بوده است هنگام تولد مسيح، موبدان زرتشتي ساكن اين معبد، ستاره‌اي درخشان را در حال حركت به سوي شرق مي‌بينند، آن را نشانه‌اي از تولد منجي وعده داده شده مي‌يابند و به طرف اورشليم روانه مي‌شوند اين سه موبد كه دو نفر از آنها به اسم‌هاي ملكوم و بلشامر ياد شده‌اند، پس از بازگشت به اروميه، آتشكده را مبدل به كليسا كرده و در آنجا دين مسيح را تبليغ مي‌كنند اين كليسا طي قرون مختلف مورد مرمت قرار گرفته كه معروف‌ترين مرمت آن از سوي يك شاهزاده چيني به نام بافري انجام شده است محمدي همچنين درباره وضعيت معماري دو كليساي ننه مريم و سنت استپانوس گفت: عمليات مرمت و بازسازي دو كليساي جهاني ننه مريم و سنت استپانوس تا پايان امسال تمام مي‌شود وي ادامه داد: با توجه به ارايه پرونده ثبت جهاني كليساهاي





ایران كار مرمت و بازسازي دو كليساي ننه مريم و سنت استپانوس كه در استان آذربايجان شرقي است، شروع شد به گفته رييس ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي، هم اكنون 80 درصد كارهاي مرمتي و بازسازي اين دو كليسا انجام شده و تا پايان امسال اين دو كليسا به طور كامل مرمت مي‌شوند وي در پايان از آغاز فصل دوم كاوش هاي نجات بخشي سد خداآفرين خبر داد و گفت: فصل دوم‌ كاوش های نجات بخشي احتمالا به سرپرستي رييس پژوهشكده باستان شناسي به زودي شروع مي شود. همچنين قرار است فصل جديد كاوش هاي باستان شناسي ربع رشيدي به سرپرستي خانم روح انگيز شروع شود .

منبع : سایت خبری منطقه آزاد ارس

تصاویر: از آرشیو عکس وبلاگ و و بسایت شهرستان جلفا

مطلب پست بعدی : هنرمند داریوش پیرنیاکان

۱۳۸۷ شهریور ۶, چهارشنبه

محصولات باغی شهرستان جلفا *انگور*

محصولات باغی شهرستان ( انگور )
محصولات باغی شهرستان جلفا متنوع است و از اواخر اردیبهشت معمولا مردم از میوه ی منطقه استفاده می نمایند اوایل گوجه سبز ، آلبالو ، گیلاس، زرد آلو و .... به بازار می آید که هر کدام از این میوه ها انواع گوناگون دارند یکی از محصولات عمده ی این فصل معمولا آلبا لو میباشد که تقریبا در باغات تمام سطح شهرستان بعمل می آید و قسمتی از در آمد باغدارران از این محصولمیباشد . بعد انواع مختلف زرد آلو به بازار می آید و تقریبا به علت شرایط آب و هوای مناسبی که کناره های رودخانه پر آب ارس دارد در آمد خوبی از این محصول عاید باغداران می شود. بعد به ترتیب سیب و گلابی و هلو و انگور در انواع گوناگون از باغات برداشت میشود . بعد گردو و بادام و حتی پسته نیز از بعضی نقاط شهرستان به وفور برداشت میشود و انار و انجیر و سنجد هم محصول دیگر این شهرستان است اگر بخواهیم حق مطلب را ادا کنیم شهرستان ما گوشه ای زیبا از این کشور می باشد که بغیر از دو سه محصول مخصوص مناطق گرمسیری بقیه ی میوه ها آن هم از نوع مرغوبش به فراوانی در آن به عمل می آید و به کشور های همسایه و سایر نقاط میهن اسلامی صادر می شود و به لطف پروردگار و همت مسئولین دلسوز منطقه بزودی آبیاری دشت گلفرج آغاز و بر محصولات منطقه چندین برابر اضافه خواهد شد بهمین خاطر بر آن شدیم در فرصتهای مناسب از خواص مختلف میوه های موجود در شهرستان برایتان بنویسیم شاید مفید واقع شود در این پست در باره ی انگور و فواید آن با شما صحبت میکنیم: و فراموش نکنیم که خربزه چون عسل هادیشهر ( گرگر و علمدار )این روز ها با قیمت مناسب در میادین شمال و جنوب هادیشهر کام خریداران را شیرین میکند .
انگور
انگور میوه ای لذیذ و شیرین و از نوع میوه های خوشه ای است.
این میوه سرشار از ویتامین های آ ، ب ، ث .. می باشد . همچنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، فسفر و آهن است. یک لیوان(160 گرم) انگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوی : 110 کالری انرژی ، یک گرم پروتیین ، 29 گرم کربو هیدرات و یک گرم فیبر می باشد. انگور، منبع خیلی خوب ویتامین سی و منگنز می باشد . منظور از منبع خیلی خوب یعنی 20 درصد یا بیشتر نیاز روزانه ی فرد به آن ماده ی مغذی رابر آورده می کند .
خواص انگور :
یکی از خواص مهم انگور ، تصفیه ی خون و خون ساز بودن آن است . لذا چنانچه از کم خونی رنج می برید ، خوردن انگور قرمز یا یاقوتی را به شما توصیه میکنیم .
افرادی که خیلی لاغرند و می خواهند چاق شوند ، می توانند یک لیوان صبح و یک لیوان عصر آب انگور بخورند .
انگور هم لاغر کننده است ، هم چاق کننده ، به این صورت که اگر انگور را از صبح تا ظهر ، به تنهایی میل کنید لاغر کننده ، و اگر آن را همراه غذا بخورید چاق کننده است .
انگور و آب آن برای کسانی که در اثر یک بیماری طولانی ضعیف شده اند ، بسیار مفید است . افرادی که در دوره ی نقاهت بیماری بسر میبرند و یا ضعف عمومی دارند ، سعی کنند از انگور ، هویج و سیب و هلو به مقدار زیاد استفاده کنند .
البته بهتر آن است که این میوه ها را با هم در آب میوه گیری بریزند و آب میوه مخلوط را در طول روز جرعه جرعه بنوشند .
انگور برای سل، یبوست ، بواسیر و سیاه سرفه اثر شفا بخش دارد .
انگور غذای بسیار خوبی برای مبتلایان به اوره خون بالا و اسیدوز میباشد.
آب انگور تازه برای بیمارانی که دچار ورم کلیه هستند ، نوشیدنی مناسبی است، زیرا ادرار آور است .حتی در این مورد بهتر است به جای شیر به بیمار ، اب انگور تازه داده شود .
به دلیل مقوی و مغذی بودن انگور، برخی از پزشکان عقیده دارند آب انگور تازه نوعی شیر با منبع گیاهی است که مواد غذایی آن به مراتب بیشتر از شیر حیوانی است .
مصرف آب انگور تازه برای کسانی که نارسایی کبد دارند ، توصیه شده است ، زیرا آب انگور عمل ذخیره ی قند در کبد و دفع صفرا را تسهیل میکند . کبد را تقویت و به فعالیت سالم آن کمک میکند .
انگور موجب افزایش اشتها میشود .
انگور سموم بدن را دفع میکندو یبوست را برطرف می سازد .
اگر آب انگور را بر پوست بمالید ، چین و چروک آن را برطرف میکند و پوست را با طراوت میکند .
انگور برای کسانی که مبتلا به ورم مفاصل ، رماتیسم ، نقرس و سنگ کلیه میباشند ، مفید است.
انگور برای کسانی که دچار مسمومیت ، عوارض فشار خون بالا و سو هاضمه ، اختلالات پوستی ، کورک اگزما و نفریت شده اند سودمند است .
آب انگور تازه شیر زنان را زیاد میکند .
انگور در زدودن غم و اندوه و بی تابی شدید ، بسیار موثر است .
انگور عامل مهمی برای بازگشت نیروی عضلانی است .
انگور یک غذای خوب برای سلسله اعصاب می باشد و فشار عصبی را تسکین می دهد .
انگور تازه برای بهبود بیماریهای قلبی بسیار سودمند است .
انگور قند خون را تنظیم می کند . در اثر ورود قند انگور به خون ، نیرویی به وجود می آید که ماهیچه ها به وسیله ی آن کار میکنند .
انگور باعث پاک سازی معده و روده از مواد زاید و مضر میشود .
انگور دو برابر گوشت در بدن انرژی تولید میکند ، ولی برخلاف گوشت اوره ی خون را افزایش نمی دهد .
طبق تحقیقات علمی جدید ، انگور بسیاری از میکروب های بیماری زای داخل بدن را از بین
میبرد.
خواص انگور قرمز:
انگور قرمز از تصلب شرایین و انسداد رگها پیشگیری میکند .
به گفته ی پژوهشگران غلیظ بودن خون ، اکسیداسیون سریع کلسترول ، سفت و سخت شدن رگها دلایل اصلی بروز بیماریهای قلبی و تصلب شرایین است.
این پژوهشگران دریافته اند که با خوردن انگور قرمز ، اکسیداسیون کلسترول ، کاهش می یابد و رگهای خونی منبسط می شوند و خون با سرعت بیشتری در بدن جریان می یابد علاوه بر این ، خوردن انگور قرمز موجب بهبود عملکرد قلب می شود .
انگور قرکز منبع سرشاری از آنتی اکسیدان موسوم به کوئر نستین است . پوست انگور دارای ماده ی سفید رزوراتول است که از تراکم و روی هم انباشته شدن پلاکت های خون جلوگیری میکند و در نتیجه مانع لخته شدن خون در رگها میشود .
موارد احتیاط:
مصرف زیاد انگور باعث دل پیچه و اسهال می شود بنابر این در خوردن آن افراط نکنین . مصرف انگور برای مبتلایان به دیابت مضر است .
مصرف مداوم آب انگور باعث ایجاد سنگ کلیه و رسوبات در دستگاه ادرار میشود . خوردن انگور ترش و نارس ، باعث بروز اختلال در معده میشود.
هسته ی انگور سرد و خشک است و در معده های ضعیف ایجاد نفخ میکند
زیاده روی در خوردن انگور برای کبد و معده مضر است و حتی ممکن است به انسداد روده و معده ختم شود .
خوردن آب سرد بلافاصله پس از خوردن انگور ، برای معده زیان آور است.

۱۳۸۷ شهریور ۲, شنبه

میرزا طاهر خوشنویس


ميرزا طاهر خوشنویس

استاد میرزا طاهر خوشنویس در سال 1306 هجری قمری ، 1267 هجری شمسی در يكي از روستاهای آذربايجان‌(قَ راجه داغ) ، قریه هلق شهرستان جلفا (قریه هلق جلفا جز محال دیزمار و بخش قره داغ )، در يك خانواده روحاني ، ‌پا به عرصه حيات نهاد.
در سال 1309 به تبريز آمد. پدر وي همواره قرآن به همراه داشت. هر ماه يك قرآن ختم مي كرد و از فنون قرائت و تجويد نيز بهره اي داشت.
در پنج سالگي كم كم سواد فارسي و قرآن را به فرزند ياد ميدهد.
در هفت سالگي به مكتب رفته و در يادگيري صرف و نحو عربي و خط نسخ مي كوشدتا در اندك مدتي با مقدمات تحرير خط نسخ آشنا مي شود. چون استعداد سرشار به خوشنويسي در وجودش نهفته بود ،‌بدون تعليم و راهنمايي فقط به يمن ذوق و عشق مفرط به خوشنويسي آنقدر از خطوط شيواي استادان خط مشق مي نمايد تا به كيفيت و رموز و قواعد آن پي مي برد.
در نه سالگي جزء‌سي ام قرآن را براي يكي از كتابفروشي ها مي نويسد و چاپ مي شود. در دوازده سالگي صرف و مير و تصريف و عوامل را مي نويسد آنها نيز چاپ مي شوند. كتاب بعدي استاد ميرزا طاهر خوشنويس در چهارده سالگي معالم (در اصول )‌بود. آن نيز به چاپ مي رسد و هنوز نسخه هاي آن موجود و مورد استفاده طلاب علوم ديني است. سپس به نوشتن قرآن مي پردازد . اولين قرآن را در سال 1321 هجري قمري شروع مي كند و چهار سال تمام كار نوشتن آن قرآن به طول مي كشد.
استاد خوشنويس در سن هفده سالگي شروع به تدريس مي نمايد و 35 سال به شغل شريف معلمي مي پردازد. استاد خوشنويس در عرض شصت و چهار سال فعاليت هنري به تحرير بيش از دويست جلد كتاب،‌رساله علمي ،‌اخلاقي و ديني از قبيل مكاسب، مفاتيح الجنان (شش جلد)، قرآن (بيست و پنج جلد)‌،‌منتهي الامال ، جامع المقدمات ،‌شرح جامي، كتاب رجال‌(پنج جلد)‌كفايت الاصول و ... موفق مي شود.
استاد در سال 1334 شمسي تقاضاي بازنشستگي مي نمايد . آن موقع استاد قريب به هفتاد سال داشت. آخرين كتابي كه وي نوشته ،‌كتاب آسماني قرآن بود كه در سال 1353 هجري شمسي به پايان مي رساند .
سرانجام ايشان پس از سپري نمودن قريب به نود سال عمر پربار خود در سال 1355 هجري شمسي به درود حيات نمود.
شايان ذكر است مقبره استاد ميرزاطاهر خوشنويس در تاريخ 10/11/84 به محل مقبره الشعراي تبريز انتقال یافته و در کنار استاد شهریار به خاک سپرده شد.

۱۳۸۷ شهریور ۱, جمعه

شعری زیبا از ابولقاسم نباتی


شعری از نباتی

گؤره سن من نییه یارب بئله نالان اولـــــــدوم؟

غلط ائتـدیم کی سنه واله و حئیران اولــــــــــــدوم.

اودا یاخدین من بیچاره نی پروانه کیمــــــــــی،

آجیغین گـــــلدی مگر عاشیق انسان اولــــــــــدوم؟

سود و سرمایه می مجموع ألیمدن آلــــــــــدین

نییـــــه کیم زاهید اولوب مسجده دربان اولـــــدوم!

شیخ صنعان کیمی بوینوما سالدیم زنــــــــــار،

اینــــــــــدی گل گؤر کی کلیسالارا رهبان اولدوم.

ائتدیم اول دلبر ترسایا بوگون بیر سجـــــــــده،

ایندی بیلدیم کی یقین من ده موسلمان اولــــــــدوم!

لله الحمد کی من کوفرده بولدوم ایمـــــــــــــان،

کئــــــچن ایامه نه حاصیل که پشیمان اولــــــدوم!

گل نباتی،دولانیم باشینا،وه! وه! نه گـــــــــــؤزه ل

جام وئریب، یاره وفا راهینه قوربان اولـــــــــدوم

۱۳۸۷ مرداد ۳۱, پنجشنبه

سخن روز ( اعتیاد)


اعتیاد


مسئله ای که باعث شد تا دوباره در باره ی اعتیاد بنویسم مرگ دومین جوان محله .....بود که از شروع تابستان تا به امروز ..در اثر تزریق مواد مخدر جان خود را از دست
داده اند.
راستی ! چرا ما نسبت به این مسئله تا این اندازه بی تفاوت و بی مسئولیت هستیم! ؟
آیا واقعاً این مشکل راه حل و چاره ای ندارد ؟ تا چه مدت ما نظاره گر فساد و تباهی و از بین رفتن جوانان کشور مان خواهیم بود ؟ آیا فکر نمی کنید این اژدهای چند سر روزی از خانه من وشما هم سر در بیاورد ؟
بعد از مرگ دومین جوان در یکی ، دو ماه اخیر با هرکسی از دوستان و آشنایان صحبت کردیم می گفتند " خانواده اش راحت شد ، معلوم بود که هیچکس از رفتنش ناراحت نبود ، ... و شاید بنوعی خرسند هم بودند . شاید اینگونه تصور میکردند که نبود او یعنی یک معتاد ، یک مزاحم ، یک انگل کمتر !!! ولی زهی خیال باطل ..!!!!
چه بدبخت هستیم ما ، که با دستان خود جوانان مان را به سینه خاک می سپاریم و به انتظار مینشینیم تا نوبت دیگری فرا رسد و آنگاه روز از نو روزی از نو ، و اینگونه که از حال و هوای این محله کوچک معلوم است ، باید منتظر قربانیان دیگری هم باشیم ، اصلاً خیلی از این جوانان که در گوشه و کنار این میدان...پرسه میزنند مدتهاست که مرده اند . اینها مرده های متحرکی هستند که دنبال هم پا ، هم منقل میگردند و افسوس که صید زیاد است و صیاد ها ماهر و طعمه هایشان پر طمطراق و اغوا کننده ، که حتی اغلب خود صیاد هم شکار میشود .
مسئله هر روز حاد تر میشود ، بنظر میرسد کلینیکهای ترک اعتیاد هم چاره ساز نبود . این درخت تنومند چنان در تار و پود جامعه ریشه دوانده است که قطع چند شاخه و برگ ، چاره کار نیست .
خطر بیخ گوشمان است ، با شکلهای گوناگون (رنگین و اغوا کننده ) و به برکت این وسایل ارتباطی ( اینترنت و ماهواره ) گاهی بروز و اغلب جوانان ما خام و بی تجربه .
پدر ، مادر ، برادر ، خواهر ، معلم ، استاد ، بازاری ، کارمند ، روحانی ، پلیس ، وزیر و وکیل و قاضی ، بهوش باشیم . دشمن نقطه حساسی را هدف گرفته است و چاره این کار فقط بگیر و ببند نیست ، این مسئله کار فرهنگی میخواهد ، همه اش دیگران را متهم نکنیم ، " ماخود هم مقصریم "
اعتیاد هر جوان زنگ خطری است برای جامعه ، هرچه زودتر باید فکر اساسی کرد و گرنه هیچکس از دست این دیو بدبختی در امان نیست و هرلحظه ممکن است از طریقی که اصلاً بفکر ما هم نمیرسد به حریم خانه ما راه پیدا بکند و " آنوقت دیگر مصیبت شروع شده است " ...... والسلام

۱۳۸۷ مرداد ۳۰, چهارشنبه

مساکن روستایی شهرستان جلفا



مساكن‌ روستايي‌ شهرستان‌ جلفا

مساكن‌ روستايي‌
در روستاهاي‌ منطقه‌ جلفا ساكنان‌ آن‌ در خانه‌هاي‌ ساده‌ و كوچك‌ كه‌ از مواد و مصالح‌ ارزان‌ قيمت‌ بناشده‌ است‌. زندگي‌ مي‌كنند . مواد مصالح‌ مصرفي‌ در ساخت‌ خانه‌ سنگ‌ و چوب‌ و آجر و خشت‌ است‌. درمحل‌ زندگي‌ انسانها حيوانات‌ نيز در يك‌ محوطه‌ بنام‌ طويله‌ زندگي‌ مي‌كنند. خانه‌هاي‌ روستاي‌ نه‌ تنهامحل‌ سكونت‌ و استراحت‌ است‌ بلكه‌ در عين‌ حال‌ محل‌ توليد و تفريح‌ و برگزاري‌ مراسم‌ مي‌باشد. تجمع ‌و پراكندگي‌ مساكن‌ روستاي‌ در منطقه‌ جلفا با عوامل‌ مختلف‌ در ارتباط است‌.
عوامل‌ طبيعي‌
آب‌
شكل‌ سكونت‌ در منطقه‌ جلفا در روستاها با عوامل‌ طبيعي‌ مثل‌ آب‌ و ... ارتباط دارد. آب‌ در درجه‌ اول‌مهمترين‌ و موثرترين‌ عاملي‌ است‌ كه در تمركز مساكن‌ روستاي‌ نقش‌ بسزايي‌ دارد. روستاهاي‌ بي‌شماري‌ دركنار رودخانه‌ پرآب‌ ارس‌ بنا شده‌اند از قبيل‌ سيه‌رود ـ مرازاد ـ احمدآباد ـ قولان‌ ـ مسن‌ از جمله‌ اين‌روستاها مي‌باشد. مساكن‌ روستاي‌ به‌ تبعيت‌ از دوري‌ و نزديكي‌ به‌ رودخانه‌ و دسترسي‌ به‌ آب‌ ساخته‌شده‌اند. برخي‌ در مساكن‌ از محور چشمه‌ها و حاشيه‌ نهرها بصورت‌ مجتمع‌ احداث‌ شده‌اند. برخي‌ ازروستاهاي‌ منطقه‌ جلفا ساكن‌ روستاي‌ در اطراف‌ مظهر چشمه‌ ،كوزه‌ بنا شده‌اند قره‌بلاغ‌ ـ آغبلاغ‌ ـقشلاق‌ ـ تازه‌كند ـ جزو اين‌ دسته‌ هستند.
خاك‌
از جمله‌ عواملي‌ كه‌ در تجمع‌ ساكن‌ روستا مؤثر است‌ كمبود خاك‌ و محدود بودن‌ اراضي‌ زراعي‌خصوصاً در نواحي‌ كوهستاني‌ سبب‌ شده‌ كه‌ روستائيان‌ اغلب‌ بمنظور صرفه‌ جويي‌ در زمين‌ و از جهتي‌ به‌هم‌ بسيار نزديك‌ باشند و واحدهاي‌ مسكونيشان‌ را متصل‌ بهم‌ بنا كنند.
عوامل‌ انساني‌
عامل‌ خويشاوندي‌
عامل‌ خويشاوندي‌ و طايفه‌اي‌ نيز از جمله‌ عواملي‌ است‌ كه‌ در احداث‌ مساكن‌ روستاي‌ نيز تأثيربيشتري‌ دارد. پاره‌اي‌ از گروهها كه‌ در ميان‌ آنها نظام‌ خويشاوندي‌ نيرومندي‌ وجود دارد يا اينكه‌ از يك طايفه‌ تشكيل‌ شده‌اند به‌ تجمع‌ در يك‌ مكان‌ روستا گرايش‌ دارند. در برخي‌ از خانواده ‌هاي‌ كه‌ از يك‌ گروه ‌خويشاوندي‌ هستند در يك‌ مكان‌ و محله‌ متمركز شده‌اند و برخي‌ از آنان‌ كه‌ جمعيت‌ از چند گروه‌خويشاوندي‌ و طايفه‌اي‌ تشكيل‌ شده‌اند. معمولا جدايي‌ مكاني‌ وجود ندارد گاهي‌ در اين‌ روستاها به‌علت‌ وجود گروههاي‌ قومي‌ و طايفه‌اي‌ روستا به‌ دو بخش‌ عليا و سفلي‌ تقسيم‌ شده‌ خانوارهاي‌ سرشناس‌در محلات‌ مخصوص‌ روستا محل‌ سكونت‌ خاص‌ را اختيار مي‌كنند.
كيفيت‌ واحدهاي‌ مسكوني‌
واحدهاي‌ مسكوني‌ خانوادهاي‌ روستايي‌ در منطقه‌ جلفا از يك‌ سو تحت‌ تأثير اقليم‌ و شرايط طبيعي‌است‌ و از سوي‌ ديگر به‌ الگوي‌ معيشت‌ و اقتصاد خانواده‌ ارتباط دارد. بطور عمده‌ خانواده ‌هاي‌ روستايي‌در احداث‌ مساكن‌ روستا از امكانات‌ اقليم‌ پيرامون‌ خود از مواد و مصالحي‌ كه‌ طبيعت‌ به‌ آساني‌ دردسترس‌ و اختيار آنان‌ داده‌ استفاده‌ مي‌كنند مصالح‌ عمده‌اي‌ كه‌ در احداث‌ مساكن‌ و منازل‌ روستاي‌ درمنطقه‌ جلفا بكار رفته‌ آجرـ سنگ‌ ـ تيرآهن‌ ـ گل‌ و خشت‌ و چوب‌ مي‌باشد. امروزه‌ در اكثر روستاها باتوجه‌ به‌ ارتباطي‌ كه‌ با شهرهاي‌ ديگر دارند و رفت‌ و آمدهايي‌ كه‌ به‌ اين‌ شهرها مي‌نمايند بكار گرفتن ‌مصالح‌ ساختماني‌ مدرن‌ نظير آجر و سيمان‌ و بلوك‌ درب‌ و پنجره‌ آهني‌ و آلومينيومي‌ و طرح‌ نقشه‌ساختماني‌ شهري‌ متداول‌ گرديده‌ است ‌.

۱۳۸۷ مرداد ۲۹, سه‌شنبه

برخی مدیران استان ......




برخی مدیران استان نسبت به کارکرد مناطق آزاد شناخت کافی ندارند
عباس رنجبر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست خبری خود با خبرنگاران استان گفت: برای ایفای نقش منطقه آزاد ارس در سطح کشور و دنیا ابتدا باید شناخت کافی از این منطقه و کارکرد های آن در بین مدیران استان بوجود بیاید که متاسفانه اکنون شناخت دقیقی از کارکرد های مناطق آزاد در بین برخی از مدیران استانی وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد ارس وابسته به هیئت دولت و زیرنظر شورای عالی مناطق آزاد فعالیت می نماید ادامه داد: عدم شناخت از منطقه در برخی موارد تا حدی است که از این منطقه و سازمان بعنوان بخش خصوصی یاد می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تنش های سابق مدیریت استان با مدیریت منطقه اکنون نیز وجود دارد گفت: استاندار محترم استان دغدغه توسعه این منطقه را دارد و خوشبختانه می توان گفت حداکثر تفاهمی که می توانست بین مدیریت استان و مدیریت منطقه ایجاد شود اکنون بوجود آمده است که این ناشی از انطباق حداکثری نظرات و سیاستهای کلی توسعه منطقه و استان است.
مهندس رنجبر با اشاره به تاثیر مثبت منطقه آزاد ارس در اشتغالزایی شهرستان جلفا گفت: بواسطه پروژه های عمرانی سازمان که حداقل 4 ساله اجرا می شوند نزدیک به یک هزار نفر مشغول بکار هستند ضمن اینکه واحدهای صنعتی فعال منطقه که 44 واحد هستند نزدیک به 2500نفر اشتغالزایی نموده اند.
وی افزود: سازمان منطقه آزاد ارس نیز هم اکنون 270 نفر پرسنل را به شکلهای مختلف قراردادی و جذب کرده است که بالای 90 درصد از افراد جذب شده بومی این منطقه هستند و افراد دیگری بسته به نوع تخصص و دانش و تحصیلات از دیگر نقاط کشور جذب شده اند.
وی با اشاره به استراتژی های منطقه آزاد ارس در زمینه کشاورزی، گردشگری، آموزش عالی و صنعت گفت: در 9 ماهه اول سال پیش 36واحد و در سه ماه آخر همان سال 24شرکت به ثبت رسیده است که رشد 50صدی نسبت به 9 ماهه اول سال را نشان می هد.
مهندس رنجبر با اعلام اینکه در سالهای گذشته سرمایه گذارانی در این منطقه با عنوان دپو های سوختی شکل یافته اند که مشکلاتی را ایجاد کرده اند ادامه داد: سیاست کنونی ما جمع آوری دپو های سوختی از شهرک صنعتی منطقه ارس است و در این راستا نیز تاکنون 6 شرکت از این شرکتها خریداری شده و تغییر کاربری سرمایه گذاری داده شده است. تا ضمن ایجاد امنیت سرمایه گذای در منطقه شائبه قاچاق نیز از بین برود.
وی با اشاره به اینکه انتقال سرمایه گذاری از یک نقطه منطقه در داخل کشور به منطقه آزاد ارس هیچ مشکلی از مشکلات کشور را حل نمی کند تصریح کرد: به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی اعم از سرمایه گذاران خارجی یا ایرانیان مقیم خارج کشور هستیم.
مهندس رنجبر با انتقاد از رقابت سایر بخش های مشابه در دولت با مناطق آزاد گفت: رقابت منطقه آزاد با شهرک سرمایه گذاری خارجی استان با توجه به موقعیت و نزدیکی به مرکز استان و فرودگاه بین المللی تبریز و... کاملا یک طرفه است و برای توسعه منطقه نیاز به یک همدلی همه جانبه و ملی است که در این صورت نه تنها این منطقه بلکه مناطق و استانهای همجوار نیز از این توسعه بهره مند خواهند شد.

ستارخان

این مطلب بمناسبت بیست و هشت مرداد و گرامی داشت یاد و خاطره سرداران مشروطه ارسال میگردد

ستارخان سردار ملي (1284-1332ق) فرزند حاج حسن قراجه داغي در منطقه قراجه داغ (ارسباران) در 32 كيلومتري مهاباد به دنيا آمد. سوابق زندگي او در دوران كودكي و نوجواني تا درگيريهاي جنبش مشروطه‌ چندان معلوم نيست. از اطلاعات جسته و گريخته‌اي كه از وي به دست آمده، درمي‌يابيم كه او با پدر خود در روستاهاي اطراف ارسباران به شغل پارچه‌فروشي مشغول بوده است .ستارخان پس از قتل برادرش اسماعيل به دست نيروهاي دولتي به همراه خانواده خود به تبريز مهاجرت كرد و در محله اميرخيز اقامت گزيد و از داش‌ها و لوطيهاي آن محله شد .وي مدتي جزء سواران حاكم خراسان بود، از آنجا به عتبات عاليات سفر كرد، پس از چندي به تبريز بازگشت و به مباشري املاك محمدتقي صراف در سلمان مشغول گرديد. سپس به توصيه رضاقلي خان سرتيپ وارد خدمت قراسوران (ژاندارمري) شد و حفاظت راه مرند و خوي به او محول گرديد. چندي بعد مورد توجه مظفرالدين ميرزا (وليعهد) قرار گرفت، ضمن دريافت لقب خاني، از تفنگداران وليعهد در تبريز محسوب گرديد. ستارخان بنابر عادت لوطي‌گري در يكي از درگيريهاي خود با مأمورين محمدعلي ميرزا (وليعهد) در تبريز، مورد تعقيب قرار گرفت، از شهر گريخت و مدتي به راهزني پرداخت. سپس با وساطت بزرگان و معتمدين محل به شهر بازگشت و دلالي اسب را پيشه خود كرد .در سال 1325ق انجمن ايالتي آذربايجان به واسطه رشادتهاي ستارخان و باقرخان به آنان لقب سردار ملي و سالار ملي اعطاء نمود .
با شروع انقلاب مشروطه در تهران و گسترش آن در سراسر كشور، مجاهدين و آزاديخواهان آذربايجاني و قفقازي به فرماندهي ستارخان و باقرخان به حمايت از مشروطيت قيام نمودند و در مقابل قواي 35 تا 40 هزار نفري اعزامي از مركز و خوانين محلي به فرماندهي عبدالمجيد ميرزا عين‌الدوله كه براي سركوبي قيام تبريز اعزام شده بودند به شدت مقاومت كردند و از تسلط آنها به شهر ممانعت نمودند. تبريز به مدت 11 ماه توسط قشون دولتي محاصره شد و از ورود آذوقه به شهر جلوگيري به عمل آمد. زندگي بر مردم بسيار سخت و طاقت‌ فرسا گرديد. نهايتاً با وساطت قسنولهاي روس و انگليس و موافقت دولتهاي طرفين عده‌اي از قواي روسيه به تبريز وارد شدند و راه جلفا را براي ورود آذوقه باز كردند. در نتيجه محاصره شهر به پايان رسيد و سربازان دولتي و خوانين محلي مخالف مشروطيت از اطراف تبريز دور شدند. بدين ترتيب نقشي كه ستارخان و باقرخان در دفاع از مشروطه و تبريز داشتند به پايان رسيد .
با حضور سربازان روسي در تبريز موقعيت براي ستارخان و باقرخان سخت و خطرناك گرديد. آنها به اتفاق جمعي ديگر از سران آزاديخواه به قنسولگري عثماني پناهنده شدند. سپس تحت فشار روسها و بنابر دعوت آيت‌الله محمدكاظم خراساني به همراه جمعي از مجاهدين در روز هشتم ربيع‌الاول 1328ق به تهران مهاجرت كردند. در تهران استقبال شاياني از آنان به عمل آمد و از طرف مجلس شوراي ملي مورد تجليل قرار گرفتند و دو لوح نقره‌اي طلاكوب به ستارخان و باقرخان اهدا گرديد و براي هر كدام ماهيانه مبلغ هزار تومان مقرري از طرف مجلس تعيين شد و در پارك اتابك (محل فعلي سفارت شوروي) اسكان يافتند
در جريان ترور آيت‌الله سيدعبدالله بهبهاني دولت مشروطه تصميم به خلع سلاح گروههاي مسلح گرفت، ستارخان با اين امر مخالفت نمود و با قواي دولتي به جنگ پرداخت در اين جنگ پاي او تير خورد و تسليم شد و 30 تن از نيروهاي وي كشته و 300 تن اسير شدند .وي چهار سال پس از اين واقعه در تاريخ 28 ذي الحجه 1332 درگذشت و در باغ طوطي در جوار حضرت عبدالعظيم به خاك سپرده شد .