بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۷ اسفند ۱۰, شنبه

معادن شهرستان جلفا

براساس مطالعات مختلف انجام شده وسرشماري عمومي صنعت و معدن در شهرستان جلفا ، دو معدن فعال سنگ لاشه مرمر و تراورتن سفيد تازه كند ـ هاديشهر وجود دارد . و معادن غير فعال در اين شهرستان را مي توان معدن زرنيخ دستجرد سيه رود ـ مس قره چي ـ قره درق ـ تالك افشار و زغال سنگ قشلاق و …. را مي توان نام برد كه 2 درصد كل معادن فعال استان (205 معدن ) مي باشد . با توجه به اينكه منطقه حفاظت شده كيامكي با مساحت حدود 80000 هكتار در منطقه جلفا قرار دارد و استخراج معادن اين منطقه منع قانوني دارد لذا بيشتر معادن شهرستان جلفا بكر و دست نخورده باقي مانده است . و سازمان زمين شناسي كشور در چند سال اخير اقدامات زيادي در رابطه با اكتشاف منطقه انجام داده بطوريكه به حول و قوه الهي طلاي مسجد داغي واقع در 5 كيلومتري غرب سيه رود بعنوان يك پتانسيل بسيار مناسب شناخته شده است و مطالعات در ساير مناطق شهرستان نيز ادامه دارد . منابعي كه در سطح خاك در اعماق كم قرار گرفته از زمانهاي قديم به ساكنين محل و روستائيان را به خود جلب نموده واز آن بطور ابتدائي بهره برداري نموده اند . بطوريكه در قسمت زمين شناسي ذكر گرديد اكثر سازنده هاي زمين شناسي در اين شهرستان وجود دارد . لذا در اغلب نقاط وجود آهك و گچ و نمك طعام و كانيهاي فلزي شامل طلا ـ مس ـ زرنيخ …. به ثبوت رسيده است . اهالي در حال حاضر براي استخراج سنگ آهك وگچ بصورت سنتي برداشت مي نمايند . پس از آن كه سنگهاي گچ و آهك از طبقات مربوط كنده شد بوسيله كوره هاي كوچك كه با مازوت كار مي كنند تبديل به مصالح ساختماني مي شود . مهمترين طبقات گچ و آهك در دهانه دره ديز و در قريه ليوارجان موجود بوده ودر همان محل ها تبديل به گچ وآهك مي شود . علاوه بر اين در نزديكي جلفا در دامنه كوهي به اسم اوج داغ در روستاي نوشيروان طبقات ضخيم نمك طعام موجود مي باشد . همچنين در دامنه ديگر همان كوه ودر زمينهاي قريه شجاع و شاهمار رگه هاي مرمر در اعماق كم بوضوح ديده مي شود . نوع مرمر اين ناحيه به رنگ زرد و قرمز وگلي مي باشد كه قابل صادرات به كشورهاي خارج مي باشد بطوريكه در حال حاضر تعداد 2 واحد سنگبري نيز سنگهاي مرمر و تراورتن را فرآوري مي كنند
در حوالي قريه آغ بلاغ جنوب جلفا در طبقات زمين رگه هاي نازك زغال سنگ وجود دارد كه تاكنون اكتشاف اساسي و اصولي روي آن انجام نگرفته است . در كوههاي دره ديز و اعماق دره هاي آن طبقات زرد رنگ و گوگرد دار نيز مشاهده مي شود بطوريكه چشمه آبگرم دره ديز (در حدود 15 كيلومتري جنوب شهر جلفا قرار گرفته است و امروز از سوي ارتش محافظت مي شود ) وجود منابع گوگردي را ثابت مي كند . چشمه آبگرم دره ديز در عمق همان دره در كنار جاده تبريز به جلفا واقع گرديده است .
لازم به توضيح است كه اهالي منطقه شهرستان جلفا از قديم الايام از اين ماده معدني( تالک ) به عنوان گل سر شوي استفاده كرده اند و در حال حاضر هم استفاده از آن در منطقه رواج دارد.
منبع : سایت سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی
اینجا




۱۳۸۷ اسفند ۱, پنجشنبه

دره دیز دره ای زیبا در ورودی شهرستان جلفا


دره‌ ديز
كوهستان‌ و معبر دره‌ ديز در شمال‌ شهرستان‌ مرند و جنوب‌ جلفا واقع‌ شده‌ است‌. دره‌ ديز كوهستاني‌بلند و صخره‌اي‌ است‌ كه‌ در جهت‌ شرقي‌ غربي‌ كشيده‌ شده‌است‌ و دنباله‌ كوههاي‌ شمالي‌ آذربايجان‌ درمسير جاده‌ ارتباطي‌ تبريز ـ مرند به‌ شوروي‌ است‌. معبر دره‌ ديز يكي‌ از ارتفاعات‌ صعب‌العبور آذربايجان‌شرقي‌ است‌. كوهستان‌ دره‌ ديز بوسيله‌ رودخانه‌ دره‌ ديز بريده‌ شده‌ و اين‌ رودخانه‌ آبهاي‌ كوهستان‌ مزبوررا در مسير جنوبي‌ ـ شمالي‌ به‌ رود مرزي‌ ارس‌ هدايت‌ مي‌كند.

در داخل‌ اين‌ كوهستان‌ معبر مهم‌ و قابل‌ توجهي‌ بناشده‌ كه‌ تنها راه‌ وصول‌ به‌ جلفا و كناره‌ رودخانه‌ارس‌ است‌ از كمركش‌ كوهستان‌ دره‌ ديز راه‌ آهن‌ تبريز به‌ جلفا و شوروي‌ سابق‌ و از كناره‌ دره‌ رودخانه‌ دره ‌ديز راه‌ آسفالته ‌ تبريز به‌ جلفا مي‌گذرد. از دره‌ ديز به‌ طرف‌ شهرستان‌ هاديشهر (علمدار گرگر كوههاي‌قاري‌ قيز)پير دختر(قرار گرفته‌ و تا حدود دهستان‌ هرزندات‌ عتيق‌ كشيده‌ شده‌ است‌ كه‌ ارتفاع‌ آن‌ تقريبا در حدود 2609 متر مي‌باشد.

معبر معروف‌ جولاه‌ در مدخل‌ ارتفاعات‌ دره‌ ديز نزديكترين‌ راه‌ ارتباطي‌ داخل‌ فلات‌ ايران‌ به‌ سوي‌اران‌ و ارمنستان‌ بوده‌ و اين‌ راه‌ تاريخي‌ همواره‌ مورد استفاده‌ سلاطيني‌ چون‌ شاه‌ اسماعيل‌، عباس ميرزا, نادرشاه‌ ، فتحعلي‌شاه‌ ، ناصر الدین شاه و مظفر الدین شاه بوده‌ است‌.

چشمه آب گرمی در اواسط دره دره دیز قرار دارد که خاصیت درمانی هم دارد و امروزه مورد استفاده نیروهای مستقر در آن و همچنین مورد استفاده مردم قرار میگیرد .
دره دیز مناظر دل نشینی دارد که در فصول مختلف سال مورد استفاده مردم قرار میگیرد و محل دنج و آرامش بخشی است در کوه پایه های دره دیز ، بخصوص مکانی بنام واداشگا ( نام روسی محلی که در آنجا در قدیم آب مورد استفاده در قطار ها را تامین میکردند . ) و امروزه بمکانی برای گردش و استراحت روزهای تعطیل اهالی تبدیل شده است . در این محل آب زلال و گوارایی از لابلای سنگها بیرون می آید و در دو تا حوض بزرگی که در قدیم توسط روس ها برای جمع آوری آب مورد استفاده قطارها درست شده است جمع می شود .

در کوه های اطراف وادا داشگا انواع گیاهان دارویی و خوش عطر و طعمی وجود دارد که در فصل بهار بصورتهای مختلف مورد استفاده مردم قرار میگیرد . همچنین لازم به توضیح است که در فصل بهار و تابستان بوی شامه نواز گلهای و گیاهان این مکان و تمام کوهستانهای این منطقه انسان را مدهوش میکند . در قدیم آسیابهای زیادی در این مکان قرار داشته که در آثار تاریخی مکتوب در باره این منطقه گرگر بوفور به اینگونه نوشته هابر میخوریم . این دره از نظر موقعیت نظامی نیز در زمان قدیم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده . دره دیز از دره های فرعی متعددی تشکیل شده است که در پست های آینده در باره اسامی هرکدام توضیحاتی تقدیم خواهد شد .

دره های فرعی مشهور دره دیز عبارتند از :

1 - اَغ چنقیللی 2 - پالان توکه ئن 3 - اؤو ری دره سی 4 - قاران نوخ دره ( با تشکر از آقای شهریور )

در آینده انشاءالله در فرصتی مناسب در باره دره دیز مطالب بیشتری از جمله از متون تاریخی و سفرنامه ها تقدیم خواهد شد .
( از دوستان عزیزی که اطلاعات کاملی از این منطقه شهرستان جلفا دارند تقاضا میشود مرا یاری فرمایند . )