بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۸ مرداد ۹, جمعه

مجتمع مس سونگون


آشنایی با مجتمع مس سونگون

مجتمع مس سونگون در 130 کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و 30 کیلومتری شمال شهرستان ورزقان واقع شده است. معدن مس سونگون بر روی کمربند جهانی مس موسوم به کمربند آلپ-هیمالیا قرار دارد .

این مجتمع به منظور تولید کنستانتره با ظرفیت 000/150 تن در سال با عیار 30 درصد مس جهت سال اول بهره برداری طراحی شده است. (فاز اول) کارخانه کانی آرایی (تغلیظ) مجتمع در اواسط سال 1385 راه اندازی شده است و خوراک آن برای ظرفیت فوق توسط سنگ سولفوری استخراج شده از معدن که در نزدیکی کارخانه می باشد با مقدار 7 میلیون تن در سال با عیار متوسط 22 درصد و مس تامین خواهد شد .

قرار است با احداث کارخانه ای مشابه کارخانه اول بعد از سال هفتم بهره برداری، فاز دوم مجتمع شروع به کار کند. که مجموعاً ظرفیت تولید کنسانتره را به 000/300 تن در سال برساند. بار ورودی از معدن جهت تولید این مقدار کنسانتره به 14 میلیون تن سنگ سولفوری افزایش خواهد یافت و زمان طراحی ... فاز دوم 25 سال در نظر گرفته شده است .

در حال حاضر 30 درصد خوراک کارخانجات ذوب مس از مجتمع مس سونگون تهیه می شود. مابقی نیز از معادن میدوک و مجتمع مس سرچشمه تامین می شود

فرایند تولید کنسانتره

سنگ معدن پس از خردایش اولیه در سنگ شکن مخروطی (ژیراتوری) در انبار مواد دانه درشت ذخیره شده و از آن جا با تناژ حدود 900 تن در ساعت وارد کارخانه کانه آرایی می شود. در این کارخانه پس از طی فرایند خردایش ثانویه در آسیاهای نیمه خودشکن و گلوله ای، عملیات پرعیارسازی در سلول های فلوتاسیون انجام و پس از جداسازی باطله و کنسانتره مس عملیات آبگیری در دو مرحله (تیکزها و فیلترپرس ها) انجام می شود. محصول نهایی کنسانتره با عیار 30 درصد مس خواهد بود که به انبار کنسانتره ارسال می شود و مواد باطله نیز از تیکز باطله به سد باطله منتقل می شود .

سونگون و محیط زیست

با توجه به موقعیت فیزیکی سونگون و حساس بودن منطقه به علت وجود جنگل ها و مناطق سبز ناحیه ارسباران و وجود باغات و مزارع در جوار معدن، تاسیس کارخانجات مس از معدنکاری گرفته تا ایجاد واحدهای ذوب و اسید و پالایشگاه از حساسیت بالایی برخوردار است و باید مطالعات گسترده و فراوانی به خصوص در انتخاب پروسه های مناسب انجام پذیرد تا با حداقل تاثیر منفی روی منابع طبیعی و رعایت ضوابط زیست محیطی محلی و بین المللی، تاسیسات فوق الذکر دایر شوند. برای حصول به این مورد، همکاری سازمان های ذیربط در این پروسه کاری از اهمیت بالایی برخوردار است .

از شروع پروژه، همزمان یا مطالعات فنی و مهندسی، مطالعات زیست محیطی نیز در حال اجرا بوده است. این امر توسط دانشگاه ها و چندین شرکت داخلی و خارجی (شرکت ...) انجام پذیرفته است. این مطالعات در دو طیف ذیل میباشد

شناخت تاثیر عملکرد مستقیم در محیط اطراف. (طبیعت و موجودات زنده )

چگونگی پیشگیری و کنترل عوامل آلوده کننده در کوتاه مدت و بلند مدت

ماحصل این مطالعات در اختیار مجتمع مس سونگون برای ایجاد راهکارهایی جهت حفظ منطقه حفاظت شده ارسباران و در نهایت دستیابی به استانداردهای جهانی زیست محیطی قرار گرفته است

سونگون و اشتغالزایی

مجتمع مس سونگون نقش مهمی در اشتغال و کارآفرینی می تواند ایفا کند. کما اینکه هم اکنون تعداد نیروی انسانی شاغل در مجتمع مس سونگون بیش از 400 نفر (کارمند رسمی) می باشد که حدود 90 نفر (20 درصد) آن دارای تحصیلات لیسانس و لیسانس به بالا و 200 نفر (50 درصد) دیپلم و فوق دیپلم و بقیه زیر دیپلم می باشند. البته بخش زیادی از نیروهای موجود در مجتمع از نیروهای پیمانکاری می باشند که از کارهای خدماتی گرفته تا عملیات استخراج و سایر کارها را انجام می دهند

علاوه بر آمار شاغلین فوق الذکر، در صورت عملی شدن پروژه های توسعه، بیش از یک هزار نفر بصورت مستقیم و 15 هزار نفر بصورت غیرمستقیم جذب کار خواهند شد .

سونگون و محصولات تولیدی آن

غیر از کنسانتره تولیدی در شرکت مس سونگون، قرار است مولیبدن موجود در کنسانتره نیز بازیابی شود. پروژهی کارخانه مولیبدن اکنون در حال فعالیت می باشد و طرح اولیه کارخانه و انتخاب پیمانکار EPC در این مرحله انجام شده است. امید است در سال های آتی مولیبدن موجود در مس نیز استحصال شده و این فلز گرانبها و باارزش نیز جزو تولیدات مجتمع مس سونگون درآید

غیر از مولیبدن، در صورت اجرا شدن پروژه های توسعه که شامل پروژه ذوب و کارخانه اسید و اکسیژن و پروژه پالایشگاه هستند می توانیم مس آندی و کاتدی و اسید سولفوریک و استحصال خاک فلزات گرانبها (طلا و نقره) را نیز جزو دیگر محصولات تولیدی مجتمع مس سونگون به حساب آوریم .

سونگون و تجهیزات به کار گرفته شده در آن

در فاز اول کارخانه حدود 3500 تن ماشین آلات خارجی و حدود 6500 تن نیز ماشین آلات ساخت داخل استفاده شده است. همچنین در فاز دوم، کمی کمتر از مقادیر فوق تجهیزات و ماشین آلات استفاده خواهد شد .

پیمانکار MC و EPC فاز دوم تغلیظ ، هم اکنون مشخص شده است و پروژه در حال انجام مراحل بعدی کار می باشد . در مورد پروژه های ذوب و اسید و پالایش و اکسیژن مراحل آماده سازی محوطه کارخانه در حال تکمیل می باشد که تاکنون حدود 4 میلیون و 500 هزار مترمکعب خاک جهت تسطیح و آماده سازی محوطه خاکبرداری شده است .

منبع : مازار نیوز و تصویر از وبلاگ حفاظت از محیط زیست ارسباران

۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

۱۳۸۸ تیر ۲۸, یکشنبه

تبریک عید مبعث


گؤره سن من نییه یارب بئله نالان اولـــــــدوم؟
شعری از عارف نامی ارسباران نباتی

گؤره سن من نییه یارب بئله نالان اولـــــــدوم؟ /

بیبینیدعلت چیست که من اینگونه گریان شدم
غلط ائتـدیم کی سنه واله و حئیران اولــــــــــــدوم. /

اشتباه کردم که بتو واله و حیران شدم
اودا یاخدین من بیچاره نی پروانه کیمــــــــــی، /

در آتش انداختی مرا مانند پروانه
آجیغین گـــــلدی مگر عاشیق انسان اولــــــــــدوم؟ /

بدت آمد که من عاشق انسان شدم
سود و سرمایه می مجموع ألیمدن آلــــــــــدین ، /

دار و ندارم را از دستم گرفتی
نییـــــه ؟ کیم زاهید اولوب مسجده دربان اولـــــدوم! /

چرا ؟ فقط بخاطر اینکه زاهد شدم و دربان مسجد شدم ؟
شیخ صنعان کیمی بوینوما سالدیم زنــــــــــار، /

مانند شیخ صنعان بر گردنم انداختی
اینــــــــــدی گل گؤر کی کلیسالارا رهبان اولدوم. /

حالا بیا ببین که برای کلیسا ها رهبان شدم .
ائتدیم اول دلبر ترسایا بوگون بیر سجـــــــــده، /

برای آن دلبر ترسا امروز یک سجده کردم
ایندی بیلدیم کی یقین من ده موسلمان اولــــــــدوم! /

حالا یقین کردم که من هم مسلمان شده ام
لله الحمد کی من کوفرده بولدوم ایمـــــــــــــان، /

حمد و ثنا که من ایمانم را در کفر بدست آوردم
کئــــــچن ایامه نه حاصیل که پشیمان اولــــــدوم! /

برای ایم گذشته پیشمان شدن حاصلی ندارد
گل نباتی ، دولانیم باشینا،وه! وه! نه گـــــــــــؤزه ل /

نباتی بیا ، دورت بگردم وه ! وه ! چقدر زیبا
جان وئریب ، یاره وفا راهینه قوربان اولــــــــــــدوم /

جان دادم و در راه یاره وفادار قربان شدم

۱۳۸۸ تیر ۲۴, چهارشنبه

مهندس ارسلان فتحی پور رییس کمسیون اقتصادی مجلس


جناب آقای مهندس ارسلان فتحی پور
انتخاب بجا و شایسته شما را به ریاست کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تبریک عرض مینماییم وهمچنین این انتخاب را به مردم خوب کلیبر و هراند و برای تلاشهای فراوان ایشان برای منطقه آزاد ارس به مردم شهرستان جلفا و بطور کلی ارسباران تبریک عرض مینماییم .

مختصری در باره این نماینده فعال و دلسوز :

متولد : 1344 یوسفلو
مدرک تحصیلی : کارشناسی اقتصاد و بازرگانی
از دانشگاه تهران
(گرایش سیاسی : اصولگرا )
مسئولیت ها در مجلس هفتم
عضو کمیسیون اقتصادی
دبیر مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی
نائب رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی
عضو شورای حل اختلاف شوراهای اسلامی استان آذربایجان شرقی
ناظر شورای برنامه ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی
دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراها ی اسلامی استان آذربایجان شرقی
هیات رئیسه تحقیق و تفحص از مناطق آزاد کشور
عضو تحقیق و تفحص از خصوصی سازی کشور
هیات رئیسه تحقیق و تفحص از بانکهای کشور
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بانک صادرات
عضو تحقیق و تفحص از گمرک ایران
عضو فراکسیون مناطق آزاد کشور
عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی
عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی
هیات رئیسه گروه دوستی پارلمان سنگاپور
هیات رئیسه گروه دوستی پارلمان کره جنوبی
و بتازگی ریاست مکسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

از طرف مدیریت وبلاگهای
ارسباران ، شهرستان جلفا ، آلبوم شهرستان جلفا ، انتخاب 86 ، هادیشهر ، بیاد مانده های یک معلم باز نشسته

--------------------
پینوشت : قابل توجه بعضیها
و در نهایت ، هرکسی را بهر کاری ساختند و ......

۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

کاروانسرای خواجه نظر ( عباسی )


تاورنيه فرانسوي اين كاروانسرا را ديده و مي نويسد :
خواجه نظر يكي از ارامنه معتبري بود كه از جلفا خارج شد و چون در تجارت ترقي كرد و نزد شاه عباس كبير و جانشين او شاه صفي اعتبارات حاصل نمود ، او را كلانتر ملت ارامنه كردند و به افتخار وطن اصلي خود جلفا 2 كاروانسراي بزرگ در آنجا بنا كرد كه هنوز در طرفين رودخانه باقي هستند 1001000 اكو در آنجا خرج كرد ، اما اين دو بناي عالي به واسطه فوت باني ناتمام ماندند .
جيمز كاروي نيز اين بناي تاريخي را ديده و ياد مي كند :در اين نكته كاروانسراي بزرگي به واسطه يكي از ارامنه به نام كوجيا نظر (خواجه‌نظر) با هزينه گزافي بنا شده كه متاسفانه رو به خرابي مي رود و كس نيست كه به تعمير آن اقدام كند و فقط چند تن ارمني در آن سكونت دارند. در 5 كيلومتري جلفا كاروانسراي ويرانه اي وجود دارد كه بناي آن در زمان شاه عباس كبير با هزينه خواجه نظر ارمني از مقربان درگاه شاهي به عمل آمده ، وي از ارامنه اي بود كه در زمان شاه عباس به اصفهان به اجبار كوچانده شدند و در آنجا كارش بالا گرفت و مورد عنايت شاه واقع شد ثروت ومكنت كلاني به هم رسانيد و با اجازه شاه بر روي ويرانه هاي زادگاه خود كاروانسراي بزرگي از سنگ و آجر بنا كرد تا مسافراني كه از آب ارس مي گذرند شبي را در آنجا استراحت كنند و سحر گاه راهي سوجيا يا شجاع امروزي شوند .

عبدالعلي كارنگ مي نويسد :ويرانه كاروانسراي خواجه نظر ارمني معروف به شاه عباسي واقع در ساحل رود ارس قرار دارد كه اين كاروانسرا به نام كاروانسراي جلفا معروف است .

۱۳۸۸ تیر ۲۱, یکشنبه

تضعیف منطقه آزاد ارس


ماهنامه منطقه آزاد ارس ، سر مقاله
نویسنده : فرهاد دیرنگ
مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ 23/1/88 ایجاد یک منطقه در ماکو ( مرز ایران با ترکیه ) و 23 منطقه ویژه اقتصادی را تصویب نمود . پیش از این نیز در اواخر سال 87 و در دور دوم سفر استانی ریاست جمهوری به استن آذربایجان شرقی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سهلان ( که دقیقاً چسبیده به تبریز است ) به تصویب رسیده بود .
نمیدانم چند در صد از نمایندگان محترم مجلس که به این مصوبه رای مثبت دادند و نیز مسئولین استانی پیشنهاد دهنده مصوبه هیات دولت از نزدیک موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ماکو و منطقه ویژه اقتصادی سهلان را شاهد بوده اند و نسبت جغرافیایی و ژئو استراتژیک اینها را با منطقه آزاد ارس میدانند . ولی یقین دارم اگر نمایندگان و مسئولین محترم استانی و کشوری اندکی از تاثیرات منفی ایجاد این مناطق که دقیقا در داخل حوزه عملیاتی و نفوذ منطقه آزاد ارس قرار گرفته اند اطلاع داشتند شاید کمی در تصویب آنها بیشتر تامل و تدقیق می نمودند . در بیان وضعیت منطقه آزاد ارس پس از این مصوبه مجلس و دولت بر منطقه آزاد ارس نکاتی عرض می شود :
1 – مناطق آزاد در جهان و کشورمان عموماً بر اساس مزیتهای نسبی که دارند می توانند به حیات خود ادامه دهند و در رشد و توسعه اقتصاد ملی تاثیر گذار باشند . اگر مزیتهای مناطق آزاد را از آنها حذف یا کمرنگ نماییم قطعاً این مناطق از حیز انتفاع ساقط شده و در رسیدن به اهداف اولیه و اجرای ماموریتهای خود ناتوان خواهد شد .
این مزیتها همانگونه که ذکر آن رفت ، نسبی هستند بدین معنی که با تدبیر های خاصی این مزیتها ایجاد شده اند و اگر اقداماتی صورت پذیرد که این تدابیر را بلا اثر نماید یقیناً مزیتهای مناطق آزاد نیز از بین رفته یا کمرنگ و بی اثر خواهند شد . تدوین و اجرای قوانین خاص ناظر و تسهیل کننده امر سرمایه گذاری خارجیهمچون معافیتهای مالیاتی و گمرکی ، زمین ارزان قیمت یا رایگان ، قانون خاص کار ، قوانین سهل ورود و خروج اتباع خارجی ، همگی از جمله مزیتهای مناطق آزاد بشمار میروند که همگی در سایه وضع قوانین ایجاد می شوند و بسادگی با اتخاذ قوانین دیگر میتوانند از بین رفته یا بی اثر شوند .
2 – زیر ساختهای مناسب سرمایه گذاری از جمله راههای جاده ای ، را آهن ، فرودگاه ، اقامتگاهها و هتل ها ، حامل های انرژی همچون گاز ، برق ، و آب خام و تصفیه شده کافی و..... همگی نیازهای اولیه مناطق آزاد جهت اقدام برای جذب سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی می باشد . همچنین پشتوانه های علمی و صنعتی مناطق همجوار نیز می تواند بطور بالقوه جزو مزیتهای مناطق آزاد محسوب شده و در امر جذب سرمایه گذاری جزو برگ برنده مناطق آزاد بشمار می رود .
منطقه آزاد ارس از بدو تاسیس خود علیرغم دارا بودن اکثر مزیتهای قانونی و برخی زیرساختهای مهم پیش گفته همواره مورد بی مهری قرار گرفته است . از طولانی شدن نا امید کننده و فرسایشی تصویب محدوده منطقه گرفته تا سر بر آوردن و یا بهتر است گفته شود علم نمودن رقبای کوتوله ای که توسط مدیران کشوری و استانی خواسته یا ناخواسته به قصد تضعیف یا کمرنگ نمودن مزیتهای منطقه آزاد ارس ایجاد شدند و عدم همکاری و همدلی برخی مدیران دستگااه های اجراییکه باعث اتلاف زمان و انرژی و نیز کاستن سرعت حرکت منطقه آزاد ارس بسوی اهداف تعیین شده خود گشته ، همه و همه بیانگر این نکته است که یا در ایجاد منطقه آزاد ارس در ابتدای امر اشتباهی صورت گرفته و یا اینکه بعداً و به مرور زمان از ایجاد چنین منطقه آزادی پشیمان گشته ایم و الا کدام عقل سلیمی می پذیرد که در کنار منطقه آزاد خود ساخته مان هر روزه زمان چالشی ایجاد کنیم و به تدریج این منطقه آزاد را از مزیتهای نسبی اش تهی سازیم .*
ایجاد شهرک سرمایه گذاری خارجی درست چسبیده به شهر تبریز که تقریباً واجد تمامی مزیتهای منطقه آزاد ارس بوده و مثل دامی بر سر راه سرمایه گذاران بالقوه منطقه آزاد ارس گسترانده شده تا همه سرمایه گذاران خارجی را بسوی خود جذب نماید ، ایجاد منطقه ویژه سهلان در پایانه گمرکی سهلان که در جوار تبریز قرار گرفته و بنا به گفته اخیر یکی از مسئولین محلی استانی واجد تمامی ویژگیها و مزیتهای مناطق آزاد خواهد بود ، ایجاد منطقه آزاد ماکو در مرز مشترک ایران و ترکیه ، کشوری که در حوزه نفوذ منطقه آزاد ارس قرار گرفته و این منطقه همواره روی سرمایه گذاران ترک حساب ویژه ای باز کرده ولی منطقه آزاد ماکو متنع از این امر خواهد شد از طرفی مانع تراشی های مکرر و متعددبرخی دستگاههای اجرایی استان در برابر منطقه آزاد ارس و کوچک و حقیر شمردن نقش و جایگاه این منطقه در اقتصاد استان ، دیگر تاب و توان و نایی برای منطقه آزاد ارس باقی نمیگذلرد تا به اهداف و ماموریتهای خود بپردازد .
در واقع میتوان مصوبه اخیر مجلس و مصوبه استانی دولت را بمثابه مانعی بزرگ دانست که همچون کوهی میان منطقه آزاد ارس و ماموریتها و اهداف آن قرار گرفته و مطمئناً انرژی و توان مضاعفی را از این منطقه برای غلبه بر مشکلات ایجاد شده تحلیل خواهد برد .
---------------------
*پینوشت : ضمن تشکر از جناب آقای دیرنگ تایید مطالب ، سرمقاله لازم است بعرض برسانم که تمام طرح های مفید و اساسی این شهرستان به این مسایل دچار میشوند مانند مسئله بیمارستان ، راههای ارتباطی ...... حداقل از نماینده محترم شهرستان انتظار میرفت در مخالفت با این طرح در همان جلسه مجلس شورای اسلامی سخنانی ایراد میکردند . بهر حال امید است مسئولین منطقه همانگونه که تاکنون تلاش های خستگی ناپذیری از خود نشان داده اند به راه خود ادامه دهند و حتماً بر این مشکلات غلبه خواهند نمود . انشاءالله

۱۳۸۸ تیر ۱۶, سه‌شنبه

كشف استخوان های حواریون مسیح(ع) در كلیسای سنت استپانوس


بقایای استخوان حواریون و قدیسین مسیح كه طبق روایات تاریخی در كلیسای سنت استپانوس در آذربایجان شرقی نگهداری می شده ، در بررسی های باستان شناسان در این كلیسا كشف شده است .كلیسای سنت استپانوس بعد از قره كلیسا در آذربایجان غربی ، مهمترین كلیسای ارامنه ایران است.
در سفرنامه تاورنیه سیاح مشهور فرانسوی در دوره صفوی و عكس های موجود در آلبوم خانه كاخ گلستان و آرشیو خاندان عدل كه توسط علی خان والی ؛ حكمران شمال آذربایجان در دوره ناصر الدین شاه قاجار گرفته شده ، به وجود استخوان های حواریون و قدسین مسیحی از جمله سنت استپانوس ( سنت اتین) و سنت مینو دو تن از حواریون و دانیال نبی اشاره شده است .
بعد از این كشف ، نامه ای از سوی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری كشور به خلیفه گری ارامنه ارسال و در ان تاریخ ( سال 1384 ) با حضور نماینده ای از خلیفه گری ارامنه این استخوان ها از محل كشف جمع آوری شد .
كشف این استخوان ها نشان می دهد كه كلیسای سنت استپانوس از اهمیت زیادی برخوردار بوده تا آن جا كه محل نگهداری استخوان های حواریون مسیحی بوده است .
كلیسای سنت استپانوس آذربایجان شرقی بعد از قره كلیسا در آذربایجان غربی، مهمترین كلیسای ارامنه كشور است . این كلیسا مربوط به قرون 10 تا 12 میلادی است و در منطقه جلفا در كنار رود خانه ارس جای گرفته است .
كارشناسان سازمان میراث فرهنگی بقایای استخوان های كشف شده را در میان دو طاق كلیسا شناسایی كرده اند . علاوه بر بقایای استخوانی چند تكه تخته مربوط به جعبه های نگهداری این استخوان ها ، چند تكه پارچه زرد و آجری ، تكه های موم ، گل افرا و دانه های كندر نیز در این محوطه شناسایی شده است .
استخوان های شناسایی شده بعد از خارج شدن ازفضای کلسیا از سوی كارشناس انسان شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور مورد بررسی قرار گرفته اند .
« فرزاد فروزانفر » ، انسان شناس گفته است : « استخوان های به دست آمده با توجه به گذشت زمان و فضایی كه در آن نگهداری شده است، آسیب های فراوانی دیده اند . در بررسی های انجام شده روی این قطعات تنها توانستیم بقایای استخوانی یك فرد را به طور كامل تشخیص دهیم ولی مابقی فطعات استخوانی قابل شناسایی فردی نیستند . »
به گفته او فرد مشخص شده ، مردی با بیش از 50 سال سن و با استخوان بندی درشت است .
با توجه به اینكه كلیسای سنت استپانوس در حال مرمت است، استخوان های جمع آوری شده در حال حاضر به تبریز منتقل شده است . این استخوان ها در خلیفه گری ارمنه آذربایجان نگهداری می شود . قرار است بعد از اتمام مرمت كلیسا استخوان ها به محل اولیه باز گردانده شوند.

( در ضمن لازم بیاد آوری است که بعقیده بعضی از کارشناسان ، این کلیسا قبلاً یکی از معابد زردشتی بوده ، و در آن دوره نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده است . )
به گفته یک مقام مسئول با توجه به اهمیت این استخوان ها ، بازگرداندن آن ها به كلیسا باید با تشریفات مذهبی ویژه ای صورت گیرد و برای آن ها جایگاهی ویژه ساخته شود.
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور قصد دارد مجموعه سه كلیسای سنت استپانوس، زور زور و قره كلیسا را به عنوان یك پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسكو ارائه دهد .
كارشناسان معتقدند كشف این استخوان ها در سنت استپانوس می تواند روند پیچیده ثبت جهانی را با مشكلات كمتری مواجه سازد.

منبع: میراث فرهنگی

۱۳۸۸ تیر ۱۵, دوشنبه

آغاز عمليات ‌فنس‌كشي محدوده منطقه آزاد ارس‌


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، ارسلان فتحي‌پور نماينده مردم كليبر و هوراند و رئيس كميسون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در آيين آغاز به كار اين پروژه با اشاره به اهميت الحاق منطقه خداآفرين به محدوده منطقه آزاد ارس گفت: منطقه خداآفرين با بهره‌مندي از زمين‌هاي مستعد كشاورزي و جاذبه‌هاي طبيعي گردشگري از پتانسيل‌هاي ويژه‌اي براي انجام سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي برخوردار‌ست و پيوستن آن به محدوده منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس اهميت آن را در توسعه اين منطقه دو چندان مي‌كند. وي افزود: سازمان منطقه آزاد ارس و مديريت آن تلاش بسياري را براي توسعه و پيشرفت مناطق محروم مرزي موجود در محدوده منطقه آزاد انجام مي‌دهند و وظيفه تمام نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي نيز در شرايط حاضر همكاري نزديك و دلسوزانه با اين سازمان است تا بدين وسيله مشكلات موجود بر سر راه توسعه اين منطقه مرتفع و توسعه پايدار در اين منطقه محقق شود. رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي همچنين در ادامه اصلاح قوانين اقتصادي موجود را يكي از ضرورت‌هاي اصلي رونق اقتصادي كشور دانست و تصريح كرد: يكي از اصلي‌ترين زمينه‌ها و بسترهاي توسعه، قوانين و مقررات جاري در كشور است كه با توجه به گذشت چندين دهه از تصويب بسياري از اين قوانين در عرصه‌هاي اقتصادي، اين قوانين نيازمند به روز رساني و آسيب‌سنجي است. فتحي‌پور خاطر نشان كرد: اميدوارم تا با اصلاح قوانين اقتصادي و جلوگيري از فساد اقتصادي در حوزه‌هاي مختلف به توانيم رونق اقتصادي را با جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي فراهم آوريم. عباس رنجبر، رئيس هيئت مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس‌ نيز در اين مراسم تكميل زيرساخت‌ها و بسترهاي مورد نياز براي انجام امور توليد و بازرگاني و بهره‌مندي از مزاياي مناطق آزاد را هدف و برنامه اصلي سازمان منطقه آزاد ارس ذكر كرد و افزود: در حال حاضر اصلي‌ترين برنامه و هدف سازمان منطقه آزاد ارس ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي تكميل شدن بسترهاي مورد نياز فعاليت سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در اين منطقه است كه در اين راه به همراهي نمايندگان مجلس و سازمان‌ها و نهادهاي مختلف نيازمنديم. وي گفت: با توجه به افزايش محدوده منطقه آزاد ارس و گسترش آن به بيش از 51 هزار هكتار و در سايه تلاش همكاران مختلف در سازمان منطقه آزاد ارس توانستيم تا با فاصله كمتر از چهار ماه از ابلاغ محدوده جديد از سوي هيئت وزيران عمليات نقشه‌برداري را از محدوده مصوب انجام داده و امروز شاهد آغاز عمليات فنس‌كشي در محدوده منطقه عمومي خداآفرين باشيم. ‌محدوده منطقه آزاد ارس در منطقه عمومي خداآفرين بيش از 6 هزار و 100 هكتار است و فنس‌كشي آن به طول 36 كيلومتر با اعتباري بالغ بر 30 ميليارد ريال آغاز شد.
------
پی نوشت :
کاش نماینده ما ( آقای ساز دار نیز یک تکانی بخودشان میدادند و باقی مانده مدت نمایندگی را فعالتر نسبت به رفع مشکلات حوزه انتخابیه خود وارد گود می شدند . بقول شاعر ما زیاران چشم یاری داشتیم .
به این نماینده فعال هوراند و کلیبر نیز خسته نباشید عرض میکنیم .همه نمایندگان نماینده همه مردم ایران هستند