بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

روز دانش آموز را گرامی میداریم



روز سیزده آبان را پیشاپیش به تمام دانش آموزان عزیز کشورم بخصوص به دانش آموزان مسلمان و مومن شهرستان جلفاو قره داغ تبریک عرض مینمایم
هدیه من به تمام دانش آموزان مومن دانلود

مرکز مطالعات توسعه ارسباران تشکیل شود

این مطلب را بخاطر ارج نهادن به تلاشهای خستگی نا پذیر دوست دانشمند دنیای مجازیم منتشر میکنم امیدوارم مثل همیشه و بیشتر
از قبل به کار ادامه دهند و مشکلات پیش رو مانع فعالیت های خیر خواهانه ایشان نباشد
« ایفای نقش مطبوعات ارسباران در گذر تاریخ » عنوان مقاله ای بود که26 مهر در دومین همایش توسعه ی ارسباران ارائه دادم و تأکیدم بر این نکته بود که راه توسعه ی ارسباران از مسیر اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی ها می گذرد. در جریان همایش مجری به درخواست دبیرخانه از صاحبان مقالات خواست مواد پیشنهادی خود را برای درج در قطعنامه ی همایش ارائه دهند. « تأکید بر راه اندازی رادیو ارسباران » و مهم تر از آن « تشکیل مرکز مطالعات توسعه ی ارسباران » را به صورت مکتوب پیشنهاد دادم که هر دو در قطعنامه همایش لحاظ شده است.
تحقق « تأسیس مرکز مطالعات توسعه ارسباران‌ » چیزی است که می تواند جایگزین چنین همایش های پرهزینه ای باشد و در واقع همایش دائمی برای توسعه ی ارسباران گردد. در برنامه اختتامیه که اشاره به مواد قطعنامه از سوی مسئول دبیرخانه همایش شد، « استمرار فعالیت دبیرخانه همایش » نیز به عنوان بندی از آن مطرح شد که بعداً در خبر دبیر علمی همایش نبود. این بند که معلوم نشد با پیشنهاد چه کسی و با چه توجیهی مطرح شده بود، در واقع کپی ناقص بندی



۱۳۸۸ آبان ۳, یکشنبه

تولد امام رضا (ع)



پیشاپیش تولد امام هشتم شیعیان جهان ، امام رضا*ع* را بر عموم مسلمانان جهان بویژه هموطنان عزیز تبریک میگویم

۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

معرفي قلعه بابک



معرفي قلعه بابک
قلعه جمهور معروف به دژ بابک در 50 کيلومتري شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غربي شعبه‌اي از رود بزرگ قره سو قرار دارد؛ منطقه‌اي که به نام کليبر معروف است. دژ بابک خرمدين، دژي است بر فراز قله کوهستاني در حدود 2300 تا 2700 متر بلندتر از سطح دريا. اطراف اين قلعه را از هر طرف دره‌هاي عميقي با 400 تا 600 متر عمق فرا گرفته است و تنها از يک سو راهي باريک و صعب العبور جهت دسترسي به اين قلعه وجود دارد. قلعه بابک که به نام‌هاي قلعه بابک، دژ بابک، بذ و قلعه جمهور هم معروف است دژ و مقر سردار تاريخي ايران، بابک خرم‌دين بوده است كه در هنگام قيام بر عليه دستگاه خلافت عباسي در قرن سوم هجري ساخته شده است.
بابک خرم دين بزرگ مرد اصيل ايراني، شير مردي که 22 سال در برابر تجاوز ننگين اعراب به خاک ميهن، مردانه مقاومت و ايستادگي کرد و در نهايت با خدعه و نيرنگ از پا در آمد. او راه ابومسلم را پيمود و انديشه هاي مزدک را در سر داشت، بابک ادامه دهنده قيام خرمدينان اصفهان بود که در سر سوداي عظمت دوباره ايران را داشت، با کشته شدن او پيروانش در سراسر ايران به مبارزه با سلطه اعراب مي جنگدند.
مسافت راه كليبر به قلعه با اينكه از 3 كيلومتر تجاوز نمي كند ولي بسيار دشوار است و به هنگام عبور بايد گردنه ها و گذرهاي خطرناكي را پشت سر گذاشت. قبل از رسيدن به دروازه قلعه و ورود به بناي مستحكم دژ بايد از معبري عبور كرد كه به صورت دالاني است و از سنگ هاي منظم طبيعي شکل گرفته و تنها گنجايش عبور 1 نفر را دارد و دو نفر به سختي مي توانند از آن بگذرند. فاصله اين معبر تا باروي قلعه در حدود 200 متر است و مقابل آن قرار دارد. از همين نقطه است كه صعوبت راه و ابهت خاص اين قلعه رفيع و موقعيت خيره كننده آن بيننده را به اعجاب وا مي دارد. امتداد بصري معبر در نهايت به دروازه قلعه ختم مي شود و دقيقاً در راستاي آن قرار دارد كه باعث مي شود ورود هر تازه وارد و سپاهي و غيره از طريق دو برج ديده باني در سمت دروازه ورودي قابل رؤيت باشد.
براي نفوذ به داخل تنها راه ورود دروازه اصلي است و از كوهستان امكان وارد شدن به قلعه وجود ندارد. با گذر از دروازه ورودي و پشت سر گذاشتن بارو، جهت رسيدن به دژ اصلي بايد از گذرگاهي باريك كه حدود 100 متر صعود از ارتفاع را نيز به همراه دارد گذشت تا به مدخل ورودي قلعه رسيد، مسيري صعب العبور كه از يك سمت مشرف به دره اي است با جنگل هاي تنگ و ژرفايي در حدود 400 متر كه به صورت تيغه و ديواره تا قعر دره ادامه دارد.
در تكيه گاه هاي طبيعي اين ديواره ها و چهار جهت بنا چهار جايگاه براي ديده بان ها به صورت نيمه استوانه ساخته شده اند. اينها مقر كوه بانيه ها و سربازاني است كه هر جنبنده اي را تا كيلومترها دورتر، از فراز دره ها و كوهپايه ها زير نظر مي گرفتند. پس از صعود، براي ورود به دژ اصلي از مدخل ديگري با پلكان هايي نامنظم بايد عبور كرد. طرفين مدخل دژ، به وسيله دو ستون كاذب مشخص شده است.
بناي دژ كه دو طبقه و سه طبقه است که پس از ورودي قرار گرفته است و پس از آن تالار اصلي وجود دارد كه اطراف آن را هفت اطاق فرا گرفته است، اطاق هايي كه به تالار مركزي را دارند. در قسمت شرقي دژ تأسيسات ديگري مركب از اطاق ها و آب انبارها ساخته شده است؛ سقف آب انبارها با طاق جناغي و گهواره اي استوار شده اند. محوطه داخلي آنها نيز به وسيله نوعي ساروج غير قابل نفوذ گرديده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان و هنگام مضايق و محاصره ها از آب آنها استفاده مي شده است. در سمت شمال غربي دژ پلكان هايي سرتاسري وجود داشته كه اكنون ويران شده و قسمت هايي از آن بيرون خاك است و تنها راه صعود به بخش هاي مرتفع تر بناست.
از آثار معماري و برخي از سنگ هاي زبره تراش و روش چفت و بست سنگ ها و ملات ساروج و اندود ديوارها از نوعي گچ و خاك مي توان به يقين اظهار داشت كه ساختمان اين دژ و قلعه در روزگار اشكانيان و بخصوص ساسانيان ساخته شده است. در قرون دوم و سوم و تا چند قرن پس از آن مورد تعمير و مرمت قرار گرفته و تغييراتي در آن به وجود آمده و الحاقاتي در بنا ايجاد شده است.
در مورد اشيا و ابزاري كه از قلعه بابك به دست آمده بايد گفت كه نخستين اشيا بدست آمده سفالينه هاي منقوش و لعاب خورده بود كه يك دوره استقرار تا اوايل قرن هفتم هجري را نمايش مي داد. همچنين تعدادي سكه هاي مسي كشف شدند كه برخي از آنها به علت ساييدگي و زنگ خوردگي فراوان غير قابل خواندن است و در بين اين سكه ها برخي مربوط به اتابكان آذربايجان و هزارسيبان (قرون ششم و هفتم هجري) هستند.
به لحاظ سوق الجيشي موقعيت استقرار بنا بر فراز قله به گونه اي ست كه بيست نفر سپاهي قادر بوده اند هجوم يك سپاه صد هزار نفري را مانع شود و تلفاتي هم نداشته باشند، چه تير و كمان و اسلحه معمول زمان را به سربازان و مستحفظاني كه بر بلندي موضع مي گرفتند به جهت بعد مسافت كارگر نمي افتاده است. بدون اين كه قصد اغراق در بين باشد موقعيت مستحكم قلعه و دژ، آن چنان اعجاب انگيز است كه از نبوغ نظامي و آگاهي كامل بنيان گذار آن حكايت مي نمايد. از همين جا بوده است كه بابك خرم دين و يارانش به مدت بيست و چند سال لشكريان عرب را كه به قصد محاصره و سركوب جنبش او آمده بودند در كوه ها سرگردان و با شبيخون هاي خود آنها را از دم تيغ گذرانده و وادار به فرار مي كردند.
----------------
منبع تالارهای نیک صالحی آذربایجان

۱۳۸۸ مهر ۲۲, چهارشنبه

جشنواره انار در کلیبر


به گزارش مهر از تبريز، تراب محمدي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در مراسم
 گشايش جشنواره انار در شهرستان کليبر گفت: توسعه گردشگري و افزايش آشنايي مردم و گردشگران با جاذبه هاي تاريخي و طبيعي و گردشگري منطقه مهمرتين هدف اين جشنواره است.
وي با اشاره به اهميت بالاي توليدات کشاورزي در توسعه مناطق، اين توليدات به ويژه شکل سنتي آن را از دلايل جذب گردشگران دانست و افزود: پس از دشت مغان، منطقه خداآفرين از لحاظ کمي و کيفي داراي بهترين محصولات کشاورزي منطقه است و پرداختن به اين مساله مي تواند موجب افزايش حضور گردشگران شود.
محمدي تصريح کرد: برگزاري جشنواره انار به دليل وجود گونه هاي متنوع و منحصر به فرد انار مرغوب انار ايراني در منطقه صورت گرفته و سعي کرديم با معرفي اين محصول مهم که با حداقل سموم و کود هاي شيميايي و به روشي سالم به بار آمده است، توجه علاقمندان به طبيعت را بيش از پيش به منطقه زيبا و تاريخي خداآفرين جلب نماييم.
وي بر استمرار اين جشنواره ها با توجه به توانمندي ها و توليدات خاص روستاها و مناطق مختلف استان تاکيد کرد و افزود: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي براي رشد صنعت گردشگري و توسعه استان، در تعامل با ساير نهادها و دستگاههاي استان جشنواره هاي متنوعي را برنامه ريزي نموده و در فصول مختلف انجام مي شود.
نورالدين پور موسي قلي معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز در اين جشنواره از عزم مسئولان سازمان براي معرفي جاذبه هاي روستاهاي مختلف استان خبر داد و افزود: تاريخ و تمدن اين منطقه بسيار کهن و غني است و نشانه هايي از تمدن و سکونت انسان متعلق به هفت هزار سال قبل از خداآفرين به دست آمده است که نشانه اهميت و موقعيت ويژه اين منطقه در طول تاريخ است.
وي افزود: در سفرنامه اي متعلق به سال 367 هجري قمري از منطقه قره داغ به نام سياه کوه ياد شده و گفته اند که مردم در اين منطقه به 300 زبان تکلم مي کنند، باغها و مزارع بسيار آباد و خرم دارند، بسيار مهمان را مي نوازند به طوري که براي ميوه و خوراکي هيچ پولي دريافت نمي کنند.
پور موسي قلي با اشاره به اين موضوع که گردشگري در حال حاضر به عنوان سومين صنعت پر در آمد در جهان مطرح است گفت: صنايع نفت و خودرو نيز به تدريج کنار خواهند رفت و گردشگري به عنوان پردرآمد ترين صنعت جهان مطرح خواهد شد.
وي افزود: به همين دليل لازم است با سرعت و دقت لازم به اين صنعت و صنايع وابسته به آن توجه نماييم تا سهمي در خور تاريخ و فرهنگ و جاذبه هاي بي بديل و بي مثال کشورمان از اين صنعت عايد کشورمان گردد.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با اشاره به موفقيت چشمگير آذربايجان شرقي در جذب مسافران تابستاني و کسب رتبه دوم در گردشگري تابستاني، تصريح کرد: اقداماتي مانند برگزاري جشنواره هاي موردي و منطقه اي مي تواند روند رو به رشد جذب گردشگر در تمام فصول را حفظ نمايد.
پور موسي قلي از اهميت همکاري نهاد ها و سازمانهاي مختلف در توسعه گردشگري صحبت نمود و گفت: امنيتي که توسط نيروهاي انتظامي در سطح استان ايجاد شده است، راههاي خوب و امن، مراکز اقامتي و خدماتي بين راهي، فعاليت شبانه روزي شهرداري ها و ساير مراکز باعث شده امروز سفر به مناطق مختلف آذربايجان شرقي يکي از اوليت هاي مد نظر گردشگران قرار گيرد.

۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

شاعرمیرزا محمد بخشی دنیایش را عوض کرد .



در سال 1308 در روستای آشاغی دیزج کندی صفرعلی یکی از روستاهای ورزقان بدنیا آمد . خودش میگوید هفت ساله بودم که در تنها مدرسه ابتدای ورزقان شروع به تحصیل کردم .و چون شاگرد زرنگی بودم همیشه نمره های خوب میگرفتم و مورد تشویق معلمانم قرار میگرفتم . اول متوجه شدم که من از کنار این همه عظمت و زیبایی نمیتوانم بی اعتنا گذر بکنم و در وصف زیبایی های کوه و جنگل اطرافم شعر نوشتم و یئاش یواش در اثر تاثیر وقایع اطرافم شعر سرودم . استاد در تاریخ 4 / 7 / 1388 به دنیای باقی کوچ کرد . روحش شاد
اینهم شعری از این شاعر توانای قره داغی
قوجالیق
یاشیم آلتمیش بشه چاتاندان بَری          
           دونیا منه اولور دار یاواش یاواش
بولبولودوم گول چیچکله اویناردیم      
       یولومدا گورسه نیر خار یاواش یاواش
عؤمرومده بیرکیمسیه پیس دئمه میشم      
                   تملق ایله یب باش ایمه میشدیم
اوجا باش، داغ کیمین اگیلمه میشدیم       
          ایندی یاغیر، باشا قار، یاواش یاواش
اهل عیال چکیلیر قونشو پیس باخیر       
      چوخ یوخون دوستلاریم دای اوزاقلاشیر
پوز وئرییر منی یاندیریر یاخیر         
                اؤستؤمه گتیریر جار یاواش یاواش
سلام وئرن سلامینی کسیبدی              
               قوهوم قارداش یالان یئره کؤسؤبدی
گؤزؤم نوردان دیز طاقتدن دوشوبدی      
             طرلان یئرین آلیر سار یاواش یاواش
هر کیمی گؤرورم پیس باخیر منه            
                  دانیشسام طعنه لی سؤز آچیر منه
ایفاده ایله ییر ناز ساتیر منه               
                 کسیلیب باغلاردان بار یاواش یاواش
«بخشی» دئییر دؤنسون فلکین چرخی
قوروسون آرازین داشقینلی ارخی
عومروم باشا چاتیب قورتولان وختی
دای باخمیر اوزومه یار یاواش یاواش
ازایشان دو کتاب به نام های (دیوان اشعاروگلهایی از گلستان حقیقت)در دست چاپ می باشد
در ضمن پاره ای از اشعار وزندگی نامه ایشان در کتاب های ادبیات اوجاغی ج 2 یحیی شیدا – تاریخ وجغرافیای ارسباران حسین دوستی-تاریخ ارسباران حافظ زاده- سیمای تاریخی ورزقان نوری و... آمده است

وبلاگ آقای پناهیان نوه مرحوم استاد میرزا محمد بخشی