بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

۱۳۸۸ بهمن ۲, جمعه

ورزش هالا



طبق معمول وبگردی میکردم وبلاگها و سایتهای آشنا را مرور مینمودم که به مطلبی در باره ورزش هالا در وبلاگ خوب یوخا برخوردم راستش را بخواهید تا به امروز در باره این ورزش چیزی نمیدانستم به همین خاطر مطالبی که از سایتها و وبلاگهای مختلف گرد آوری کرده ام را در این پست منتشر میکنم شاید برای کسانی این ورزش نا آشنا باشد . بفرمایید

تاریخچه پیدایش هنر رزمی هالا
هنر رزمی هالا یک ورزش رزمی ایرانی می باشد که توسط استاد اسماعیل ملک جهانی ( از اهالی شهرستان اهر )بنیان گذاری شده است.
ابداع هالا از سال 1357 تا اوایل 1359 طول کشید وبلا فاصله از اوایل سال 59 به جامعه رزمی ارایه گردید و تدریس آن برای اولین بار در تبریز آغاز شد وبا جذب هزاران نفر عضو در تاریخ 20/12/1379 به عنوان یک رشته مستقل در سراسر کشور از طرف فدراسیون ورزشهای رزمی به رسمیت شناخته شد.
لباس این سبک رزمی به رنگ سیاه با نوارهای آبی در قسمت ساق پا و مچ دست و جلوی سینه پیراهن میباشد.
دفترمرکزی این سبک در شهر تبریز می باشد.این سبک در بسیاری ازاستانهای کشور فعال بوده(در شهرهایی مانند تهران،اصفهان، کرج،آذربایجان غربی و شرقی و... ) وعلاوه بر آن این سبک از مرزها گذشته و به بیش از 16 کشور جهان راه یافته و درچند کشورها تدریس می شود که از فعال ترین آنها،فنلاند،ترکیه،روسیه و ..... را میتوان نام برد
هالا چیست؟

آرامشی است برای خاطر.کشفی است از جسم و روح وفکر، نبردی است با اهریمنان درون و برون.تلاشی است برای رهایی از من واتحادی است با عالم و بالاخره نیلی است به خدا.
هالا یک اصطلاح فلسفی فرهنگی است که بر پایه فرهنگ و هویت ایرانی و فلسفه الهی برای این هنر نام گذاری شده است. از نظر مفهوم شناسی هالا از دو واژه تشکیل می یابد (( ها )) در لغت سانسکریت
که ریشه باستانی زبان ابران است خورشید معنی می دهد که مظهر انرژی و قدرت است و (( لا )) بیانگر شعار اصلی توحید می باشد که مظهر ایمان و انسانیت است.
بر این اساس آن کس واقعا" با (( لا )) رسیده که به انسانیت رسیده باشد وآن کس واقعا" به انسانیت رسیده که به (( لا )) رسیده باشد.
قدرت مفهوم فلسفی (( ها )) و انسانیت مفهوم فلسفی (( لا )) است که آرامش روحی حاصل آنهاست که خود گنج بزرگ معنوی می
باشد. بدون قدرت،انسانیت تحقق نمی یابد و بدون انسانیت آرامش روحی وجود نخواهد داشت.
چگونگی سیستم فیزیکی هالا
هالا یک سیستم کلی هنر مبارزه با دست و پا است در این روش گذری نیز بر انواع سلاحهای سرد هست. نرمشها در هالا با اصول علمی نوین و با توجه به سا ختمان بدن و ظرفیت و تحمل آن طوری تنظیم شده که انعطاف پذیری ونرمیت و قدرت عضلانی و جهشی بدن را در حد اعلا شکوفا میسازد تا هماهنگی لازم برای اجرای تکنیکهای هالا بدست آید تمام نواحی ضربه زننده و دفع کننده بدن آزموده میشوند تا در انهدام اجسام سخت که به روشها،حالات و حرکات متفاوت انجام می گیرد آسیب نبینند قسمتهای عضلانی بدن طوری ساخته می شوند که امکان آسیب پذیری بدن در مقابل قویترین ضربات بسیار کم می شود کیفیت جالب تکنیکهای دست و پا و به کار گیری صحیح نیروهای تمرکزی و تنفسی از ویژگیهای این روش است که شخص را قادر به انجام عملیات اعجاب آوری از انعطاف پذیری و سرعت و قدرت میکند .

ویژگی های رزمی سبک هالا
درجه بندی هنرجویان و موارد آموزشی :
شالبندهای اصلی که هالا کار بعد از طی خطها و پایه ها به آن می رسد،
به ترتیب شامل شالبند های زرد"پایه 1 ، کاجوروف"
نارنجی "کاجوروف ما ، کاجوروف بزو خوم"
سبز " پایه 2 ، نابادوب، نابادوب ما، نابادوب بزوخم "
قهوه ای "پایه 3 تابرام ، تابرام ما ، تابرام بزوخم، تابرام سمبا ، تابرام آبخ"
شالبند مشکی یک ستاره " پایه 4 یوآبع ، یوآبع ما ، یوآبع بزوخم، یوآبع سمبا ، یوآبع آبخ و پایه 5 چابمو و چابموبزوخوم"
شالبند مشکی دو ستاره پایه 6" موتابچو"
سه ستاره " ابرتح . . . . . . "و چهار ستاره " سلاحهای شاجن ، شاجن دا، پادا "
پنج ستاره " نابخ . . . . . "ًَََ و از پنج ستاره تا شالبند مشکی ده ستاره مراحل روحی روانی سبک طی شده و به درجه رهایی از استاد که پیراهن آبی و شالبند سرخ می باشد نائل می شود.
درجات نهایی
مراحل نهایی و درجات پایانی این سبک شامل لباس آبی و شالبند سرخ می باشد که گرفتن آنها مستلزم استادی کامل در ورزشهای رزمی و داشتن مهارت های ویژه می باشد که تاکنون بجز استاد اسماعیل ملک جهانی کسی موفق به گرفتن شالبند سرخ نشده است و هم اکنون بالاترین درجه ای که یکی از شاگردان استاد بدست آورده است شالبند سیاه 6 ستاره فدرالی می باشد که مربوط به استاد مسعود ملک جهانی می باشد که نائب رییس سبک هالا در کشور می باشند.
مسابقات سبک هالا
مسابقات هالا در 18 رشته که ده رشته مربوط به مسابقات هاتزا در دو بخش انفرادی و تیمی که به صورت دست خالی و با سلاح در دو بخش جداگانه مردان و زنان انجام می گیرد. شش رشته شامل مهارتهای فردی (داواباورا ارتفاع ، داواباورا طولی ،آبخ ، حرکات انعطافی ، حرکات تعادلی و حرکات اختیاری) می باشد و دو رشته آن به صورت مبارزه، که شامل بزوخم و فول بزوخم میباشد.
مسابقات نیمه آزاد هالا یا بزوخم
کلیه ضربات پا در این مسابقه به تمام نقاط بدن به جز نقاط ممنوعه(بیضه) آزاد می باشد و ضربات دست از گردن به پایین مجاز می باشد (به صورت کنترلی)و کلیه فنون درگیری و دفاع شخصی و گرفتن حریف نیز آزاد می باشد اما این فنون گرفتن باید در ظرف 3 ثانیه اجرا گردند در این مسابقات از وسایل ایمنی مثل کاپ، کلاه و ساق بند و رو پابند و لثه و دست کش سبک با انگشتان باز استفاده می شود. و این مسابقات معمولا در سه راند ۲ دقیقه ای یا 2.5 دقیقه ای اجرا می گردد.لازم به ذکراست که این مسابقات با لباس رسمی سبک بدون داشتن درجه برگزار میشود.
مسابقات آزاد (داخل رینگ) هالا یا فول بزوخم
این مسابقات همانند مسابقات نیمه آزاد می باشد با این تفاوت که از دستکش های بوکس وآرنج بند،شورت ورزشی تا نیمه ران ورکابی استفاده می شود؛ ضربات دست به صورت آزاد می باشد و این مسابقات در داخل رینگ برگزار می گردد.
چه نکاتی برای یک مبارزه خوب لازم است؟
1 - آرامش - اولین و مهمترین حالتی که باید در یک مبارزه خوب از خود بروز دهیم آرامش است، خشونت را از خود دور کنید. اجازه ندهید که حریف از ظاهر و چهره شما حرکت را حدس بزند.
2 - .اعتماد - در هنگام حمله تردید نداشته باشید. به حرکتی که حس شما برای حمله به حریف پیشنهاد کرده است تا لحظه آخر ایمان داشته باشید. قطعا در چنین حالتی، ملاک عمل پیچیدگی حرکت نمی باشد. بلکه چگونگی به کار گیری یک حرکت ساده ولی با احساس و اشتیاق، از فاکتورهای مهم پیروزی است.
3 - رهایی - در مقابل حرکات ناگهانی حریف، غافلگیر نشوید. با هر حمله ناگهانی حریف سعی کنید بدون پلک زدن بایستید و بافت انرژی خود را پاره نکنید. به نتیجه مبارزه فکر نکنید و سعی کنید در قالب حقیقی مبارزه ظاهر شوید. چنان در مقابل او بایستید که گویی در حال انجام آخرین مبارزه، آخرین حرکتتان در روی زمین هستید.
مبارزه را برای خودش بخواهید و به آن ، به عنوان وسیله ای برای حفظ برتری نگاه نکنید. در این صورت ضریب موفقیت شما افزایش یافته و به دلیل هوشیاری و پشت سر گذاشتن استرس، درصد خطای شما بسیار پایین خواهد آمد.
4 - نگاه - یک مبارز آگاه از اثر و جهت نگاه خود به خوبی مطلع است.او نگاه نافذ و استوار خویش را به حریف تحمیل می کند. شما باید بتوانید مثل بچه ها همه چیز را با هم ببینید، بدون اینکه بر نقطه ای خاص متمرکز شوید، زیرا نگاه متمرکز چشم ها بر یک نقطه بسیاری از دیدنی ها را از دست می دهد. بهتر است وانمود کنید که به سینه یا چشم حریف می نگرید که بتوانید هم حرکات چشم و دستهای حریف را ببینید و هم حرکت پاهایش را.
فلسفه هالا
سبک رزمی هالا برپایه رستگاری و کمالات معنوی است.
بنیانگذار سبک رزمی هالا، اساس و پایه پیدایش سبک خود را الهام گرفته از کلمه لا اله الا الله دانست.
ملک جهانی در گفت و گو با خبرنگار شبستان در تبریز به بیان فلسفه پیدایش سبک رزمی هالا پرداخت.
وی با بیان این که اساس سبک های رزمی دنیا به خصوص سبک های شرقی بر پایه مکتب های فکری فلسفی مانند تائوئیسم، بودیسم و کنفوزئیسم است، گفت: سبک هالا برپایه رستگاری و کمالات معنوی و فیزیکی نهاده شده است.
وی افزود: لا در کلمه هالا از لا اله الا الله که بهترین جمله کمال است، گرفته شده و بر اساس تحقیقات و مطالعات جدی که قبل از ابداع سبک انجام داده ام، به این نتیجه رسیدم که در سبک های شرقی دیدگاه فکری به نام زِنگرایی یا همان طریقت عرفانی مطرح شده است که گوهر انسانی را بیرون آورده و به حقیقت وصل می کند و در واقع اصل بی نیازی را در پیش گرفته اند و بدون مطرح کردن الا الله خود را نیازمند به موجودی برتر و بالاتر به نام الله نمی دانند.
بنیانگذار سبک رزمی هالا ادامه داد: لااله الا الله همان طور که در آیه قرآنی قولوا لا اله الا الله تفلحوا نیز مطرح شده است، کاملترین جمله ای است که خداوند برای بیان رستگاری انسان ها بیان نموده است.
ملک جهانی افزود: یک هنر زمانی می تواند به اوج قدرت خود دست یابد که کمالات معنوی در کنار کمالات فیزیکی قرار گیرند.
وی اظهار داشت: برای ابداع سبک خود پیش هیچ استادی تعلیم ندیده ام و فقط بر اساس تبادل تکنیک با افراد مختلف، الهام گرفتن از طبیعت، اراده باطنی خود و مطالعه دقیق و کامل در رشته های مختلف رزمی به این موفقیت نائل شدم.
استاد ملک جهانی در پاسخ به این سوال که آیا قصدی برای گسترش و جهانی کردن سبک رزمی ایرانی هالا دارید، گفت: متاسفانه برتری مدال سیاست سازمان تربیت بدنی برای ارایه عملکرد می باشد و اقبالی برای اتحاد سبک های رزمی ایرانی وجود ندارد.
وی افزود: عده ای بسیاری ، سبک ها و هنرهای ناقص کشورهایی چون کره را تبلیغ می کنند در صورتی که سبک هالا دارای دامنه وسیع تکنیک و 18 بخش مسابقه ای است.
وی در خاتمه با بیان اینکه این سبک از سال 59 به رسمیت شناخته شده و تا به حال 76 هزار شاگرد را به جامعه هنرهای رزمی تقدیم کرده است، گفت: از این تعداد 16 هزار نفر دارای پرونده کامل هستند.
--------------
بعداًنوشت : همانگونه كه در اول مطلب اشاره كرده ام عمده عامل تهيه اين پست مطلب آقاي خضوعي در يوخا بود و بقيه مطالب هم از چند  سايت و تالار و وبلاگ تهيه شده كه شايد يكي از اين سايتها هم مال آقاي سعيد امجديان باشه ، دقيق يادم نيست اگر هم اسمي برده نشده بخاطر اين بود كه اين مطالب در چندين سايت بود و من نميدانستم كه كدام اول نوشته اند و مطلب مال چه كساني است انگيزه اصلي ، مطالب يوخا بود كه در اول مطلب اشاره شده است . موفق باشيد قهرمان  

۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

سفری به آستامال

سفری به آستامال
بار دیگراین توفیق نصیبمان شد تا زیبای های محیطزیست ارسباران را در قالب گزارشی به شما خوانندگان عزیز نشریه گویا و علاقمندان زیست محیطی کشور تقدیم کنم .هنگامی که نام ورزقان در ذهنتان تداعی می شود بی اختیار سلولهای خاکستری مغزتان معادن ورزقان را در کنار نام این شهر عجین می سازد .عدم اطلاع رسانی مناسب در شناساندن جاذبه های گردشگری این محدوده از ارسباران بیشتر مکانهایی که توان بالقوه ای برای تبدیل شدن به منطقه ی نمونه ی گردشگری دارند از امکانات دولتی محروم شده اند .البته یادمان نرود مناطقی مانند چیچکلی از گردشگری نیمه جان منطقه آسیب دیده اند. مناطق زیبایی که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته شده است از بلندیهای روستای آستامال شروع و به روستای قشلاق از توابع سیه رود ، ختم می شود . صبح ساعت 5:30 به سمت ورزقان حرکت می کنیم .مقصد ما روستای آستامال از توابع شهرستان خارواناست. بعد از گذر از ورزقان و پیمودن مسافتی به سمت خاروانا در کنار کافه ای به نام((کافه ی عمورجب)) که در مابین جاده ی ورزقان – خاروانا قرار دارد توقف کوتاهی می کنیم و پس از پر کردن فلکس هایمان از آب داغ به مسیر ادامه می دهیم .این مسیر به علت قرار گرفتن در ارتفاعات کوهستانی چشم اندازهای خاصی دارد که بعضا به صورت پوشش گیاهی تنک نیز دیده می شود. در مسیر خاروانا پس از عبور از پیچ های پی در پی که به ((گال دولاسی)) معروف است و فاقد امنیت لازم است به قلعه جوشین می رسیم . این قلعه که درسمت چپ جاده قرار گرفته است پیشینه ای تاریخی دارد و ازمناطق توریستیک منطقه است .جاده خاروانا را همچنان ادامه می دهیم و پس از رسیدن به سه راهی آستامال که در جوار این سه راهی خرابه های کافه ای به نام ((علیار قهوه سی)) مشاهده می شود،به سمت راست تغییر مسیر می دهیم .جاده ی آستامال جاده ایست خاکی که فراز و نشیب بسیار دارد.این مناطق به علت کوهستانی بودن منطقه قبلا دارای گونه های مختلف حیات وحش بوده که ازآنها می توان به قوچ ومیش ارمنی اشاره کرد که متاسفانه چند دهه پیش به علت شکار بی رویه نسل این گونه در این منطقه منقرض شده البته بیشتر در صخره های این کوهها کل و بز نیز زیست می کرده اما متاسفانه این گونه نیز منقرض شده و فقط حدود 5 سال پیش چند راس از این گونه ها درمنطقه دیده شده که احتمالا از کوههای کامتال به صورت گذری به این منطقه آمده بودند و تنها ماجرای کل وبز به این ماجرا ختم می شود . از دیگر گونه های منطقه می توان از پستانداران به گراز، خرس قهوه ای ، شغال و ... و از پرندگان می توان به کبک ، کبک چیل وابیا و پرندگان شکاری چون عقاب طلایی ،لاچین و بالابان اشاره کرد.البته لازم به ذکر است که در فصل مهاجرت ، پرندگان آبزی نظیر اردک سرسبز، خوتکا و ... در رودی دائمی که ازاین ارتفاعات سرچشمه می گیرد دیده می شود.

در میان راه سه قلاده گرگ مشاهده کردیم به سمت دره در حال گریز بودند .مشاهده ی این گوشتخوران سلامت علفخوران منطقه را نشان می دهد.تقریبا ساعت 9 به آستامال می رسیم .روستای آستامال به علت قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی بافت مسکونی متمرکزی دارد . اهالی این روستا ترکی را به لهجه ی شیرینی تلفظ می کنند که بیشتر به لهجه ی روستای حسنو شبیه است .روستا را به سمت زیارتگاه سید جبرئیل پیاده ترک می کنیم .رودخانه ای که از میان روستا می گذرد موجب رونق باغداری در این منطقه شده .همچنین اهالی از طریق کشاورزی و دامداری نیز امرار معاش می کنند.بعد از پیمودن مسافتی قریب به 2 کیلومتر پوشش نیمه جنگلی منطقه نمایان می شود . به علت تنوع گونه های گیاهی ، برگهای درختان در پاییز با الوان گوناگونی مشاهده می شود. به فاصله ای نه چندان دور صفیر گلوله ی شکارچیان در کوهستان سکوت شکنی می کند. حدود ساعت 10:30 دقیقه به زیارتگاه می رسیم. این زیارتگاه دارای اتاق گلی است که داخل آن بخاری هایی قرار داه شده که سوخت آن از چوب درختان تامین می شود یا همان به زبان خودمان ((اودون بخاریسی)) .تقریبا می توان گفت که اینجا از جنوبی ترین مناطق جنگلهای ارسباران است که در کوههای قره داغ قرار گرفته شده اند.اطراف زیارتگاه به وسعت چند هزار متر خاکبرداری و مسطح شده که به موجب این عملیات گستره ی وسیعی از مراتع تخریب شده و بعضا به صورت فرسایش خود را نشان می دهد.گویا قرار بر این است که در صورت تامین بودجه زیارتگاه را توسعه خواهند داد.
بعد از چند دقیقه ای استراحت به سمت منطقه ای که در میان اهالی به ((سلام تپه سی)) مشهور است می پیماییم .در این مسیر از دره ای با نام ((کاغ دره سی))که در میان و اطراف دره درختان جنگلی به هنگام پاییز زیبایی خاصی بخشیده اند.در مسیر صدای سحره کوهی زیبایی را دو چندان کرده است..در منطقه ی سلام تپه سی عظمت کوههای قره داغ با جنگل در هم تنیده شده است. همچنین در مسیری از چیچکلی می توان بعد از گذر دره ی ((قاضی بولاغی)) به سلام تپه سی رسید .بعد از پیمودن مسافتی وارد جنگل می شویم . از ویژگی جالب این جنگلها ارتفاع زیاد درختان به مانند جنگلهای هیرکانی خزری است. در برخی نقاط جنگل تنه ی قطع شده ی درختان مشاهده می شود .بعد از 2ساعت پیاده روی در میان درختان از جنگل خارج می شویم.در این قسمت از منطقه ی سلام تپه سی که بیشتر به صورت مرتعی است اختلاف دامنه ی علفزارها نشان از تعلیف دام می دهد.بعد از طی مسافتی وارد دره ی ((قیریخ پیلله سی)) می شویم. دستگاه GPS در برخی از نقاط از این سلسله کوهها ارتفاع 2100متری نشان می دهد. در این دره آثار زیر و رو کردن خاک در داخل جنگل توسط خوکهای وحشی مشهود است. به گفته ی برخی اهالی در این منطقه پرنده ای بوده که در میان آنها به((مشه خروسی))مشهور بوده که با تطبیق این اطلاعات با دانسته هایم منظور همان قرقاول است .
بوته های زرشک وحشی و انگور وحشی (قوش اوزومی) که عمده منبع تامین غذای قرقاول است د راین منطقه به وفور یافت می شود .بعد از گذر از قیریخ پیلله در زیر صخره ای غار مانند چادر هایمان را دایر می کنیم و بعد از تناول غذایی مختصر به استراحت در میان جنگلهای ارسباران می پردازیم .اما لازم به گفتن است که به علت دور بودن این مناطق نظارت کافی در حفاظت از این جنگلها نمی شود. این جنگلها که به عنوان ذخیره گاه زیست کره محسوب می شوند تنها در مناطق حفاظت شده در امانند اما متاسفانه در مناطق آزاد هیچ توجهی به آنها نمی شود. شب را در کوههای قره داغ و درمیان جنگلهای ارسباران سپری می کنیم .صبح فردا از همان مسیری که آمده بودیم به آستامال بازمی گردیم.
منبع وبلاگ حمایت از محیط زیست ارسباران

۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

آب هوای شهرستان جلفا (محال گرگر)



مقدمه

پیشتر ها زمانی که ما دوران کودکی خود را سپری میکردیم وسایل و تجهیزات هواشناسی پیشرفت چندانی نداشت و حداقل در کشور ما چنین بود ، پدران ما با توجه به تجربیات خود وضعیت هوا را پیش بینی میکردند مثلاً هر وقت در این موقعیت از سال یعنی بین ماهای آذر و دی ، باد های نسبتاً شدید ( مثل همین بادی که از دیروز در شهرستان جلفا وزیدن گرفته ) شروع میشد و چند روز ادامه پیدا میکرد ، ما حوصله مان سر میرفت و بزرگتر ها را سئوال پیچ میکردیم که این باد کی بند می آید ؟ جواب میشندیم که : بویئل قار یئری آچیر ، انشالاه یئل قوتولسا چوخ قار یاغاجاق . ومعمولاً اینگونه نیز میشد . با عرض این خاطره در باره وضعیت آب و هوایی شهرستان جلفا عمدتاً منطقه ای بنام محال گرگر مطالبی از رساله تحقیقاتی بسیار ارزشمند دوست عزیز منصور حسینقلی زاده گرگری تقدیم میکنم . باشد که مفید واقع شود .
جريانهاي‌ عمده‌ جوي‌
در فصل‌ زمستان‌ شهرستان‌ جلفا در حاشيه‌ مركزي‌ پرفشار و سيبري‌ قرار گرفته‌ و از اين‌ رو جريانهاي‌شمال‌ شرقي‌ را كه‌ از آسياي‌ مركزي‌ وجبال‌ اورال‌ منشأ مي‌گيرند بخود جذب‌ مينمايد از اطراف‌ ديگر كم‌فشار بودن‌ اين‌ منطقه‌ نسبت‌ به‌ مراكز فشار اقيانوس‌ اطلس‌ )جزيره‌ آزوار( و اسكانديناوي‌ سبب‌ مي‌شود كه‌ جريانهاي‌ غربي‌ و شمال‌ غربي‌ نيز در اين‌ منطقه‌ تاثير گذارند.
جريانهاي‌ غربي‌ و شمال‌ غربي‌
جريانهاي‌ غربي‌ كه‌ از مراكز فشار جزاير آزور در اقيانوس‌ اطلس‌ و يا جزاير اسكانديناوي‌ منشأميگيرند در حركت‌ به‌ سمت‌ مركز كم‌ فشار اقيانوس‌ هند بخشهاي‌ غربي‌ ايران‌ را به‌ شدت‌ تحت‌ تاثير قرارميدهند. توده‌ هوايي‌ كه‌ از جزاير آزور حركت‌ كرده‌ و پس‌ از عبور از درياي‌ مديترانه‌ از طريق‌ سواحل‌جنوبي‌ فلات‌ تركيه‌ سمت‌ شرق‌ جاري‌ است‌ معمولا در ارتفاعات‌ شمال‌ غربي‌ وارد ايران‌ شده‌ و به‌ سمت‌شرق‌ نفوذ مينمايد واين‌ جريان‌ كه‌ بنام‌ محلي‌ )آغ‌ يئل‌( باد وعده‌ ناميده‌ ميشود، در فصل‌ زمستان‌ تا اوايل‌بهار فعال‌ بوده‌ و قسمت‌ عمده‌ بارندگيهاي‌ استان‌ آذربايجان‌ را موجب‌ ميگردد. توده‌ هوايي‌ كه‌ از جزاير آزور حركت‌ كرده‌ و پس‌ از عبور از درياي‌ مديترانه‌ و سواحل‌ شمالي‌ فلات‌ تركيه‌ و درياي‌ سياه‌ سمت‌شرق‌ )درياي‌ خزر( جاري‌ ميشود. بخشهاي‌ شمالي‌ و شمال‌ غربي‌ )خصوصا دره‌ ارس‌( را تحت‌ تاثيرقرارميدهد اين‌ جريان‌ شمال‌ غربي‌ در منطقه‌ مرند جهت‌ شمالي‌ دارد. در جلفا بنام‌ ارس‌ بهار ناميده ‌مي‌شود و گاهي‌ با ريزشهاي‌ جوي‌ همراه‌ ميباشد.
جريانهاي‌ شمال‌ شرقي‌
در فصل‌ زمستان‌ آذرماه‌ تا اسفند ماه‌ آسياي‌ مركزي‌ يك‌ كانون‌ پر فشار درياي‌ خزر بطور نسبي‌ يك‌مركز كم‌ فشار محسوب‌ ميشود كه‌ مجموعٹ باعث‌ ايجاد جريانهاي‌ كمال‌ شرقي‌ ميشود واين‌ جريانها كه‌ به‌سمت‌ درياي‌ خزر هدايت‌ ميشوند پس‌ از برخورد با كوههاي‌ طالش‌ از جهت‌ شمال‌ شرقي‌ واردآذربايجان‌ شده‌ تا منطقه‌ جلفا مرند نفوذ مي‌نمايد. اين‌ جريانها را در اصطلاح‌ محلي‌ (باد مه‌) مي‌گويندكه‌ بيشتر تاثير سردكنندگي‌ داشته‌ و كمتر موجب‌ بارندگي‌ مي‌شوند. البته‌ وقتي‌ جريانهاي‌ مرطوب‌ وگرمترغربي‌ با جريانهاي‌ سرد شرقي‌ يا شمال‌ شرقي‌ تلاقي‌ مي‌نمايند. عمومآ ريزش‌ جوي‌ و برف‌ و باران‌ راباعث‌ ميشوند.
جريانهاي‌ عمده‌ جوي‌ در فصل‌ تابستان‌
در فصل‌ تابستان‌ منطقه‌ آذربايجان‌ در يك‌ محدوده‌ مركزي‌ فشار واقع‌ ميشود. در اين‌ حالت‌ جريان‌غالب‌ توده‌هاي‌ جوي‌ از طرف‌ غرب‌ و شمال‌ غرب‌ در منطقه‌ مرند جريانهاي‌ غربي‌ با تاثير كمتري‌ميوزند و جريان‌ غالب‌ جريانهاي‌ شمال‌ غربي‌ هستيدكه‌از جزايرآزورمنشأبرگرفته‌ ابتدا به‌ سمت‌ شمال‌اروپاو سپس‌ به‌ طرف‌ جنوب‌ شرقي‌ منحرف‌ ميشود. اين‌ جريانها)مانندجريانهاي‌ شمال‌ غربي‌ در فصل‌زمستان‌) پس‌ از عبوراز درياي‌ سياه‌ از شمال‌ غرب‌ وارد ايران‌ ميشود. درمرند جهت‌ شمالي‌ به‌ خود گرفته‌و بنام‌ قره‌ جي‌ يل‌ ناميده‌ شده‌ است‌. معمولا در تابستان‌ باعث‌ بروز گردوغبار ميشوند. گاهي‌ جريانهاشمال‌غربي‌مسير خودرابطرف‌درياي‌ خزرادامه‌ ميدهند ولي‌ پس‌ از برخورد با كوههاي‌ طالش‌ تغيير مسيرداده‌ از شرق‌ به‌ غرب‌ دربخشهاي‌ شمالي‌ آذربايجان‌ جاري‌ ميشوند اين‌ بادها بنام‌ باد مه‌ ناميده‌ ميشوند.
بصورت‌ نسيمي‌ خنك‌ و مطبوع‌ ميوزد در عين‌ حال‌جريانهاي‌غربي‌ كه‌ از جزاير آزور منشأ گرفته‌مستقيمآ بطرف‌ شرق‌ جاري‌ ميشوندگاهي‌ ازبخشهاي‌ عربي‌ وارد آذربايجان‌ شده‌ بصورت‌ باد جنوبي ‌بنام ‌آغ ‌يئل ‌ميوزد.اين‌ جريان‌ عمدتآ ملايم‌ و در بعضي‌ موارد شدت‌ يافته‌ و باعث‌ وقوع‌ طوفان‌ و تگرك‌ميشود.


۱۳۸۸ دی ۱۲, شنبه

کلیبر در یک نگاه


شهرستان کلیبر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است. جمعیت این شهرستان ۸۹٫۶۹۸ نفر (سرشماری سال ۱۳۸۵خ.) و مرکز آن شهر کلیبر است.
آب و هوا

کلیبر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی بوده و سراسر منطقه را جنگل‌های تنک و مراتع سرسبز پوشانیده و محل ییلاق عشایر دشت مغان و ارسباران می‌باشد. این شهرستان تحت تأثیر آب و هوای خزری بوده و اغلب اوقات کوهستان هاای مرتفع را مه غلیظ می‌پوشاند. رود ارس از شمال آن می‌گذرد.
موقعیت جغرافیایی
شهرستان کلیبر با ۳٫۷۰۲ کیلومتر مربع مساحت در ناحیه شمال شرقی استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است. این شهرستان از سمت جنوب با شهرستان‌های اهر و ورزقان و از سمت غرب با شهرستان جلفا هم مرز است.
قلعه بابک یا جمهور. مرکب از قلعه و قصر. بر فراز قله کوهستان به نام قیز قلعه سی در ارتفاع ۲۶۰۰ متری در غرب کلیبر واقع است .
آثار تاریخی
قلعه بابک یا جمهور. مرکب از قلعه و قصر. بر فراز قله کوهستان به نام قیز قلعه سی در ارتفاع ۲۶۰۰ متری در غرب کلیبر واقع است.
مقبره شاه قاسم  -  در صد کیلومتری تپه معروف نادری و در نزدیکی روستای پیره لر به فاصله ۵۰ کیلومتری کلیبر مقبره شاه قاسم بنا شده که گویند برادر حضرت رضا(ع) است.
تقسیمات کشوری
بخش مرکزی شهرستان کلیبر
دهستان پیغان چایی - دهستان مولان - دهستان میشه پاره - دهستان ییلاق - دهستان چایکندی - دهستان کلی قوزی
شهرها   کلیبر
بخش خدافرین
دهستان بسطاملو  - دهستان دیزمار شرقی  - دهستان کیوان - دهستان منجوان شرقی - دهستان منجوان غربی - دهستان گرمادوز
خمارلو
 بخش آبش احمد  - دهستان آبش‌احمد - دهستان سیدان - دهستان قشلاق
با توجه به اینکه  ن منطقه محل زیست بسیاری از گونه های حیوانات وحشی و آبزیان میباشد جهت اطلاع جریمه شکار غیرمجاز را از سایت میط زیست در زیر درج منماییم با آرزوی اینکه میط زیست این منطقه همیشه دور از دید شکارچیان باشد
 مبلغ جریمه شكار و صید غیرمجاز پستانداران:
یوزپلنگ وحشی ۲۰۰ میلیون ریال
تمساح ۳۲ میلیون ریال
گوزن زرد ایرانی ۳۲ میلیون ریال
گورخر و خرس سیاه ۲۴ میلیون ریال
پلنگ ۱۶ میلیون ریال
مارال، جبیر و شوكا ۱۲ میلیون ریال
آهو ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال
كاركال, سیاه گوش و خرس قهوه‌‏ای ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال
قوچ و میش وحشی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال
كل و بز وحشی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال
گربه وحشی پالاس, گربه شنی و شاه روباه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال
سنجاب, سمور و روباه سیاه ۲ میلیون ریال
سگ آبی (شنگ) و انواع دیگر گربه وحشی یك میلیون و۶۰۰ هزار ریال
انواع رودك, سایر انواع روباه, موش خرما (راسو) و گرگ ۸۰۰ هزار ریال
انواع دیگر پستانداران وحشی ۴۰۰ هزار ریال
مبلغ جریمه شكار و صید غیرمجاز پرندگان:
پرندگان وحشی شامل درنای سیبری ۱۰۰ میلیون ریال
انواع قوش‌‏ها مانند قرقی و پیغو ۴۰ میلیون ریال
دلیجه‌‏ها, كوركورها, سنقرها انواع ترمنای و لیل ۱۶ میلیون ریال
انواع عقاب‌‏ و هما ۱۲ میلیون ریال
هوبره ۸ میلیون ریال
شاهین, بحری، بالابان, طرلان ولاچین ۱۲۰ میلیون ریال
میش مرغ ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال
قوه مرغ آتشی (فلامینگو), سیاه خروس,پلیكان و سایر پرندگان شكاری مانند دال, باكلان‌‏مارگردن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال
عروس غاز, زنگوله بال, درنا, كبك دری، جیرفتی و دراج یك میلیون و ۶۰۰ هزار ریال
قرقاول, لك لك, زاغ بور و گیلانشاه خالدار یك میلیون و ۲۰۰ هزار ریال
آنقوت, طاووسك, غاز, اردك سرسفید, اردك مرمری و مینا ۸۰۰ هزار ریال
انواع مرغابی وحشی, انواع كوكر مانند باقرقره ۴۰۰ هزار ریال
كبك, كبك چیل, تیهو، آبیا و دودوك ۲۴۰ هزار ریال
دیگر انواع پرندگان وحشی ۱۲۰ هزار ریال
مبلغ جریمه شكار و صید غیرمجاز آبزيان:
انواع نهنگ (وال‌‏ها), كوسه كولی‌‏كر یا كوسه نهنگ ۸۰ میلیون ریال
انواع دلفین و گاو دریایی ۴۰ میلیون ریال
انواع لاك‌‏پشت دریایی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال
سگ دریایی (فك) ۴ میلیون ریال
ماهی‌‏آزاد ۴۰۰ هزار ریال
ماهی كورغار (ماهی‌‏كور) و ماهی سفید ۲۴۰ هزار ریال
ماهی‌‏قزل‌‏آلا ۱۶۰ هزار ریال
ماهی كوكولوس یا ماهی سفید جویباری ۶۰ هزار ریال
سایر انواع ماهی‌‏ها ۱۶ هزار ریال
سخت‌‏پوستان مانند مرجان دریایی به ازای هر كیلو یك میلیون ریال
سیست آرتمیا به ازای هر كیلو ۸۰۰ هزار ریال
مبلغ جریمه شكار و صید غیرمجاز خزندگان:
لاك‌‏ پشت‌‏ها ۳۲۰ هزار ریال
انواع دیگر خزندگان وحشی ۴۰ هزار ریال