بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۷ مهر ۲۵, پنجشنبه

بازرگانی خارجی در شهرستان جلفا

بازرگاني خارجي:
شهرستان جلفا يكي از شهرستانهاي توانمند با پتانسيل هاي بالا در امر صادرات غير نفتي است. توجه به صادرات غير نفتي از اهميت بالائي برخوردار است. همجوار بودن شهرستان با كشورهاي آذربايجان، ارمنستان، نزديك بودن به بازارهاي آسياي ميانه و اروپا از يك طرف و وجود پايه هاي كشاورزي و صنعتي خوب از طرف ديگر اين امكان را فراهم نموده است كه شهرستان جايگاه قابل توجهي در صادرات غير نفتي داشته باشد.
در شهرستان جلفا، دو بازارچه مرزي تحت عناوين بازارچه مرزي جلفا و بازارچه مرزي نوردوز وجود دارد. بازارچه مرزي جلفا در شمال شهر جلفا واقع است و مساحت آن 20000 متر مربع است بازارچه مرزي نوردوز در شمال غربي جلفا و در 70 كيلومتري آن واقع شده است و مساحت آن 1000 متر مربع مي باشد. تعداد غرفه هاي بازارچه جلفا 21 و نوردوز 10 غرفه مي باشد كه به ترتيب 105 و 35 پيله ور در امر صادرات و واردات فعاليت دارند. در سال 1380، 1966 تن كالا به ارزش حدود 3864 ميليون ريال از بازارچه مرزي جلفا وارد و 62509 تن كالا به ارزش 9787 ميليون ريال صادر شده است. در همان سال ميزان واردات كالا از بازارچه نوردوز وجود نداشته و ميزان صادرات معادل 10254 تن و به ارزش 5208 ميليون ريال است.
تأسيس منطقه آزاد جلفا به مساحت 1035 هكتار در سال 1382 تصويب و با افتتاح گمرك اين منطقه، فعاليت ترانزيتي و صادرات و واردات آن رسماً آغاز گرديده است. تأسيسات عظيم گمرك با 400 هكتار وسعت، دو هزار متر مربع ساختمان اداري و 86 هزار متر مربع انباري، ايستگاه راه آهن، مجتمع انبارهاي عمومي با امكانات لجستيكي، نمايندگي هاي كليه ادارات و سابقه بيش از 100 ساله اين شهر در امور تجارت، بازرگاني و پتانسيل موجود در اين شهر براي انجام تشريفات گمركي، ترخيص، انبارداري و حمل و نقل بيش از 3 ميليون تن كالا در سال، همگي بستر مناسبي را جهت فعاليت بازرگانان و سرمايه گذاران داخلي و خارجي فراهم آورده است. بررسي عملكرد منطقه نشانگر رشد 103 درصدي در صادرات بوده است به طوري كه از 43737 تن در سال 79 به 88798 تن در سال 80 بالغ گرديده است. در فاصله (81-79) ميزان سرمايه گذاري انجام شده جهت زير ساخت هاي منطقه حدود 90 ميليارد ريال بوده است كه توسط بخش خصوصي و وخود منطقه انجام پذيرفته است.
تجارت آزاد با اقصي نقاط دنيا فارغ از هرگونه موانع تعرفه اي، مشاركت در گسترش تجارت منطقه اي جمهوري اسلامي ايران با منطقه قفقاز، روسيه و اكراين با برخورداري از امتيازات خاص، دسترسي سريع به بازارهاي وسيع قفقاز و روسيه واكراين با بيش از 300 ميليون نفر جمعيت، ترخيص وفروش قسمتي از كالاها وخدمات توليدي منطقه ويژه، استفاده از تسهيلات خاص بانكي براي واردات ماشين آلات، قطعات يدكي، بستر مناسب براي جريان سرمايه وسرمايه گذاري مشترك داخلي وخارجي در زمينه هاي توليد از امتيازات وپتانسيل هاي منطقه آزاد جلفا مي باشد.

هیچ نظری موجود نیست: