بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۷ اسفند ۱۱, یکشنبه

خواستگاههای نوروز

نويسنده مهندس علي فتحعلي زاده
خواستگاه هاي نوروز
از هزاره سوم پيش از ميلاد، در آسياي غربي يا آسياي جنوب غربي كه سرزميني است وسيع و بخشي از نجد ايران، همه : تركيه، بين النهرين، سوريه، فلسطين و شبه جزيره عربستان را در بر ميگيرد، دو عيد رواج داشت. عيد آفرينش كه در اوايل پائيز، و عيد باز زائي كه در آغاز بهار برگزار ميشد. اين دو عيد باستاني حتي تا اواسط هزار نخست پيش از ميلاد در آسياي غربي وجود داشت اين به آن معني است كه فرهنگ بومي وسيعي با وجوه مشترك، از درة سند تا به مديترانه وجود داشته است.
بابليان در دوران بسيار قديم روز اول سال را عموما" در اول بهار، آغاز فصل نو جشن ميگرفتند. ايدئوگرام آن زَگموكZagmuk، است كه تقريبا" در 2340 پيش از ميلاد شناخته شده بود و از اواسط ماه مارچ در آن به افتخار مردوك Marduk جشن ميگرفتند. در متني از نبوكدنسر Nabuchodonssor گفته شده است كه در هشتمين و يازدهمين زگموك خداي آسماني و زمين، در حضور خدايان ديگر، سرنوشت و حوادث زندگي بشر را تنظيم ميكند. به اين نكته امروزه درميان فرقه يزيديان كه در سرزمين هاي كردنشين و ارمني نشين زندگي ميكنند و مسلمانان آنها را شيطانپرست مي دانند، ميتوان برخورد كرد. يزيديان روز اول سال را سر سال Ser-Salكه معني شروع سال را ميدهد، مي نامند. در اين روز خدا بر تخت مي نشيند در حضور اوسران گرد ميآيند و پس از سخنراني و جشن، خدا زمين را با هر چه در آن است به شخصي در ميان حاضران به اجاره يكساله واگذار ميكند.
ادامه این مقاله را در همین لینک مطالعه بفرمایید یاعلی

هیچ نظری موجود نیست: