بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۸ آذر ۵, پنجشنبه

تبریک عید قربان



عید سعید قربان را به تمام مسلمانان جهان بویژه به مسلمانان کشور

عزیزمان ایران  تبریک عرض مینماییم .

قربان بایرامین بوتون دنیا مسلمانلارونا الالخصوص ایرانلی هموطن

 مسلمانلارا تبریک دئیرم .

بودا بیر بایراملوخ    دانلود    اینهم یک عیدی

دانلود کنید و گوش به دهید حتماً خوشتان خواهد آمد .

۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

شب رصدی صلح ستارگان در مرز ایران و آذربایجان

شب رصدی صلح ستارگان در نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان با همت انجمن صلح آسمانی و مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه بر فراز پل میان دو کشور برگزار شد.
19 آبان برابر 10 نوامبر، چندین سال است که از طرف یونسکو به نام روز جهانی علم با هدف صلح و توسعه، نامگذاری شده است. امسال در سه‌شنبه 19 آبان با همکاری نهادهای مرزی برنامه رصدی صلح ستارگان بر فراز پل رود ارس در نقطه صفر مرزی مابین جلفا و نخجوان برگزار شد. گردشگران و تجاری که قصد عبور از پل برای ورود به آذربایجان یا ایران را داشتند فرصت پیدا می‌کردند تا در این مکان به رصد اجرام آسمانی همچون مشتری و قمرهای آن، خوشه پروین و کهکشان آندرومدا بپردازند.



پروژه صلح ستارگان یکی از پروژه‌های رسمی سال جهانی نجوم است که ایده‌پرداز آن انجمن صلح آسمانی، سازمان مردم نهاد علمی پژوهشی ایرانی، بوده است و هم اکنون با حمایت اتحادیه بین‌المللی نجوم و یونسکو در سراسر جهان در حال برگزاری است. صلح ستارگان، شب رصدی دوستانه‌ای در نقاط مرزی کشورها است که برای مردم مرزنشین به طور همزمان در دو سوی مرز کشورها برگزار می‌شود تا آسمان نشانه‌ای باشد برای صلح و سازش میان ملتها و پلی باشد میان فرهنگها. همچنین صلح ستارگان سعی دارد تا نشان دهد که برای علم و درک زیبایی‌های کیهان، مرزی نیست.
شب رصدی صلح ستارگان در میان مرز ایران و آذربایجان به همت انجمن صلح آسمانی و مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه، به ویژه حمایت دکتر علی عجب شیرزاده، ریاست مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه و به همراه انجمن نجوم ارومیه و گروهی از منجمان آماتور خبره از شهرهای تبریز و صوفیان و با همکاری آقای رنجبر، فرماندار شهرستان جلفا، فرماندهی هنگ مرزی جلفا و نیروی انتظامی منطقه برگزار شد. همچنین به دعوت و همت دکتر عجب شیرزاده گروهی از اساتید برجسته نجومی آکادمی علوم آذربایجان برای برگزاری این شب رصدی مشترک به نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان عزیمت کردند. برگزاری شب رصدی با تلسکوپهایی که زیبایی‌های آسمان را نشانه رفته بودند بر فراز رود ارس میان مرز دو کشور تجربه‌ای شگرف برای تمامی برگزارکنندگان این شب رصدی و همچنین مردمی بود که از دریچه تلسکوپ در این شب به آسمان نگریستند.


دکتر علی عجب شیرزاده و هادی طباطبایی از مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه، سیاوش صفاریان‌پور، امین جمشیدی و محمدجواد ترابی از انجمن صلح آسمانی، علی آزادگان، امیر هنرمند، علی شافع و پوریا دلیر از انجمن نجوم ارومیه، حامد الطافی از دانشگاه تبریز، حامد پورخرسندی از صوفیان، به همراه احسان نقی‌زاده، یحیی حبیبی و سالار حبیبی از جلفا، برگزارکنندگان پروژه صلح ستارگان در مرز ایران و آذربایجان در روز جهانی علم با هدف صلح و توسعه بودند.

پروژه صلح ستارگان در حال حاضر با همکاری 36 گروه از 27 کشور در سراسر جهان برگزار می‌شود. انجمن صلح آسمانی و انجمن نجوم ایران با حمایت یونسکو و اتحادیه بین‌المللی نجوم و با همکاری سازمانها و انجمنهای نجومی عضو صلح ستارگان در سراسر جهان، برگزارکنندگان پروژه صلح ستارگان هستند. همزمان با برگزاری شب رصدی میان ایران و آذربایجان در مرز جلفا و نخجوان، همکاران پروژه صلح ستارگان در عراق و سوریه نیز شب رصدی صلح ستارگان را در منطقه خود برگزار کردند.
تاکنون اغلب شبهای رصدی صلح ستارگان در دو نقطه دو سوی خط مرزی به طور همزمان برای مردم مرزنشین برگزار شده است. اما در شب رصدی ایران و آذربایجان همچون شب رصدی میان هند و بنگلادش در مرداد امسال، دو گروه در نقطه صفر مرزی رصد مشترک را برای مردم گذر کننده از مرز برگزار کردند.

۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

ارس و پل های روی آن



اگر ارس ( آراز ) زبان گشاید و شروع به بیان سرگذشت خود و مردمان این دیار نماید ، واقعاً بایستی برای هر موضوعی و مطلبی از خاک منطقه و ارس کنار ، کتاب جداگانه ای نوشته شود . از بدو خلقت کره خاکی ، این رود آرام و گاهی خروشان به مسیر تعیین شده خود ادامه داده است . مبداء اصلیش از مین گؤل ( هزار برکه ) کوه های آغری (آرارات ) در ترکیه است و مقصد نهایی آن دریای نیلگون خزر . اگر این رود پر تلاطم و خروشان زبان باز کند یک دنیا ماجرا و سرگذشتهای پر طمطراق را بازگو مینماید . شاهد حضور و عبور مردان بزرگ از بستر خود بوده است که در عرصه تاریخ اجتماعی و ملی این مرز و بوم حماسه قهرمانی های بزرگی آفریده اند و همراه با ستوران و سپاهیان خود دل به امواج خروشان آن زده اند . ارس (آراز ) همیشه جاری و کناره های سرسبز و زیبای آن شاهد عبور جهان گشایانی همچون اسکندر مقدونی و کراسوس و آنتونیوس رومی و چنگیز خان مغول و امیر تیمور ، شاه اسماعیل خطایی ، نادر شاه افشار ، آقا محمد خان قاجار ، .... و سرداران جان فشانی مثل عباس میرزا و دیگران است و بالاخره عبور مجاهدان مبارز نهضت مشروطه چون حیدر خان ( حیدر خان عمواوغلی ) ، عبور سران فرقه دموکرات چون سید جعفر پیشه وری و همچنین عبور تجاوز گرانه گرجی ها و ارامنه افراطی و قزاقهای حکومت پوسیده رومانفهای تزاری و همچنین سالداتهای ارتش سرخ رژیم نوبنیاد بلشویکی در عرصه دو جنگ جهانی خانمان سوز و ضد بشری اول و دوم از پشت رنج کشده خود گردیده است .

روی رودخانه ارس دو پل تاریخی به فاصله حدود 100 متر از یكدیگر بنا شده اند كه به نام خداآفرین مشهورند .اولین پل منسوب به قرن ششم هجری( دوره سلجوقیان ) است . طول این پل 160 متر است كه 120 متر آن متعلق به ایران و 40 متر آن متعلق به جمهوری آذربایجان است . این پل از 15 طاقی جناقی و هلالی با ابعاد نامساوی تشكیل شده است . اتكای پایه طاق ها بر صخره های طبیعی بستر رودخانه ارس ، علت عدم تساوی آنهاست. مصالح ساختمانی این پل سنگ های قلوه و لاشه در قسمت پایه ها و آجر در ساختمان طاق ها،و ملات آن آهك و گچ است .

پل دومِ خداآفرین حدود 120 متر طول دارد و دارای 10 طاق است . این پل منسوب به دوره ی صفوی است و از سنگ تراشیده با ملات گچ و آهك ساخته شده است .

روند تخریب این پل ها از زمانی که ـ پیروزی بلشویک ها بر تزارها در روسیه، 1917 میلادی ـ عبور متوقف شد، آغاز شده است و اما نگرانی از تخریب کامل آن ها زمانی شکل گرفت که احداث سدعظیم خداآفرین آغاز شد. این پل ها درست در پای دیوار سد هستند و از زمان آغاز عملیات ساخت سد در سال 1380، روزانه شاهد تردد خودروهای سبک و سنگین از کنار خویش بوده اند و نگاهی به تأسیسات و بناهای مجاور آن ها، نشان می دهد که حساسیت ها و ملاحظات حفاظتی لازم صورت نگرفته است و فعالیت های عمرانی سد بر این پل ها آثار تخریبی خود وارد کرده است. در چنین شرایطی است که استحکام بخشی و مرمت در این پل ها باید پیش از این ها مورد توجه واقع می شد که هنوز خبری نیست.

لازم به یاد آوری است که پل های بسیار مهم دیگری بر روی این رود خانه وجود دارد که در پست های مختلف وب شهرستان جلفا شرح داده شده است که مهمترین آنها پل چوبی ( تختا گؤرپی ) و پل آهن ( دمیر گؤرپی ) و پل نوردوز ( بین ارمنستان و ایران ) میباشد .

منبع :  وبلاگ شهرستان جلفا

۱۳۸۸ آبان ۲۰, چهارشنبه

بس سنه کیم آغلایاجاق




ستار گل محمدی در سال 1322 در محال قاراداغ در روستای شوجیلی خودآفرین دیده به جهان گشود
اول و دوم دبیرستان را در اهر و تبریز به تحصیل پرداخته و بخاطر وضع مالی نتوانسته ادامه دهد و به روستای خود باز گشته و به کارهای کشاورز پرداخته و اولین اثر این شاعر مردمی در سال 1358 بنام سئچیلمیش اثرلر
در شهر تبریز به زیر چاپ رفته است با شعری از این شاعر مردمی
بس سنه کیم آغلایاجاق


گون گلجک من اولنده چوخ دوداکلار بوزوله جک


حاییف دئیه گوزیاشلاری یاناقلاردان عوزوله جک


قاتار – قاتارمیصراعلاریم دوداقلاردا دوزوله جک


آیریلیغیم چوخ اوره یی چالین _ چارپاز داغلایاجاق


بس سنه کیم آغلایاجاق


مجنون اولوب قالاسی یام،محبتین چولونده من


حسرتلره دونه سی یم عشق اهلی نین دیلینده من


چیناراولوب بیته سی یم زامانلارین یولوندا من


هئیکلله نن عومروم گونوم عصیرلری حاقلایاجاق


بس سنه کیم آغلایاجاق


چوخ گزمیشم دوستلاریملا بوداغلارین اته یینده


مین_ مین اولمز خاطیره م وارهر گولونده ،چیچه یینده


نیسگیل لریم چالیندیقجا چوبانلارین توته یینده


یولدان اوتن هریولچونواختیارسیز ساخلایاجاق


بس سنه کیم آغلایاجاق


بیر کوز کیمی اته یینده ساخلار منی داییم کولوم


هر باهاردا چیچک آچار،هرپاییزدا سولان گولوم


بوینون این بنووشه لرآغلارمنه ظولوم_ظولوم


منیم آرزوم خالقین عشقی،قیریلدیقی تاغلایاجاق


بس سنه کیم آغلایاجاق


من عشقیدن یارانمیشام جان باغیشلاریارایاردا


باخ گور نئجه نسیمی تک بابالاریم قالدی داردا


کرم لریم اوردایاندی،له له لریم قالدی قاردا


واخت گلجک آه _ آمانیم هیجران یولونو باغلایاجاق


بس سنه کیم آغلایاجاق

قره داغ گوشه ای از بهشت روی زمین




برای دیدن تصاویر بیشتر به این وبلاگ ارسباران مراجعه فرمایید  همینجا

۱۳۸۸ آبان ۱۶, شنبه

O Olmasin Bu Olsun اَؤ اَؤلماسین بو اَؤلسون



 O Olmasin Bu Olsun


سال 1334 شمسی در حالی که 128سال از جدایی آذربایجان از ایران در عهدنامه ننگین تُرکمنچای می گذشت،اثری بی بدیل در کشور کنونی آذربایجان ساخته شد که به اُسطوره ماندگار درعرصه هنرهای دراماتیک بدل شُد. تا جایی که نسخه ایرانی اون هم که دو سال قبل توسط صمد صباحی ساخته شده بود دیگه به چشم نیومد. نسخه های تأتری گوناگونی از این اثر در ایران و کشور فعلی آذربایجان ارائه شدند که هیچکدام جذابیت فیلنامه ثابت رحمان رو پیدا نکردن. اخیراً هم بنا شده که کمدین معروف ایرانی اکبر عبدی نسخه دیگری رو در سال آینده به روی صحنه تأتر ببره.
آثار بی نهایت معروف دیگه ای که عــُزیر (بر وزن حسین) حاجی بیف، خالق مشدی عباد در ایران به خوبی شناخته میشه، عبارتند از آرشین مال آلان (دستفروش)، حماسه کوراُغلو (کورزاد) که همچنان میشه کاست های اونها رو درخونه های اهل فرهنگ جستجو کرد. از خصوصیات دیگر فیلم استفاده از اشعار وموسیقی زمان بود که من متوجه شده ام در اصل متن اُپرا وجود نداشته. مثلاً شعری از میرزا علی اکبرخان صابر، ملاهادی واقف و بالاخره بیتی از سعدی شیرازی! که به همان صورت فارسی در فیلم تُرکی توسط مشدی عباد خونده میشه
شب است و شاهد و شمع و شراب و شيريني
غنيمت است در آن، روي دوستان ، بيني
داستان فیلم به طور خلاصه ماجرای دختر 15 ساله میباشد  که به خاطر بدهکاری های پدرش قراره که به همسری بقال پیری دربیاد. هر چند که این داستان به زودی کهنه خواهد شد اما با دیدن فیلم متوجه ارزش هنری اون خواهید شُد چون موسیقی اُرکسترال، رقص و آواز اون باعث میشه که باور نکنین که این فیلم کهنه و قدیمیه. من تمام دیالوگهای فیلم و اُپرای اون رو به فارسی ترجمه کرده ام و به صورت زیرنویس در فیلم گذاشته ام. سعی کردم با اکبر عبدی هم تماس بگیرم و اون رو از این اتفاق مطلع کنم
معروف ترین شعر از اُپرای مذکور رو که بر همون وزن و ملودی خودم ترجمه کرده ام براتون مینویسم. مشدی عباد در حالی که به دور عروس نوجوان خودش میچرخه این شعر رو برای جلب توجه اون می خونه
من نه قدَر، نه قدَر قوجا اُلسام دا دَيرم مين جاوانا
من هر چقدر هر چقدر پير باشم باز ، مي‌ارزم به هزار تا جوان
چـُرَکي يمرم من ياوانا
خالي نمي‌خورم من قرص نان
ياخشي دِمرم من يامانا
        خوشم نمياد از حرف چاخان من به چیزهایی که خوب هستند بد نمیگویم
قوربان اِدَرم من جانانا ،
 ماليمي، پولومو، جانيمي من
فدا مي‌كنم از بهر جانان مالمو پولمو جانمو من
با تشکر و قدر دانی از زحمات مدیر سایت طبق
منبع : سایت طبق اینجا برای دانلود هم از همین لینک استفاده فرمایید

۱۳۸۸ آبان ۱۴, پنجشنبه

گیزله دیرم

شعر زیر یکی از جدیدترین اشعار شاعر جوان هادیشهر آقای رضا دهقان ( چنگی )میباشد وبلاگ این شاعر جوان اینجا 

وبلاگ شاعر اینجا

حاق سؤزون سن دئين، باشا دوشن يوخ


حله ليك اؤزومو گيزله ديرم من

 
اودون سوز، توسسو سوز، اودسوز- آلوو سوز


يانيرام كؤزومو گيزله ديرم من

 
****


بيلن لر بير باشدان دؤيولور ايندي


زَهَر بال يئرينه يئييلير ايندي


بوتون زيبيل سؤزلر دئيلير ايندي


دور كيمي سؤزومو گيزله ديرم من

****
«چنگي»، ايندي بيزيم شاه ساوالاندا


قويمورلار اوتورا آريني شاندا


حاققي گؤره- گؤره آذربايجاندا


قورخومدان گؤزومو گيزله ديرم من.