بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۸ تیر ۲۱, یکشنبه

تضعیف منطقه آزاد ارس


ماهنامه منطقه آزاد ارس ، سر مقاله
نویسنده : فرهاد دیرنگ
مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ 23/1/88 ایجاد یک منطقه در ماکو ( مرز ایران با ترکیه ) و 23 منطقه ویژه اقتصادی را تصویب نمود . پیش از این نیز در اواخر سال 87 و در دور دوم سفر استانی ریاست جمهوری به استن آذربایجان شرقی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سهلان ( که دقیقاً چسبیده به تبریز است ) به تصویب رسیده بود .
نمیدانم چند در صد از نمایندگان محترم مجلس که به این مصوبه رای مثبت دادند و نیز مسئولین استانی پیشنهاد دهنده مصوبه هیات دولت از نزدیک موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ماکو و منطقه ویژه اقتصادی سهلان را شاهد بوده اند و نسبت جغرافیایی و ژئو استراتژیک اینها را با منطقه آزاد ارس میدانند . ولی یقین دارم اگر نمایندگان و مسئولین محترم استانی و کشوری اندکی از تاثیرات منفی ایجاد این مناطق که دقیقا در داخل حوزه عملیاتی و نفوذ منطقه آزاد ارس قرار گرفته اند اطلاع داشتند شاید کمی در تصویب آنها بیشتر تامل و تدقیق می نمودند . در بیان وضعیت منطقه آزاد ارس پس از این مصوبه مجلس و دولت بر منطقه آزاد ارس نکاتی عرض می شود :
1 – مناطق آزاد در جهان و کشورمان عموماً بر اساس مزیتهای نسبی که دارند می توانند به حیات خود ادامه دهند و در رشد و توسعه اقتصاد ملی تاثیر گذار باشند . اگر مزیتهای مناطق آزاد را از آنها حذف یا کمرنگ نماییم قطعاً این مناطق از حیز انتفاع ساقط شده و در رسیدن به اهداف اولیه و اجرای ماموریتهای خود ناتوان خواهد شد .
این مزیتها همانگونه که ذکر آن رفت ، نسبی هستند بدین معنی که با تدبیر های خاصی این مزیتها ایجاد شده اند و اگر اقداماتی صورت پذیرد که این تدابیر را بلا اثر نماید یقیناً مزیتهای مناطق آزاد نیز از بین رفته یا کمرنگ و بی اثر خواهند شد . تدوین و اجرای قوانین خاص ناظر و تسهیل کننده امر سرمایه گذاری خارجیهمچون معافیتهای مالیاتی و گمرکی ، زمین ارزان قیمت یا رایگان ، قانون خاص کار ، قوانین سهل ورود و خروج اتباع خارجی ، همگی از جمله مزیتهای مناطق آزاد بشمار میروند که همگی در سایه وضع قوانین ایجاد می شوند و بسادگی با اتخاذ قوانین دیگر میتوانند از بین رفته یا بی اثر شوند .
2 – زیر ساختهای مناسب سرمایه گذاری از جمله راههای جاده ای ، را آهن ، فرودگاه ، اقامتگاهها و هتل ها ، حامل های انرژی همچون گاز ، برق ، و آب خام و تصفیه شده کافی و..... همگی نیازهای اولیه مناطق آزاد جهت اقدام برای جذب سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی می باشد . همچنین پشتوانه های علمی و صنعتی مناطق همجوار نیز می تواند بطور بالقوه جزو مزیتهای مناطق آزاد محسوب شده و در امر جذب سرمایه گذاری جزو برگ برنده مناطق آزاد بشمار می رود .
منطقه آزاد ارس از بدو تاسیس خود علیرغم دارا بودن اکثر مزیتهای قانونی و برخی زیرساختهای مهم پیش گفته همواره مورد بی مهری قرار گرفته است . از طولانی شدن نا امید کننده و فرسایشی تصویب محدوده منطقه گرفته تا سر بر آوردن و یا بهتر است گفته شود علم نمودن رقبای کوتوله ای که توسط مدیران کشوری و استانی خواسته یا ناخواسته به قصد تضعیف یا کمرنگ نمودن مزیتهای منطقه آزاد ارس ایجاد شدند و عدم همکاری و همدلی برخی مدیران دستگااه های اجراییکه باعث اتلاف زمان و انرژی و نیز کاستن سرعت حرکت منطقه آزاد ارس بسوی اهداف تعیین شده خود گشته ، همه و همه بیانگر این نکته است که یا در ایجاد منطقه آزاد ارس در ابتدای امر اشتباهی صورت گرفته و یا اینکه بعداً و به مرور زمان از ایجاد چنین منطقه آزادی پشیمان گشته ایم و الا کدام عقل سلیمی می پذیرد که در کنار منطقه آزاد خود ساخته مان هر روزه زمان چالشی ایجاد کنیم و به تدریج این منطقه آزاد را از مزیتهای نسبی اش تهی سازیم .*
ایجاد شهرک سرمایه گذاری خارجی درست چسبیده به شهر تبریز که تقریباً واجد تمامی مزیتهای منطقه آزاد ارس بوده و مثل دامی بر سر راه سرمایه گذاران بالقوه منطقه آزاد ارس گسترانده شده تا همه سرمایه گذاران خارجی را بسوی خود جذب نماید ، ایجاد منطقه ویژه سهلان در پایانه گمرکی سهلان که در جوار تبریز قرار گرفته و بنا به گفته اخیر یکی از مسئولین محلی استانی واجد تمامی ویژگیها و مزیتهای مناطق آزاد خواهد بود ، ایجاد منطقه آزاد ماکو در مرز مشترک ایران و ترکیه ، کشوری که در حوزه نفوذ منطقه آزاد ارس قرار گرفته و این منطقه همواره روی سرمایه گذاران ترک حساب ویژه ای باز کرده ولی منطقه آزاد ماکو متنع از این امر خواهد شد از طرفی مانع تراشی های مکرر و متعددبرخی دستگاههای اجرایی استان در برابر منطقه آزاد ارس و کوچک و حقیر شمردن نقش و جایگاه این منطقه در اقتصاد استان ، دیگر تاب و توان و نایی برای منطقه آزاد ارس باقی نمیگذلرد تا به اهداف و ماموریتهای خود بپردازد .
در واقع میتوان مصوبه اخیر مجلس و مصوبه استانی دولت را بمثابه مانعی بزرگ دانست که همچون کوهی میان منطقه آزاد ارس و ماموریتها و اهداف آن قرار گرفته و مطمئناً انرژی و توان مضاعفی را از این منطقه برای غلبه بر مشکلات ایجاد شده تحلیل خواهد برد .
---------------------
*پینوشت : ضمن تشکر از جناب آقای دیرنگ تایید مطالب ، سرمقاله لازم است بعرض برسانم که تمام طرح های مفید و اساسی این شهرستان به این مسایل دچار میشوند مانند مسئله بیمارستان ، راههای ارتباطی ...... حداقل از نماینده محترم شهرستان انتظار میرفت در مخالفت با این طرح در همان جلسه مجلس شورای اسلامی سخنانی ایراد میکردند . بهر حال امید است مسئولین منطقه همانگونه که تاکنون تلاش های خستگی ناپذیری از خود نشان داده اند به راه خود ادامه دهند و حتماً بر این مشکلات غلبه خواهند نمود . انشاءالله

هیچ نظری موجود نیست: