بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۸ مهر ۲, پنجشنبه

21 سال پیش شهریار از میان ما رفت


بیست و هفتم شهریور امسال بیست و یک سال است که استاد سخن به دیدار یار شتافته و مارا در هجرانش داغدار کرده است در باره شهریار هرچه بگوییم و بنویسیم کم است . او شاعر سراسر ایران زمین است وبنظر من حیدر بابایش شاهکار ادبی ایران و آذربایجان میباشد . گرچه این روز به احترام خدمات انکار ناپذیر استاد با تصویب شورای انقلاب فرهنگی روزملی شعر و ادب نامگزاری شده است . ولی امسال در در هیچ یک از رسانه های وطن مطلبی مخصوص این روز ندیدم البته تا آنجا که من امکان مطالعه اش را داشتم و تنها اشاره مختصری در همشهری ویژه آذربایجان چاپ شده بود که بهرحال جای تشکر دارد



خلاصه ای از زندگی نامه استاد : محمد حسین بهجت تبریزی به سال 1285 ه . ش در تبریز متولد شد . نخسنین اشعارش را در چهار سالگی سرود . نخستین دیوان کامل وی با با مقدمه ملک الشعرای بهار در سال 1310 زمانی که شهریار 25 ساله بود چاپ شد . شهریار در طول 82 سال عمر با برکت خود بیش از 28 هزار بیت شعر به زبان فارسی و 3 هزار بیت به زبان ترکی شعر سروده است . شهریار در خلال سالها 1329 تا 1331 حیدر بابا اثر جاودانش را به زبان مادری سروده است اثری که به بیش از 90 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و در ایران نیز همیشه در گوشه قلب ما جادارد . استاد بزرگ شعر ایران در سن 82 سالگی در 27 شهریور 1367 در بیمارستان چشم از جهان فروبست و بنا به وصیت خودش در 29 شهریور در مقبره الشعرای تبریز بخاک سپرده شد . روحش شاد . واینهم یک شعر زیبا از استاد

ترسا بالاسی
اذن وئر توی گئجه سی من ده سنه دایه گلیم
ال قاتاندا سنه مشاطه تماشایه گلیم
سن بو مهتاب گئجه سی سیره چیخان بیر سرو اول
اذن وئر من ده دالونجا سورونوب سایه گلیم
منه ده باخدین او شهلا گوزوله من قارا گون
جراتیم اولمادی بیر کلمه تمنایه گلیم
من جهنمده ده باش یاسدیقا قویسام سنیله
هئچ آییلمام کی دوروب جنت ماوایه گلیم
ننه قارنیندا دا سنله اکیز اولسایدیم اگر
ایسته مزدیم دوغولوب بیر ده بو دونیایه گلیم
سن یاتیب جنتی رویاده گورنده گئجه لر
منده جنتده قوش اوللام کی او رویایه گلیم
قیتلیغ ایللر یاغیشی تک قورویوب گوز یاشیمیز
کوی عشقونده گرک بیرده مصلایه گلیم
سنده صحرایه مارال لار کیمی بیر چیخ نولی کی-
منده بیر صیده چیخانلار کیمی صحرایه گلیم
آللاهوندان سن اگر قوخمیوب اولسان ترسا
قورخورام منده دؤنوب دین مسیحایه گلیم

شیخ صنعان کیمی دونقوز اوتاریب ایللرجه
سنی بیر گورمک ایچون معبد ترسایه گلیم
یوخ صنم! آنلامادیم، آنلامادیم حاشا من
بوراخیم مسجدیمی سنله کلیسایه گلیم
گل چیخاق طور تجلایه سن اول جلوه طور
منده موسی کیمی اول طوره تجلایه گلیم
شیردیر((شهریار))ین شعری الینده شمشیر
کیم دیئر من بئله بیر شیریله دعوایه گلیم!؟
آذر 1353
این مطلب را هم  فارس نیوز درج نموده است

هیچ نظری موجود نیست: