بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۸ بهمن ۲, جمعه

ورزش هالا



طبق معمول وبگردی میکردم وبلاگها و سایتهای آشنا را مرور مینمودم که به مطلبی در باره ورزش هالا در وبلاگ خوب یوخا برخوردم راستش را بخواهید تا به امروز در باره این ورزش چیزی نمیدانستم به همین خاطر مطالبی که از سایتها و وبلاگهای مختلف گرد آوری کرده ام را در این پست منتشر میکنم شاید برای کسانی این ورزش نا آشنا باشد . بفرمایید

تاریخچه پیدایش هنر رزمی هالا
هنر رزمی هالا یک ورزش رزمی ایرانی می باشد که توسط استاد اسماعیل ملک جهانی ( از اهالی شهرستان اهر )بنیان گذاری شده است.
ابداع هالا از سال 1357 تا اوایل 1359 طول کشید وبلا فاصله از اوایل سال 59 به جامعه رزمی ارایه گردید و تدریس آن برای اولین بار در تبریز آغاز شد وبا جذب هزاران نفر عضو در تاریخ 20/12/1379 به عنوان یک رشته مستقل در سراسر کشور از طرف فدراسیون ورزشهای رزمی به رسمیت شناخته شد.
لباس این سبک رزمی به رنگ سیاه با نوارهای آبی در قسمت ساق پا و مچ دست و جلوی سینه پیراهن میباشد.
دفترمرکزی این سبک در شهر تبریز می باشد.این سبک در بسیاری ازاستانهای کشور فعال بوده(در شهرهایی مانند تهران،اصفهان، کرج،آذربایجان غربی و شرقی و... ) وعلاوه بر آن این سبک از مرزها گذشته و به بیش از 16 کشور جهان راه یافته و درچند کشورها تدریس می شود که از فعال ترین آنها،فنلاند،ترکیه،روسیه و ..... را میتوان نام برد
هالا چیست؟

آرامشی است برای خاطر.کشفی است از جسم و روح وفکر، نبردی است با اهریمنان درون و برون.تلاشی است برای رهایی از من واتحادی است با عالم و بالاخره نیلی است به خدا.
هالا یک اصطلاح فلسفی فرهنگی است که بر پایه فرهنگ و هویت ایرانی و فلسفه الهی برای این هنر نام گذاری شده است. از نظر مفهوم شناسی هالا از دو واژه تشکیل می یابد (( ها )) در لغت سانسکریت
که ریشه باستانی زبان ابران است خورشید معنی می دهد که مظهر انرژی و قدرت است و (( لا )) بیانگر شعار اصلی توحید می باشد که مظهر ایمان و انسانیت است.
بر این اساس آن کس واقعا" با (( لا )) رسیده که به انسانیت رسیده باشد وآن کس واقعا" به انسانیت رسیده که به (( لا )) رسیده باشد.
قدرت مفهوم فلسفی (( ها )) و انسانیت مفهوم فلسفی (( لا )) است که آرامش روحی حاصل آنهاست که خود گنج بزرگ معنوی می
باشد. بدون قدرت،انسانیت تحقق نمی یابد و بدون انسانیت آرامش روحی وجود نخواهد داشت.
چگونگی سیستم فیزیکی هالا
هالا یک سیستم کلی هنر مبارزه با دست و پا است در این روش گذری نیز بر انواع سلاحهای سرد هست. نرمشها در هالا با اصول علمی نوین و با توجه به سا ختمان بدن و ظرفیت و تحمل آن طوری تنظیم شده که انعطاف پذیری ونرمیت و قدرت عضلانی و جهشی بدن را در حد اعلا شکوفا میسازد تا هماهنگی لازم برای اجرای تکنیکهای هالا بدست آید تمام نواحی ضربه زننده و دفع کننده بدن آزموده میشوند تا در انهدام اجسام سخت که به روشها،حالات و حرکات متفاوت انجام می گیرد آسیب نبینند قسمتهای عضلانی بدن طوری ساخته می شوند که امکان آسیب پذیری بدن در مقابل قویترین ضربات بسیار کم می شود کیفیت جالب تکنیکهای دست و پا و به کار گیری صحیح نیروهای تمرکزی و تنفسی از ویژگیهای این روش است که شخص را قادر به انجام عملیات اعجاب آوری از انعطاف پذیری و سرعت و قدرت میکند .

ویژگی های رزمی سبک هالا
درجه بندی هنرجویان و موارد آموزشی :
شالبندهای اصلی که هالا کار بعد از طی خطها و پایه ها به آن می رسد،
به ترتیب شامل شالبند های زرد"پایه 1 ، کاجوروف"
نارنجی "کاجوروف ما ، کاجوروف بزو خوم"
سبز " پایه 2 ، نابادوب، نابادوب ما، نابادوب بزوخم "
قهوه ای "پایه 3 تابرام ، تابرام ما ، تابرام بزوخم، تابرام سمبا ، تابرام آبخ"
شالبند مشکی یک ستاره " پایه 4 یوآبع ، یوآبع ما ، یوآبع بزوخم، یوآبع سمبا ، یوآبع آبخ و پایه 5 چابمو و چابموبزوخوم"
شالبند مشکی دو ستاره پایه 6" موتابچو"
سه ستاره " ابرتح . . . . . . "و چهار ستاره " سلاحهای شاجن ، شاجن دا، پادا "
پنج ستاره " نابخ . . . . . "ًَََ و از پنج ستاره تا شالبند مشکی ده ستاره مراحل روحی روانی سبک طی شده و به درجه رهایی از استاد که پیراهن آبی و شالبند سرخ می باشد نائل می شود.
درجات نهایی
مراحل نهایی و درجات پایانی این سبک شامل لباس آبی و شالبند سرخ می باشد که گرفتن آنها مستلزم استادی کامل در ورزشهای رزمی و داشتن مهارت های ویژه می باشد که تاکنون بجز استاد اسماعیل ملک جهانی کسی موفق به گرفتن شالبند سرخ نشده است و هم اکنون بالاترین درجه ای که یکی از شاگردان استاد بدست آورده است شالبند سیاه 6 ستاره فدرالی می باشد که مربوط به استاد مسعود ملک جهانی می باشد که نائب رییس سبک هالا در کشور می باشند.
مسابقات سبک هالا
مسابقات هالا در 18 رشته که ده رشته مربوط به مسابقات هاتزا در دو بخش انفرادی و تیمی که به صورت دست خالی و با سلاح در دو بخش جداگانه مردان و زنان انجام می گیرد. شش رشته شامل مهارتهای فردی (داواباورا ارتفاع ، داواباورا طولی ،آبخ ، حرکات انعطافی ، حرکات تعادلی و حرکات اختیاری) می باشد و دو رشته آن به صورت مبارزه، که شامل بزوخم و فول بزوخم میباشد.
مسابقات نیمه آزاد هالا یا بزوخم
کلیه ضربات پا در این مسابقه به تمام نقاط بدن به جز نقاط ممنوعه(بیضه) آزاد می باشد و ضربات دست از گردن به پایین مجاز می باشد (به صورت کنترلی)و کلیه فنون درگیری و دفاع شخصی و گرفتن حریف نیز آزاد می باشد اما این فنون گرفتن باید در ظرف 3 ثانیه اجرا گردند در این مسابقات از وسایل ایمنی مثل کاپ، کلاه و ساق بند و رو پابند و لثه و دست کش سبک با انگشتان باز استفاده می شود. و این مسابقات معمولا در سه راند ۲ دقیقه ای یا 2.5 دقیقه ای اجرا می گردد.لازم به ذکراست که این مسابقات با لباس رسمی سبک بدون داشتن درجه برگزار میشود.
مسابقات آزاد (داخل رینگ) هالا یا فول بزوخم
این مسابقات همانند مسابقات نیمه آزاد می باشد با این تفاوت که از دستکش های بوکس وآرنج بند،شورت ورزشی تا نیمه ران ورکابی استفاده می شود؛ ضربات دست به صورت آزاد می باشد و این مسابقات در داخل رینگ برگزار می گردد.
چه نکاتی برای یک مبارزه خوب لازم است؟
1 - آرامش - اولین و مهمترین حالتی که باید در یک مبارزه خوب از خود بروز دهیم آرامش است، خشونت را از خود دور کنید. اجازه ندهید که حریف از ظاهر و چهره شما حرکت را حدس بزند.
2 - .اعتماد - در هنگام حمله تردید نداشته باشید. به حرکتی که حس شما برای حمله به حریف پیشنهاد کرده است تا لحظه آخر ایمان داشته باشید. قطعا در چنین حالتی، ملاک عمل پیچیدگی حرکت نمی باشد. بلکه چگونگی به کار گیری یک حرکت ساده ولی با احساس و اشتیاق، از فاکتورهای مهم پیروزی است.
3 - رهایی - در مقابل حرکات ناگهانی حریف، غافلگیر نشوید. با هر حمله ناگهانی حریف سعی کنید بدون پلک زدن بایستید و بافت انرژی خود را پاره نکنید. به نتیجه مبارزه فکر نکنید و سعی کنید در قالب حقیقی مبارزه ظاهر شوید. چنان در مقابل او بایستید که گویی در حال انجام آخرین مبارزه، آخرین حرکتتان در روی زمین هستید.
مبارزه را برای خودش بخواهید و به آن ، به عنوان وسیله ای برای حفظ برتری نگاه نکنید. در این صورت ضریب موفقیت شما افزایش یافته و به دلیل هوشیاری و پشت سر گذاشتن استرس، درصد خطای شما بسیار پایین خواهد آمد.
4 - نگاه - یک مبارز آگاه از اثر و جهت نگاه خود به خوبی مطلع است.او نگاه نافذ و استوار خویش را به حریف تحمیل می کند. شما باید بتوانید مثل بچه ها همه چیز را با هم ببینید، بدون اینکه بر نقطه ای خاص متمرکز شوید، زیرا نگاه متمرکز چشم ها بر یک نقطه بسیاری از دیدنی ها را از دست می دهد. بهتر است وانمود کنید که به سینه یا چشم حریف می نگرید که بتوانید هم حرکات چشم و دستهای حریف را ببینید و هم حرکت پاهایش را.
فلسفه هالا
سبک رزمی هالا برپایه رستگاری و کمالات معنوی است.
بنیانگذار سبک رزمی هالا، اساس و پایه پیدایش سبک خود را الهام گرفته از کلمه لا اله الا الله دانست.
ملک جهانی در گفت و گو با خبرنگار شبستان در تبریز به بیان فلسفه پیدایش سبک رزمی هالا پرداخت.
وی با بیان این که اساس سبک های رزمی دنیا به خصوص سبک های شرقی بر پایه مکتب های فکری فلسفی مانند تائوئیسم، بودیسم و کنفوزئیسم است، گفت: سبک هالا برپایه رستگاری و کمالات معنوی و فیزیکی نهاده شده است.
وی افزود: لا در کلمه هالا از لا اله الا الله که بهترین جمله کمال است، گرفته شده و بر اساس تحقیقات و مطالعات جدی که قبل از ابداع سبک انجام داده ام، به این نتیجه رسیدم که در سبک های شرقی دیدگاه فکری به نام زِنگرایی یا همان طریقت عرفانی مطرح شده است که گوهر انسانی را بیرون آورده و به حقیقت وصل می کند و در واقع اصل بی نیازی را در پیش گرفته اند و بدون مطرح کردن الا الله خود را نیازمند به موجودی برتر و بالاتر به نام الله نمی دانند.
بنیانگذار سبک رزمی هالا ادامه داد: لااله الا الله همان طور که در آیه قرآنی قولوا لا اله الا الله تفلحوا نیز مطرح شده است، کاملترین جمله ای است که خداوند برای بیان رستگاری انسان ها بیان نموده است.
ملک جهانی افزود: یک هنر زمانی می تواند به اوج قدرت خود دست یابد که کمالات معنوی در کنار کمالات فیزیکی قرار گیرند.
وی اظهار داشت: برای ابداع سبک خود پیش هیچ استادی تعلیم ندیده ام و فقط بر اساس تبادل تکنیک با افراد مختلف، الهام گرفتن از طبیعت، اراده باطنی خود و مطالعه دقیق و کامل در رشته های مختلف رزمی به این موفقیت نائل شدم.
استاد ملک جهانی در پاسخ به این سوال که آیا قصدی برای گسترش و جهانی کردن سبک رزمی ایرانی هالا دارید، گفت: متاسفانه برتری مدال سیاست سازمان تربیت بدنی برای ارایه عملکرد می باشد و اقبالی برای اتحاد سبک های رزمی ایرانی وجود ندارد.
وی افزود: عده ای بسیاری ، سبک ها و هنرهای ناقص کشورهایی چون کره را تبلیغ می کنند در صورتی که سبک هالا دارای دامنه وسیع تکنیک و 18 بخش مسابقه ای است.
وی در خاتمه با بیان اینکه این سبک از سال 59 به رسمیت شناخته شده و تا به حال 76 هزار شاگرد را به جامعه هنرهای رزمی تقدیم کرده است، گفت: از این تعداد 16 هزار نفر دارای پرونده کامل هستند.
--------------
بعداًنوشت : همانگونه كه در اول مطلب اشاره كرده ام عمده عامل تهيه اين پست مطلب آقاي خضوعي در يوخا بود و بقيه مطالب هم از چند  سايت و تالار و وبلاگ تهيه شده كه شايد يكي از اين سايتها هم مال آقاي سعيد امجديان باشه ، دقيق يادم نيست اگر هم اسمي برده نشده بخاطر اين بود كه اين مطالب در چندين سايت بود و من نميدانستم كه كدام اول نوشته اند و مطلب مال چه كساني است انگيزه اصلي ، مطالب يوخا بود كه در اول مطلب اشاره شده است . موفق باشيد قهرمان  

۱ نظر:

سعید امجدیان گفت...

با سلام
دوست عزیز بنده سعید امجدیان قهرمان چندین دوره سبک هالا می باشم.
شکایت من از شما اینه که چرا مطلبی رو که می نویسید منبع را ذکر نمیکنید.فکر میکنم هگر منبع را ذکر کنید خیلی هم به شما کمک میکند هم به من.لا تشکر