بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

جنگلهای سبز ارسباران را به خاطر منافع چند روزه خراب نکنید

این مطلب را بخاطر حمایت از حفاظت جنگلهای ارسباران عیناً از وبلاگ انجمن حمایت از محیط زیست ارسباران منتشر میکنم .

ویلا سازی در مناطق حفاظت شده ی ارسباران واقعیت دارد؟!
به گزارش سبزپرس، ویلاسازان بخش هایی از ذخیره گاه زیستکره و منطقه حفاظت شده ارسباران را با کشیدن دیوار و باز کردن راه های غیرقانونی در اختیار خود قرار داده اند و در منطقه بکر اقدام به ویلا سازی کرده اند.
یک منبع آگاه که تمایلی به افشای نام خود نداشت به سبزپرس گفت: زمین خواران در بخشی از جنگل دیوار کشی می کنند و گیاهان و درختان آن را از بین می برند. بعد از مدتی مدعی می شوند که این زمین از قدیم ملک خصوصی آنها بوده است و اداره محیط زیست هم کاری به کار انها ندارد.
او هم چنین اضافه کرد: منطقه حفاظت شده ارسباران به خاطر ویژگی هایی که دارد، به عنوان ذخیره گاه زیستکره شناخته شده و سازمان محیط زیست وظیفه دارد تا از آن حفاظت کند. این منطقه در محدوده شهرستان کلیبر قرار دارد اما اداره محیط زیست این شهر به دلیل فشارهای برخی از افراد سرشناس و با نفوذ جلوی این تخریب ها را نمی گیرد.
به گفته این منبع آگاه، برخی از این افراد بانفوذ در پست های رسمی استان حضور دارند و با استفاده از قدرت خود، اقدام به راهسازی و ویلاسازی غیرقانونی در ارسباران می کنند.
او گفت: در حال حاضر راه های انشعابی زیادی در میان جنگل احداث شده تا بعداً راه برای ساخت ویلا های جدید هموار شود.
"ارسباران" با مساحتی بالغ بر 72 هزار هکتار از سال 1352 به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شده است. به دلیل اهمیت ویژه این منطقه و همچنین خصوصیات منحصر به فرد اکولوژیک، یونسکو در سال 1355 منطقه حفاظت شده ارسباران را به عنوان "ذخیره گاه زیستکره" معرفی کرد و در ردیف مناطقی چون "خارتوران" (در سمنان) و "حرا" (در هرمزگان) قرار داد.
عمده پوشش گیاهی این منطقه جنگلی را درختان بلوط تشکیل می دهند. همچنین گونه گیاهی حمایت شده "سرخدار" که برابر قانون، قطع و سرشاخه زنی آن ممنوع است، در این منطقه وجود دارد.
جانوران نادری چون، سیاه خروس، قرقاول، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش و لوس مار نیز در این منطقه زندگی می کنند.
جوابیه ریاست اداره ی کل محیطزیست آذربایجان شرقی:
سبزپرس – گروه محیط طبیعی: ویلا سازان و زمین خواران، با حمایت برخی از افراد بانفوذ در شهر کلیبر، قلب ذخیره گاه زیستکره "ارسباران" در آذربایجان شرقی را هم مورد هجوم قرار دادند
بیوک رئیسی به خبرنگار سبزپرس گفت: اگر در منطقه حفاظت شده، کسی برای ساخت ویلا اقدامی کرده باشد حتما با او برخورد صورت گرفته و پرونده قضایی برای او تشکیل شده است.
او به تعداد و چگونگی پرونده های تشکیل شده اشاره ای نکرد.
رئیسی همچنین تاکید کرد: ویلاهایی که در نزدیکی شهرستان کلیبر ساخته شده، در منطقه حفاظت شده قرار ندارد و محل احداث این ویلاها در محدوده تحت نظر سازمان منابع طبیعی قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: هر کسی که مدعی است ویلاها در منطقه حفاظت شده قرار دارند، با من تماس بگیرد تا به اتفاق هم برای بازدید به منطقه برویم.
اظهارات رئیسی در حالی است که چند تن از ساکنان شهرستان کلیبر طی تماس با خبرنگار سبزپرس، نسبت به بی توجهی ها به منطقه حفاظت شده ارسباران و همچنین ساخت ویلا در این جنگل های منحصر به فرد معترض بودند.
این ساکنان محلی معتقدند که ساخت و سازها در این منطقه با حمایت برخی از افراد بانفوذ شهر کلیبر صورت می گیرد.
منطقه حفاظت شده ارسباران، یکی از اولین مناطق طبیعی ایران است که به عنوان حفاظت شده معرفی شده است. این منطقه در سال 1352به عنوان حفاظت معرفی شد و در سال 1355 از سوی یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیستکره شناخته شد.
عکس هایی از ویلا سازی در ارسباران:

امید که مسئولین بیش از این از این مسئله حیاتی حمایت بکنند. وبلاگ شهرستان جلفا

هیچ نظری موجود نیست: