بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۷ شهریور ۲, شنبه

میرزا طاهر خوشنویس


ميرزا طاهر خوشنویس

استاد میرزا طاهر خوشنویس در سال 1306 هجری قمری ، 1267 هجری شمسی در يكي از روستاهای آذربايجان‌(قَ راجه داغ) ، قریه هلق شهرستان جلفا (قریه هلق جلفا جز محال دیزمار و بخش قره داغ )، در يك خانواده روحاني ، ‌پا به عرصه حيات نهاد.
در سال 1309 به تبريز آمد. پدر وي همواره قرآن به همراه داشت. هر ماه يك قرآن ختم مي كرد و از فنون قرائت و تجويد نيز بهره اي داشت.
در پنج سالگي كم كم سواد فارسي و قرآن را به فرزند ياد ميدهد.
در هفت سالگي به مكتب رفته و در يادگيري صرف و نحو عربي و خط نسخ مي كوشدتا در اندك مدتي با مقدمات تحرير خط نسخ آشنا مي شود. چون استعداد سرشار به خوشنويسي در وجودش نهفته بود ،‌بدون تعليم و راهنمايي فقط به يمن ذوق و عشق مفرط به خوشنويسي آنقدر از خطوط شيواي استادان خط مشق مي نمايد تا به كيفيت و رموز و قواعد آن پي مي برد.
در نه سالگي جزء‌سي ام قرآن را براي يكي از كتابفروشي ها مي نويسد و چاپ مي شود. در دوازده سالگي صرف و مير و تصريف و عوامل را مي نويسد آنها نيز چاپ مي شوند. كتاب بعدي استاد ميرزا طاهر خوشنويس در چهارده سالگي معالم (در اصول )‌بود. آن نيز به چاپ مي رسد و هنوز نسخه هاي آن موجود و مورد استفاده طلاب علوم ديني است. سپس به نوشتن قرآن مي پردازد . اولين قرآن را در سال 1321 هجري قمري شروع مي كند و چهار سال تمام كار نوشتن آن قرآن به طول مي كشد.
استاد خوشنويس در سن هفده سالگي شروع به تدريس مي نمايد و 35 سال به شغل شريف معلمي مي پردازد. استاد خوشنويس در عرض شصت و چهار سال فعاليت هنري به تحرير بيش از دويست جلد كتاب،‌رساله علمي ،‌اخلاقي و ديني از قبيل مكاسب، مفاتيح الجنان (شش جلد)، قرآن (بيست و پنج جلد)‌،‌منتهي الامال ، جامع المقدمات ،‌شرح جامي، كتاب رجال‌(پنج جلد)‌كفايت الاصول و ... موفق مي شود.
استاد در سال 1334 شمسي تقاضاي بازنشستگي مي نمايد . آن موقع استاد قريب به هفتاد سال داشت. آخرين كتابي كه وي نوشته ،‌كتاب آسماني قرآن بود كه در سال 1353 هجري شمسي به پايان مي رساند .
سرانجام ايشان پس از سپري نمودن قريب به نود سال عمر پربار خود در سال 1355 هجري شمسي به درود حيات نمود.
شايان ذكر است مقبره استاد ميرزاطاهر خوشنويس در تاريخ 10/11/84 به محل مقبره الشعراي تبريز انتقال یافته و در کنار استاد شهریار به خاک سپرده شد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام آقای صادقی
خسته نباشی
روز پزشک به تمامی سفید پوشان کشورمبارکباد
خیلی مطلب خوبی بود دستت درد نکنه
بااجازه ات کپی کردم
درپناه حق

ناشناس گفت...

سلام آقای صادقی

وبلاگ جدیدتون مبارک

مثل همیشه پرجنب و جوش و فعالید ماشالله

موفق باشید
ملک محمد