بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۸ تیر ۱۶, سه‌شنبه

كشف استخوان های حواریون مسیح(ع) در كلیسای سنت استپانوس


بقایای استخوان حواریون و قدیسین مسیح كه طبق روایات تاریخی در كلیسای سنت استپانوس در آذربایجان شرقی نگهداری می شده ، در بررسی های باستان شناسان در این كلیسا كشف شده است .كلیسای سنت استپانوس بعد از قره كلیسا در آذربایجان غربی ، مهمترین كلیسای ارامنه ایران است.
در سفرنامه تاورنیه سیاح مشهور فرانسوی در دوره صفوی و عكس های موجود در آلبوم خانه كاخ گلستان و آرشیو خاندان عدل كه توسط علی خان والی ؛ حكمران شمال آذربایجان در دوره ناصر الدین شاه قاجار گرفته شده ، به وجود استخوان های حواریون و قدسین مسیحی از جمله سنت استپانوس ( سنت اتین) و سنت مینو دو تن از حواریون و دانیال نبی اشاره شده است .
بعد از این كشف ، نامه ای از سوی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری كشور به خلیفه گری ارامنه ارسال و در ان تاریخ ( سال 1384 ) با حضور نماینده ای از خلیفه گری ارامنه این استخوان ها از محل كشف جمع آوری شد .
كشف این استخوان ها نشان می دهد كه كلیسای سنت استپانوس از اهمیت زیادی برخوردار بوده تا آن جا كه محل نگهداری استخوان های حواریون مسیحی بوده است .
كلیسای سنت استپانوس آذربایجان شرقی بعد از قره كلیسا در آذربایجان غربی، مهمترین كلیسای ارامنه كشور است . این كلیسا مربوط به قرون 10 تا 12 میلادی است و در منطقه جلفا در كنار رود خانه ارس جای گرفته است .
كارشناسان سازمان میراث فرهنگی بقایای استخوان های كشف شده را در میان دو طاق كلیسا شناسایی كرده اند . علاوه بر بقایای استخوانی چند تكه تخته مربوط به جعبه های نگهداری این استخوان ها ، چند تكه پارچه زرد و آجری ، تكه های موم ، گل افرا و دانه های كندر نیز در این محوطه شناسایی شده است .
استخوان های شناسایی شده بعد از خارج شدن ازفضای کلسیا از سوی كارشناس انسان شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور مورد بررسی قرار گرفته اند .
« فرزاد فروزانفر » ، انسان شناس گفته است : « استخوان های به دست آمده با توجه به گذشت زمان و فضایی كه در آن نگهداری شده است، آسیب های فراوانی دیده اند . در بررسی های انجام شده روی این قطعات تنها توانستیم بقایای استخوانی یك فرد را به طور كامل تشخیص دهیم ولی مابقی فطعات استخوانی قابل شناسایی فردی نیستند . »
به گفته او فرد مشخص شده ، مردی با بیش از 50 سال سن و با استخوان بندی درشت است .
با توجه به اینكه كلیسای سنت استپانوس در حال مرمت است، استخوان های جمع آوری شده در حال حاضر به تبریز منتقل شده است . این استخوان ها در خلیفه گری ارمنه آذربایجان نگهداری می شود . قرار است بعد از اتمام مرمت كلیسا استخوان ها به محل اولیه باز گردانده شوند.

( در ضمن لازم بیاد آوری است که بعقیده بعضی از کارشناسان ، این کلیسا قبلاً یکی از معابد زردشتی بوده ، و در آن دوره نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده است . )
به گفته یک مقام مسئول با توجه به اهمیت این استخوان ها ، بازگرداندن آن ها به كلیسا باید با تشریفات مذهبی ویژه ای صورت گیرد و برای آن ها جایگاهی ویژه ساخته شود.
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور قصد دارد مجموعه سه كلیسای سنت استپانوس، زور زور و قره كلیسا را به عنوان یك پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسكو ارائه دهد .
كارشناسان معتقدند كشف این استخوان ها در سنت استپانوس می تواند روند پیچیده ثبت جهانی را با مشكلات كمتری مواجه سازد.

منبع: میراث فرهنگی

۱ نظر:

ناشناس گفت...

مدیر محترم وبلاگ :ارسلان فتحی پور صندلی مجلس هشتم غصب کردزیاد پروبال نده مر دم همه چیز را می دانند پایمال کردن حق الناس را کم نگیر ید
تاحدودی شخصیت شما معلومه.