بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۸ مرداد ۱۶, جمعه

میرزا رسول اسماعیل زاده دوزال


از بخش سیه رود ، شهرستان جلفا ( منطقه ارسباران شهرستان جلفا ) نام آوران زیادی پا به عرصه وجود گذاشته و هر کدام از این بزرگان آثار ی ماندگار از خود بیادگار گذاشته اند ولی بنا بدلایلی ، گمنام باقی مانده اند و حتی در اثر مرور زمان برای بسیاری از مردم محل زندگی خود نیز ناشناس و گمنام گردیده اند . که از آن جمله میرزا علی خرم کردشتی ملقب به معلم کل ، صاحب کتاب درافشان و میرزا طاهر خوشنویس و ابوالقاسم نباتی ( خان چوپان ) عارف و شاعر نامی اشتبینی و....که در حد توان به معرفی این بزرگان هر چند کم ، در پست های قبلی پرداخته ایم . اینک بزرگی دیگر از روستای دوزال را خدمتان معرفی مینماییم و اگر فرصتی پیش بیاید در آینده ای نزدیک شما را بیشتر با این استاد مسلم آشنا خواهیم کرد .


استاد میرزا رسول اسماعیل زاده دوزال عارف و شاعر و نویسنده و مترجم نامی که در سال 1387 ترجمه قرآن مجید ایشان برنده کتاب سال ایران شد و جایزه ای در تالار وحدت تهران توسط رییس جمهور ایران به ایشان تقدیم شد . ایشان عضو افتخاری نویسندگان کشور آذربایجان میباشد . استاد آثار زیادی دارند که بزودی بیشتر در این مورد خواهیم نوشت . با شعری از استاد که در مراسم چهلم پدرشان در مسجد جامع دوزال توسط خودشان قراعت شده به مطلب کوتاه خود پایان میدهیم :


دوست آشينا گليب سني گؤرمه‌يه
گؤروشونه قوربان اولوم، آي دده
دور يولا سال قوناقلارين ((دئيه - گوله))
گولوشونه قوربان اولوم، آي دده
مزاري نين دؤوره سيني گول آليب
دوست ، آشينا گليب ، اله گول آليب
گولون عطرين كربلاده گول آليب
گولشنينه قوربان اولوم ، آي دده



***



سنه اؤلمك هئچ ياراشمير ديريل گل
هر گون بيزه يامان گئچير بير ايل گل
يولون سالما ياندان دده سريل گل
گليشينه قوربان اولوم آي دده



***
نه بيله ايديم بو گؤروش سون گؤروشدور
نه بيله ايديم بو باخيش سون باخيشدير
نه بيله ايديم بو گئديش سون گئديش دير
گئديشينه قوربان اولوم آي دده



***
سن گئده‌نده دئيه - گوله گئديردين
دؤرد طرفين توتموش گوله گئديردين
نه عشق ايله امام (ع) گيله گئديردين؟
بو عشقينه قوربان اولوم آي دده

هیچ نظری موجود نیست: