بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۹ آبان ۱۲, چهارشنبه

مرمت و بازسازی 385 کیلومتر راه ییلاقی برای تسهیل در کوچ عشایر

گروه: کشاورزی

تا پایان شهریورماه سال جاری بازسازی 120 کیلومتر از راههای ییلاقی شهرستان اهر و همچنین 120 کیلومتر از راههای ییلاقی شهرستان کلیبر و 45 کیلومتر از راههای ییلاقی شهرستان سراب و 100 کیلومتر از راههای عشایری شهرستان میانه بازسازی شده و در تسهیل کوچ عشایر منطقه ارسباران، نقش مهمی را به عهده داشته است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، مدیرکل امور عشایر استان با اعلام این مطلب گفت: در این مدت بازگشایی مسیر سنگی ییلاقات هریس به طول 500 متر و احداث دو باب آبشخور در ییلاقات اهر و مرند، توسط این اداره کل و برای رفاه حال بیشتر عشایر استان به انجام رسیده است.

سید محمدحسن آل هاشم افزود: عشایر آذربایجان شرقی در 18 شهرستان این استان پراکنده بوده و به ترتیب شهرستانهای کلیبر، اهر، میانه و چاراویماق، بیشترین پذیرای عشایر استان محسوب می شوند.

گفتنی است، 22 درصد مواد پروتئینی استان آذربایجان شرقی توسط عشایر این استان تولید می شود.

فاز یک زهکشهای زیرزمینی در چهار هزار و 300 هکتار از اراضی دشت تبریز آماده بهره برداری است

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این باره خاطرنشان کرد: طرح تجهیز و نوسازی اراضی زیر سدهای مخزنی، فاز یک قطعات DR1 و DR2 زهکشهای زیرزمینی دشت تبریز به وسعت چهار هزار و 300 هکتار آماده بهره برداری است و با افتتاح این طرح، امید است مشکل آب گرفتگی منازل در غرب تبریز مرتفع شود.

سیدخلیل هاشمی در حاشیه بازدید از دشت تبریز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه شبکه آبیاری و زهکشی دشت تبریز در پایاب سد شهید مدنی در دو قطعه اول و دوم با صرف اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال انجام می گیرد، گفت: عملیات زهکشی زیرزمینی هزار و 800 هکتار از قطعه DR1 و دو هزار و 500 هکتار از قطعه DR2 دشت تبریز مراحل نهایی پایانی خود را طی می کند و ادامه اجرای زهکشهای این دشت در عرصه 900 هکتار و با اعتباری بالغ بر 22 میلیارد ریال شروع شد.

وی با اشاره به اینکه با بهره برداری زهکشی زیرزمینی دشت تبریز، بسیاری از مشکلات مربوط به آب گرفتگی اراضی کشاورزی واقع در طرح و نیز بخشی از منازل قسمتهای غربی و منتهی به دشت تبریز، برطرف خواهد شد، افزود: از آنجایی که دشت تبریز به عنوان خروجی مستقیم آبهای زیرزمینی منطقه نیز عمل می کند. لذا در اثر تبخیر شدید و از دست دادن آب و به دلیل صعود شعریه و انتقال املاح به سطح خاک و تجمع آب در لایه های تحتانی نفوذناپذیر کم عمق موجبات باتلاقی و ماندابی شدن اراضی کشاورزی و در نتیجه شور و قلیایی خاک را در پی داشته است، لذا اجرای زهکشی زیرزمینی و تخلیه آب انباشت شده بر روی لایه های تحتانی غیر قابل نفوذ و زهکشی مازاد آب آبیاری و امکان لیچینگ و شستشوی خاک شور موجبات اصلاح خاک را فراهم کرده و آن را به خاک حاصلخیز تبدیل خواهد کرد که این طرح با بهره برداری از شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی نمود خود را نشان خواهد داد.

هاشمی با اشاره به پیش بینی بهره برداری کامل از شبکه های آبیاری و زهکشی دشت تبریز گفت: برآورد می شود با اتمام این طرح، میزان تولید محصول در استان به 205 هزار تن رسدیه و همچنین ضمن بهبود شرایط آب و هوایی شهر تبریز در اثر میکروکلیمای جدید، برای 10 هزار نفر به طور مستقیم در بخش کشاورزی اشتغال ایجاد می شود.

بنا بر این گزارش، وی همچنین با اشاره به اینکه از مزایای دیگر طرح کاهش حاشیه نشینی ناشی از مهاجرت روستاییان به تبریز و افزایش درآمد خانوارهای کشاورزی و کل منطقه را سبب خواهد شد، افزود: بهبود و توسعه کشاورزی در سطح 21 هزار و 600 هکتار از اراضی منطقه با استفاده از آب استحصالی از سد شهید مدنی و سایر منابع تلفیقی موجود، از اهداف اصلی این طرح است./



 

هیچ نظری موجود نیست: