بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

مجموعه امامزاده «شعيب دوزال» حافظ تاريخ و فرهنگ شمال غرب ايران

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، مجموعه مقبره امامزاده «شعيب دوزال» به همراه برج دوزال در 65 كيلومتري شهرستان جلفا در مكاني بسيار باصفا بر فراز كوهي مشرف به رود ارس بنا شده است.
اين برج كه قدمت آن به اواخر قرن هفتم هجري و دوره حكومت ايلخاني مي‌رسد، داراي هشت ضلع آجري بلند است كه روي يك قاعده سنگي استوار شده و در هر ضلع آن، طاق‌نمايي بلند با طاق‌ جناغي قرار دارد.
در قسمت فوقاني برج حاشيه‌اي از تزئينات معرق با كاشي‌هاي لاجوردي و فيروزه‌اي دور تا دور قسمت بالاي برج را جلوه‌گر ساخته است، به طوري‌ كه دور تا دور بنا حاشيه‌اي از تزئينات معرق با كاشي‌هاي لاجوردي و فيروزه‌اي به عرض 110 سانتي‌متر به چشم مي‌خورد.
اين برج داراي گنبد دو پوش است، قسمت غربي برج از طريق اتاقي به مسجد قديمي دوزال متصل مي‌شود و از همين اتاق مي‌توان به زيرزمين و محل اصلي مقبره وارد شد.
آرامگاه موسوم به امامزاده شعيب در سردابه اين محل قرار دارد.
روستاي دوزال به سرسبزي و خرمي و ميوه‌هاي فراوان باغ‌هايش به‌ ويژه برنج معطر در منطقه شهرت دارد.
آرامگاه امامزاده شعيب كه به گفته خادم آن، فرزند امام موسي كاظم (ع) و برادر حضرت امام‌رضا (ع) است و نيز آرامگاه امامزاده محمد فرزند امامزاده شعيب در روستاي «نوجه مهر» در نزديكي دوزال، زيارتگاه اهالي اين روستاها و بسياري از ساكنان آبادي‌هاي مسير پر پيچ و خم رود ارس است.
كشاورزان هر سال پس از برداشت محصول به زيارت امامزاده شعيب و امامزاده محمد مي‌روند و نذورات خود را ادا مي‌كنند.
گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در خاتمه مي‌افزايد: مجموعه امامزاده شعيب دوزال با تاريخي ايلخاني و صفوي آبان‌ماه سال 1362 با شماره 1654 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و تاكنون مراحل مختلف و گسترده مرمت و احيا را براي ماندگاري و استمرار حضور مردم، پشت سر گذاشته است
.

هیچ نظری موجود نیست: