بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

ه‍.ش. ۱۳۸۹ آذر ۱۶, سه‌شنبه

سخنان امام حسین ع و فلسفه قیام عاشورا

بسم الله الرحمن الرحیم

اني لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي ،اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنکر و اسير بسيرة جدي و ابي علي بن ابيطالب من به جهت خود خواهي و گردنکشي و فتنه انگيزي و ستمگري خارج نشدم، بلکه به قصد اصلاح امت جدم خروج کردم. مي خواهم به معروف فرمان دهم و از منکر باز دارم و بر سيره جدم و پدرم علي بن ابيطالب (ع) رفتار کنم 
امام حسين (ع) وقتي از مکه به قصد کوفه حرکت کرد، در بين راه به فرزدق برخورد. امام اوضاع عراق را پرسيد، او جواب داد که ؛ دلهاي مردم با شما ولي شمشيرهايشان بر ضد شماست. امام (ع) درباره انگيزه سفر خود به او فرمود :  ان هولاء قوم لزموا طاقه الشيطان و توکو اطاعة الرحمن و اظهر و الفساد في الارض و ابطلوا الحدود و شريط الخور و استاثروا في اموال الفقرا و المساکين انا اول من تام بنصرة دين الله و اعزاز شرعة و الجهاد في سبيله لنکون کلة الله هي العليا اينان جماعتي هستند که از شيطان اطاعت کرده و طاعت رحمان را ترک نموده اند. آنان فساد را ظاهر و حدود الهي را باطل کرده اند، شراب مي نوشند و در اموال فقرا و مساکين طبق ميل خود رفتار مي کنند . من از همه براي ياري دين خداوند و عزيز گرداندن شرع و جهاد در راه خدا سزاوارترم  تا اينکه کلمه الله اعتلا يابد
امام حسين (ع) در نامه اي که به اشراف بصره نوشت فرمود :  و قومو بعثت رسول اليکم بهذا الکتاب دانا ادعوکم الي کتاب الله و سنة نبيه نان السنه . قياميت و اني البدعة قد احييت
من فرستاده خود را با اين نامه بسوي شما روان کردم و شما را به کتاب خدا و سنت پيامبر او دعوت مي کنم. به درستي سنت مرده و بدعت زنده شده است
هنگامي که مروان حاکم مدينه به امام حسين (ع) پيشنهاد کرد که با يزيد بيعت کند ، امام در پاسخ او سخناني را فرمود که هدف از قيام او را روشن مي کند :  انا الله و انا عليه راجعون و علي الاسلام السلام اذ قديليت الامة - براي مثل يزيد؛ وقتي مردم به حاکمي مانند يزيد گرفتار آيند بايد با اسلام خدا حافظي کرد
هنگامي که امام حسين (ع) با سپاه حر برخورد مي کند ، در وقت نماز براي اصحاب خويش خطبه اي خواند؛ در قسمتي از اين خطبه چنين
آمده است :  اما بعد فقد نزل بنام الامه ما قد ترون دان الدنيا قد تغيرت و الحق لا يعمل به والي الباطل لا يتناهي منه ليرغب المومن في لقاء ربه حقا حقاً فاني لا اري الموت الاسعاده و الحياة مع الظالمين الابرما
 وضعيتي پيش آمده که مي بينيد. اوضاع زمانه دگرگون شد، زشتي ها آشکار گشته و نيکيها و فضيلتها رخت بربسته است، از خوبيها تنها جز اندکي به اندازه قطرات ته مانده ظرف آب برجاي نمانده است، مردم چون چهارپايان به زندگي پست و ذلت باري تن داده اند. آيا نمي بينيد که به حق عمل نمي شود و باطل مورد نهي قرار نمي گيرد؟ در چنين روزگاري شايسته است که شخص مومن ديدار پروردگارش بشتابد،براستي من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمکاران را جز رنج و نکبت نمي بينم
قال الحسین علیه‏السلام لولید بن عقبه
انّا اهل بیت النبوة و معدن الرسالة و مختلف الملائکة و بنا فتح اللّه و بنا ختم اللّه. و یزید رجل فاسق، شارب الخمر، قاتل النفس المحرمة، معلن بالفسق و مثلی لایبایع بمثلهامام حسین ع به ولیدبن عقبه فرمودند
ما اهل بیت نبوت و معدن رسالت هستیم و محل امد و شد ملائکه هستم ..توسط ما خداوند شروع میکند و توسط ما ختم میکند
و یزید مردی فاسق و شارب خمر و قاتل است و اعلان به گناه و فسق است و کسی مانند من با فردی مانند یزید بیعت نمی کند
  الا وان الدعى بن الدعى قد ركز بنين اثنتين ، بين السلة و الذلة ، و هيهات منا الذلة ، ياءبى الله لنا ذلك و رسوله و المومنون ، وحجور طابت و طهرت ، و اتوب حمية ، و نفوس ابية ، من ان نؤ ثر طاعة اللئام على مصارع الكرام ، الا وانى زاخف بهذه الاسرة على قلة العدد و خذلان الناصر 
آگاه باشيد! كه اين فرومايه (ابن زياد) و فرزند فرومايه مرا در بين دو راهى شمشير و ذلت قرار داده است ما كجا و ذلت كجا چرا كه خدا و پيامبرش و مومنان از ذلت پذيرى ما ابا دارند و دامنهاى پاك مادران و مغزهاى با غيرت و نفوس با شرافت پدران ، روا نمى دارند، كه اطاعت افراد لئيم و پست را بر قتلگاه كرام و نيك منشان مقدم بداريم . آگاه باشيد! كه من با اين گروه كم و با قلت ياران و عقب نشينى كنندگان ، براى جهاد آماده ام

هیچ نظری موجود نیست: