بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

مجموعه امامزاده «شعيب دوزال» حافظ تاريخ و فرهنگ شمال غرب ايران

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، مجموعه مقبره امامزاده «شعيب دوزال» به همراه برج دوزال در 65 كيلومتري شهرستان جلفا در مكاني بسيار باصفا بر فراز كوهي مشرف به رود ارس بنا شده است.
اين برج كه قدمت آن به اواخر قرن هفتم هجري و دوره حكومت ايلخاني مي‌رسد، داراي هشت ضلع آجري بلند است كه روي يك قاعده سنگي استوار شده و در هر ضلع آن، طاق‌نمايي بلند با طاق‌ جناغي قرار دارد.
در قسمت فوقاني برج حاشيه‌اي از تزئينات معرق با كاشي‌هاي لاجوردي و فيروزه‌اي دور تا دور قسمت بالاي برج را جلوه‌گر ساخته است، به طوري‌ كه دور تا دور بنا حاشيه‌اي از تزئينات معرق با كاشي‌هاي لاجوردي و فيروزه‌اي به عرض 110 سانتي‌متر به چشم مي‌خورد.
اين برج داراي گنبد دو پوش است، قسمت غربي برج از طريق اتاقي به مسجد قديمي دوزال متصل مي‌شود و از همين اتاق مي‌توان به زيرزمين و محل اصلي مقبره وارد شد.
آرامگاه موسوم به امامزاده شعيب در سردابه اين محل قرار دارد.
روستاي دوزال به سرسبزي و خرمي و ميوه‌هاي فراوان باغ‌هايش به‌ ويژه برنج معطر در منطقه شهرت دارد.
آرامگاه امامزاده شعيب كه به گفته خادم آن، فرزند امام موسي كاظم (ع) و برادر حضرت امام‌رضا (ع) است و نيز آرامگاه امامزاده محمد فرزند امامزاده شعيب در روستاي «نوجه مهر» در نزديكي دوزال، زيارتگاه اهالي اين روستاها و بسياري از ساكنان آبادي‌هاي مسير پر پيچ و خم رود ارس است.
كشاورزان هر سال پس از برداشت محصول به زيارت امامزاده شعيب و امامزاده محمد مي‌روند و نذورات خود را ادا مي‌كنند.
گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در خاتمه مي‌افزايد: مجموعه امامزاده شعيب دوزال با تاريخي ايلخاني و صفوي آبان‌ماه سال 1362 با شماره 1654 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و تاكنون مراحل مختلف و گسترده مرمت و احيا را براي ماندگاري و استمرار حضور مردم، پشت سر گذاشته است
.

۱۳۸۹ آذر ۵, جمعه

پنج آذر روز تشکیل بسیج مستضعفان انقلاب اسلامی مبارک باد


تشكیل بسیج مستضعفین، ارتش بیست میلیونی به فرمان امام خمینی (ره) هوشیاری و درایت بی نظیر حضرت امام خمینی (ره) از جمله اساسی ترین عوامل در جهت خنثی سازی توطئه ها به حساب می آید که به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد و با سقوط لانه جاسوسی امریکا در تهران و برملاشدن ماهیت سلطه جو و تجاوزکارانه امریکا، شیطان بزرگ با ضربه ای سخت و جبران ناپذیر روبرو شد.
اسناد بدست آمده از لانه جاسوسی و اظهارات صریح حکام امریکایی مردم و رهبران کشور و بویژه حضرت امام را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی.

۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

زندگي سردار ملي

 نويسنده : ابراهيم حديدي
ستارخان قره داغي (1293- 1246 خورشيدي) سومين پسر حاج حسن قراجه داغي در ارسباران به دنيا آمد. سوابق زندگي او در دوران کودکي و نوجواني تا درگيري هاي جنبش مشروطه  چندان معلوم نيست. از اطلاعات جسته و گريخته اي که از وي به دست آمده است، درمي يابيم که او با پدر خود در روستاهاي اطراف ارسباران به شغل پارچه فروشي مشغول بوده است.
ستارخان پس از قتل برادرش اسماعيل به دست نيروهاي دولتي به همراه خانواده خود به تبريز مهاجرت کرد و در محله اميرخيز اقامت گزيد و از داش ها و لوطي هاي آن محله شد.
وي مدتي جزو سواران حاکم خراسان بود، از آنجا به عتبات عاليات سفر کرد، پس از چندي به تبريز بازگشت و به مباشري املاک محمدتقي صراف مشغول و سپس به توصيه رضاقلي خان سرتيپ وارد خدمت قراسوران (ژاندارمري) شد و حفاظت راه مرند و خوي به او محول شد. چندي بعد مورد توجه مظفرالدين ميرزا (وليعهد) قرار گرفت، ضمن دريافت لقب خاني، از تفنگداران وليعهد در تبريز محسوب شد. ستارخان بنابر عادت لوطي گري در يکي از درگيري هاي خود با ماموران محمدعلي ميرزا (وليعهد) در تبريز، مورد تعقيب قرار گرفت، از شهر گريخت و مدتي به راهزني پرداخت. سپس با وساطت بزرگان و معتمدان محل به شهر بازگشت و دلالي اسب را پيشه خود کرد.
با شروع انقلاب مشروطه در تهران و گسترش آن در سراسر کشور، مجاهدين و آزاديخواهان آذربايجاني و قفقازي به فرماندهي ستارخان و باقرخان به حمايت از مشروطيت ايران قيام کردند و در مقابل قواي 35 تا 40 هزار نفري اعزامي از مرکز و خوانين محلي به فرماندهي عبدالمجيد ميرزا عين الدوله که براي سرکوبي قيام تبريز اعزام شده بودند به شدت مقاومت کردند و از تسلط آن ها به شهر ممانعت ورزيدند. تبريز به مدت 11 ماه توسط قشون دولتي محاصره شد و از ورود آذوقه به شهر جلوگيري به عمل آمد. زندگي بر مردم بسيار سخت و طاقت  فرسا گرديد. نهايتا با وساطت قنسول هاي روس و انگليس و موافقت دولت هاي طرفين عده اي از قواي روسيه به تبريز وارد شدند و راه جلفا را براي ورود آذوقه باز کردند. در نتيجه محاصره شهر به پايان رسيد و سربازان دولتي و خوانين محلي مخالف مشروطيت از اطراف تبريز دور شدند. بدين ترتيب نقشي که ستارخان و باقرخان در دفاع از مشروطه و تبريز داشتند، به پايان رسيد.
با حضور سربازان روسي در تبريز موقعيت براي ستارخان و باقرخان سخت و خطرناک شد. آن ها به اتفاق جمعي ديگر از سران آزاديخواه به قنسولگري عثماني پناهنده شدند. سپس تحت فشار روس ها و بنا بر دعوت آيت الله محمدکاظم خراساني به همراه جمعي از مجاهدين در روز 29 اسفندماه 1288 خورشيدي به تهران مهاجرت کردند. در تهران استقبال شاياني از آنان به عمل آمد و از طرف مجلس شوراي ملي مورد تجليل قرار گرفتند و دو لوح نقره اي طلاکوب به ستارخان و باقرخان اهدا و براي هر کدام ماهيانه مبلغ 1000 تومان مقرري از طرف مجلس تعيين شد. ستارخان نيز در پارک اتابک (محل فعلي سفارت شوروي) اسکان يافت.
در جريان ترور آيت الله سيدعبدالله بهبهاني و ميرزا محمدعلي تربيت از سران مشروطه، دولت تصميم به خلع سلاح گروه هاي مسلح گرفت. ستارخان با اين امر مخالفت کرد و با قواي دولت مشروطه به جنگ پرداخت در اين جنگ پاي او تير خورد و تسليم شد و چند ده تن از نيروهاي وي کشته شدند.
وي چهار سال پس از اين واقعه در تاريخ 25 آبان ماه 1293 خورشيدي درگذشت و در باغ طوطي در جوار شاه عبدالعظيم به خاک سپرده شد.
کتابنامه
اطلاعات عمومي جاويدان (تاريخ معاصر) (1376); مترجم فريدون سبحاني; تهران: دنياي دانش.
بامداد، مهدي (1347); شرح حال رجال ايران; تهران: زوار; ج 2.
رئيس نيا، رحيم و ناهيد، عبدالحسين (بي تا); دو مبارز جنبش مشروطه; تهران: آگاه.
معين، محمد (1364); فرهنگ فارسي; تهران: اميرکبير; ج 5.

 

۱۳۸۹ آذر ۱, دوشنبه

تبریک پیشاپیش عید غدیر

پیشاپیش عید غدیر را به تمام شیعیان جهان بویژه هموطنان عزیز تبریک میگویم
جالب و شیرین در باره غدیر برای دانلود pdf  

۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

منطقة حفاظت شده ارسباران

Image
منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت 72 هزار هكتار در كناره هاي جنوبي رود ارس در شهرستان كليبر واقع شده و به عنوان مكان ذخيره بيوسفر در يونسكو به ثبت رسيده است و از ارزش هاي خاص گياهي و جانوري برخوردار است
Image

۱۳۸۹ آبان ۲۶, چهارشنبه

قلعه جوشن ،قلعه ای در دل کوه

طبیعت گردان و کوهنوردانی که به شمال غرب کشور سفر کرده اند، به احتمال زیاد نام قلعه جوشن را شنیده اند. قلعه ای باستانی که قرن هاست در ارتفاعات ورزقان جا خوش کرده و زیر و بم تاریخ ایران را به چشم دیده است

باستان شناسانی که قلعه جوشن را بررسی کرده اند، قدمت آن را به هزاره اول قبل از میلاد نسبت داده اند. آنها در کاوش های خود آثاری از دوره های اشکانی و ساسانی در آن پیدا کرده اند که اهمیت قلعه جوشن را در این دو دوره نشان می دهد. این قلعه از شرق به رودخانه و از شمال و جنوب به دره و مراتع اطراف کوه محدود می شود و تنها راه ارتباطی آن گذری كوهستانی و تنگ است كه تنها به اندازه عبور یك یا دو نفر جا دارد. بنابراین عجیب نیست که با این امکان دسترسی دشوار، قلعه جوشن کارکردی حفاظتی و نظامی داشته باشد
جوشن قلعه 
محلی های ورزقان قلعه جوشن را به نام جوشین قلعه یا جوشون قالاسی می شناسند و معتقدند که این قلعه در زمان حمله اعراب به ایران قلعه جوشن مركز مقاومت بوده است و به دلیل همین کاربرد نظامی حداقل اتاق های سرپوشیده را برای زندگی در داخل قلعه دارد. این قلعه در مرز دو روستای جوشین از طرف شمال و گال(گلو) از طرف جنوب قرار گرفته و رودخانه ای درست از کنار آن و در بخش جنوبی و غربی در جریان است
جوشن قلعه 
اصلی ترین ویژگی قلعه جوشن که آن را از قلعه های دیگر متمایز می کند، پلکانی است که در دامنه کوه کنده شده و دیواره هایی که در قسمت غرب قلعه قرار داشتند و به صورت سنگ های خشکه چین ساخته شده بودند اما در طول زمان از بین رفتند
جوشن قلعه
سفال های به کار رفته در معماری این قلعه به دو رنگ قرمز و نخودی هستند که روی آنها تزئینات ظریف و منحصر به فردی با نقش های سنتی آن دوره و اشکال هندسی، موجی، نوارهای افقی و خطوط نقطه چین به چشم می خورد. این سفال ها با خمیر مایه مواد کانی و به صورت چرخ ساز ساخته شده اند تا ظرافت بیشتری داشته باشند.
قلعه جوشن چندین آب انبار هم دارد که هر کدام با کانال هایی به صورت لوله کشی، آب برف و باران را به درون آب انبارها هدایت می کردند
جوشن قلعه

چطور برویم؟

برای دیدن قلعه جوشن باید به استان آذربایجان شرقی، 26 كیلومتری غرب ورزقان به سوی جلفا و 6كیلومتری روستای جوشن بروید. روستایی که به بخش خاروانای این شهرستان تعلق دارد و شما را از راهی سخت وکوهستانی به قلعه جوشن می رساند
 قلعه جوشن اگرچه در طول دوران آسیب دیده اما بیشترین سهم تخریب آن را حفاران غیر مجازی به گردن دارند که در پی یافتن گنج این قلعه را زیر و رو کرده اند. با این حال، چند سال قبل هم در حین احداث لوله گاز، گورستان این قلعه که در غرب آن واقع شده بود به طور کامل تخریب شد تا امروز چیز زیادی از قلعه نظامی جوشن قابل دیدن نباشد
گروه گردشگری تبیان- رستم زاد

۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

تبریک عید قربان و دعای روز عرفه

پیشاپیش عید سعید قربان ( بزرگترین عید مسلمانان ) را تبریک عرض نموده و برای تمام مسلمانان سربلندی و سعادت آرزو مینماییم . 
(حیدر صادقی گرگری)
سپاس خدائى را كه پروردگار جهانيان است .
خدايا سپاس ترا اى پديد آورنده آسمانها و زمين اى صاحب بزرگى و اعزاز اى پروردگار پروردگاران، و اى معبود هر معبود و اى آفريننده هر مخلوق و اى وارث هر چيز. توئى آن خدائى كه چيزى به او نمى‏ماند، و علم چيزى از او پوشيده نمى‏ماند، و او به هر چيز محيط و همه چيز را نگهدار است. توئى خدائى كه نيست معبودى جز تو كه يكتاى بى‏همتاى فرد بى‏مانندى. و توئى خدائى كه نيست معبودى جز تو كه كريم به منتهاى كرم و عظيم در نهايت عظمت و بزرگ در كمال بزرگى هستى. و توئى خدائى كه نيست معبودى جز تو كه بلند مرتبه و در منتهاى بلندى مقام و شديد الانتقامى. و توئى خدائى كه نيست معبودى جز تو كه بخشنده و مهربان و دانا و بر حقيقت اشياء واقفى . . ... . دعاي امام سجاد(عليه السلام)در روز عرفه

۱۳۸۹ آبان ۲۱, جمعه

مناظری از وبلاگ خوب انجمن حمایت از محیط زیست ارسباران

کوه هشتسر
هشتسر کوهی است که مردم منطقه از آن به عنوان نماد صلابت و بزرگی یاد می کنند. این کوه زیبا در شمال شرقی شهرستان اهر ، جنوب غربی شهر هوراند و جنوب شرقی شهر کلیبر واقع شده است. ارتفاع این کوه بالغ بر ۲۹۰۷ متر می باشد. تا اواسط دهه ی ۷۰ مامنی برای کل و بز بوده اما شكار غير مجاز موجب انقراض محلي و كوچ اجباري اين گونه به ساير نواحي شد.از ساير گونه هاي موجود مي توان به سياه گوش،خرس قهوه اي،گربه ي وحشي و...از پرندگان هم مي توان به عقاب طلايي،كبك چيل،ابيا،لاچين،كبك و....اشاره كرد.در گذشته هايي نه چندان دور آواز كبك دري از صخره هاي اين كوه شنيده مي شد.البته امروزه خبرهايي مبني بر وجود اين پرنده ي زيبا به گوش مي رسد اما صحت و سقم اين خبر
نياز به بررسي بيشتري دارد.پلنگ را نيز بايد به ليست گونه هاي منقرض شده اين كوه افزود.

شیور داغی
سوپند داشی-کوه شیور واقع در شمال شهرستان اهر
سوپند داشي
بعد از گذشت يك سال(مهر ماه1388) از وعده ي مدير كل حفاظت محيطزيست آذربايجان شرقي مبني بر رهاسازي گونه هاي سازگار با پارك جنگلي فندقلو 2راس مارال از منطقه ي حفاظت شده ي ارسباران به سايت گردشگري پارك جنگلي فندقلوي اهر منتقل شد.يكي از مارال هاي منتقل شده پس از سه روز تلف شد.بيوك رئيسي استرس هاي محيطي و عدم قدرت انطباق با شرايط جديد را علت مرگ اين مارال عنوان كردمدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با ارشاره به روند روبه رشد آماده سازی و تجهیز محدوده جدید قرنطینه مرال در اهر، از توسعه و افزایش مساحت سایت گردشگری فندقلوی اهر به عنوان فاز دوم پروژه مذکور خبر داده و اضافه کرد: انتقال مرال به سایت مذکور تا رسیدن به جمعیت قابل توجه و ایجاد زبرساخت‏های گردشگری منطقه با هدف تقویت صنعت گردشگری طبیعی در منطقه با سرعت ادامه خواهد یافت.
حال مارال پارك جنگلي فندقلوي اهر به تنهايي عمر خويش را سپري مي كند.
مارال منطقه ي حفاظت شده ي ارسباران
پارك جنگلي فندقلوي اهر

منیع وبلاگ انجمن حمایت ازمحیط ارسباران

۱۳۸۹ آبان ۱۹, چهارشنبه

وبلاگ خبری شهرستان جلفا و ارسباران

جدیدترین اخبار و رویدادهای شهرستان جلفا ، منطقه آزاد ارس و ارسباران را در لینک زیر بخوانید

اینجا کلیک کنید و اخبار و مطالب جدید و گوناگون را بخوانید

ودر اینجا نسخه مبایل اخبار و رویدادهای جالب و گوناگون

از سایتهای شهرستان جلفا در زیر دیدن فرمایید

 

اینجا

و اینجا جدیدترین اخبار و برگزیده ترین مطالب درباره

 

هادیشهر

منتظر یاری و همکاری شما عزیزان هستیم

hgsad2003@gmail.com

۱۳۸۹ آبان ۱۸, سه‌شنبه

کلیبر

شهرستان زيباي كليبر با وسعت 3595 كيلومترمربع، سه بخش (آبش‌احمد، خداآفرين و مركزي)، سه شهر (كليبر، آبش‌احمد و خمارلو) و 13 دهستان در شمال آذربايجان شرقي واقع است. كليبر از شمال به رودخانه ارس و جمهوري آذربايجان،‌ از غرب به شهرستان جلفا،‌ از جنوب به شهرستان اهر و از جنوب شرقي به ورزقان و از شرق به استان اردبيل محدود است. شهرستان كليبر داراي آب و هواي معتدل كوهستاني بوده و سراسر منطقه را جنگلهاي زيبا و مراتع سرسبز پوشانده كه محل مناسبي براي ييلاق عشاير است. يكي از ويژگي‌هاي شاخص كليبر وجود منطقه حفاظت شده ارسباران به وسعت 72000 هكتار است كه در رديف ذخيره‌گاههاي زيست‌كره محسوب مي‌شود.شهرستان كليبر به دليل وجود آب و هواي مناسب داراي تنوع گياهي بوده و گونه‌هاي شاخصي چون زغال اخته، سماق، انار وحشي و… و حيات وحش غني همانند مرال، كبك، قرقاول،‌ دراج، بلدرچين،‌ خرس و گونه‌ منحصربفرد سياه‌خروس و انواع پرندگان شكاري جلوه‌اي زيبا و خيره ‌كننده از طبيعت به نمايش گذاشته است.از ارتفاعات مهم آن مي‌توان به كوه‌هاي دلولو، كفتار علي، قلعه،‌ سنگرداشي و هشتاد سر اشاره نمود.اين شهرستان علاوه بر زيباييهاي بي‌نظير طبيعي داراي آثار متعددي است كه از مهمترين آنها قلعه بابك، قلعه پيغام،‌ قلعه آوارسين، پل كوچك و بزرگ خداآفرين، عمارت تومانيانس، عمارت آينالو،‌ مسجد جامع كليبر، كليساي وينق، بقعه شيخ جابربن انصاري، بقعه شاه‌حيدر، برج هشت ضلعي قارلوجه و قلعه سلسايل را نام برد. شهرستان كليبر از نظر آبهاي معدني نيز غني بوده كه آبهاي گرم متعلق و يل‌سويي از جمله آبهاي معدني و شفابخش آن است

۱۳۸۹ آبان ۱۵, شنبه

شهادت امام محمد تقی (ع) جواد الائمه بر شیعیان و دوست دارانش تسلیت باد

در غم شهادت امامی به سوگ نشسته ایم که در بیست و پنج سالگی به سوی اجدادش رخت بربست. مردی که بیست و پنج سال، خورشید را به خجلت واداشت، بیست و پنج بهار را رویاند و شکوفاند و خود فروزان تر از خورشید، تابید و درخشید. و اینک، کودکان پژمرده و داغدار و گریان، بهانه گیران سایه دست هایی اند که بر سرشان باران مهر ببارد و بر دامانشان گل عاطفه نثار کند. هم اکنون، پاره زخم های دلمان، سرباز کرده است و قناتی از غم، در قنوت نگاه مان جاری است. اینک، نِشتر درد به جام ها نشسته و غوغای رنج در انبوده دیدگان مظلوم، جا خوش کرده است. اینک، امام جواد علیه السلام به رحمت خدا پیوسته است و اهل ولا را به هجران خویش مبتلا ساخته است. او با شهادتش دل های شیعه را سوزاند و ما را به سوگ نشاند. آری، کدام دیده است که بر مظلومیت آن شهید جوان نگرید؟ سلام به امام محمدتقی علیه السلام که جوادالائمه و امام جوادان و راد مردان و جوانمردان است

یك مترجم قرآن:ماهیت ذاتی آیات در انتخاب مقامات و دستگاه‌ها الهام‌بخش است

منطقه آزاد ارس: در انتخاب مقامات و دستگاه‌ها بیش از آنكه اراده و خلاقیت قاری فعال باشد، ماهیت ذاتی آیات الهام‌بخش است.

 
«رسول اسماعیل‌زاده»، رئیس اداره ترجمه مركز ساماندهی ترجمه و نشر بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

«رسول اسماعیل‌زاده»، مترجم قرآن و رئیس اداره ترجمه مركز ساماندهی ترجمه و نشر بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه آذربایجان‌شرقی، نمایندگی منطقه آزاد ارس، در خصوص كاربرد موسیقی در تلاوت قرآن، گفت: قرآن كتابی است كه دارای ابعاد مختلف معرفتی، كلامی و هنری است. همانگونه كه از معنای لغوی قرآن مستفاد می‌شود، قرآن كتابی است كه باید آن را خواند. بار معنایی این لغت به‌گونه‌ای است كه از جهتی بایستی در خواندن متن قرآن به معنا و درك معنای آن توجه داشت و از جهت دیگر به دلیل برخورداری از زیبایی‌های كلامی و بلاغتی باید در چارچوب موازین صوتی، آهنگ و وزن كلام عرب، آن را ادا كرد.

وی ادامه داد: تطابق زیبایی صوتی با زیبایی كلامی قرآن منحصر به فرد است. یعنی ساختار كلامی قرآن به نحوی است كه قاری هنگام قرائت و تلاوت آن، قرائت خود را توأم با یكی از موازین و قوانین صوتی منطبق می‌كند. به عبارت روشن‌تر این خصوصیت ذاتی كلام قرآن است كه قاری را وادار می‌كند كه به هنگام تلاوت و قرائت عبارت‌ها و فرازها را به تناسب حال و مقام و با صوت و لحن آهنگدار ادا كند.

وی تصریح كرد: موضوع موسیقی موضوع پیچیده‌ای است و واژه موسیقی نیز از واژه‌هایی است كه هم بار منفی و هم بار مثبت به خود گرفته و نسبت به جوامع، سطوح سنی، معرفتی و نسبت به زبان‌ها و فرهنگ‌ها و حوزه‌ علمی متغیر بوده‌است. برداشت یك فقیه از موسیقی قطعاً با برداشت یك فیلسوف، عارف، هنرمند، شاعر برداشتی متفاوت است

اسماعیل‌زاده بیان كرد: تعاریف نیز متفاوت است. تعریفی كه یك فقیه از موسیقی دارد، با تعریفی كه یك عارف و یا فیلسوف و یا ریاضی‌دان از آن دارد، كاملاً متفاوت است. در بین فقها نیز در زمینه تعریف موسیقی وحدت نظر وجود ندارد. فلذا می‌بینیم كه برخی از فقها در رابطه با موسیقی حكم مطلقاً حرام را صادر كرده‌اند و برخی نیز بین انواع موسیقی فرق گذاشته و موسیقی مطرب، شهو‌ت‌آور، مخل ‌اراده و عقل و منافی عفت و عقیده را موسیقی حرام و كلام موزون، آهنگدار را بی‌اشكال دانسته‌اند و حتی برخی از فقها از جمله رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای تشخیص این را نیز به عهده مكلف گذاشته است. در حقیقت این مكلف است كه باید تشخیص دهد كه كدامین آهنگ و یا كلام و لحن موزون در وی جرقه‌های ارتكاب به گناه را روشن می‌كند و كدامین در وی تأثیر مثبت می‌گذارد تا تكلیف خود را متوجه شود. در این خصوص علما، فقها و اندیشمندان سخن بسیار گفته‌اند و بعضاً نیز توضیحات تفضیلی برخی از علما نه تنها به تحلیل موضوع كمكی نكرده‌است حتی به ابهام و پیچیدگی و تعقدات آن افزوده است.

علمایی چون علامه طباطبایی، شهیدمطهری، استادمحمدتقی جعفری از معاصران و شخصیت‌هایی چون ابن‌سینا، فارابی، عبدالقادر مراغه‌ای، صفی‌الدین ارموی و میرمحسن نواب قره‌باغی از علما و موسیقی دانان كلاسیك در این وادی سخن بسیار گفته‌اند، هر چند فقهای معاصر اغلب در زمینه موسیقی تنها به استنباط حكم موسیقی از منابع اكتفا كرده‌اند، ولی بسیاری از شخصیت‌های اسلامی علاوه بر آن خود در زمینه علم موسیقی صاحب‌نظر بوده‌اند.

رئیس اداره ترجمه مركز ساماندهی ترجمه و نشر بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: صرف ‌نظر از ابهاماتی كه در تئوری و موضوع وجود دارد، اختلاف آرا و سلیقه‌هایی كه در مصداق به وجود می‌آید و این كه مكلف خود موضوعی را از مصادیق لهو و لعب و مخل عقل و اراده تشخیص دهد، این مسئله نیز موسیقی و حكم موسیقی در جامعه را با مشكل روبه‌رو ساخته است. به‌عنوان مثال برخی اشخاص در برخی محافل و مراسم هنگام اجرای موسیقی مثلاً سرود ملی، مجلس را ترك گفته و برخی دیگر گوش فرا می‌دهند، این دوگانگی در برخوردها ناشی از مختار بودن مكلف در تعیین مصادیق است. به هر حال در رابطه با موضوع موسیقی و مسائل جانبی آن گروه‌های مختلفی مطرح هستند كه ایجاد ارتباط علمی در بین این گروه‌ها تا حدودی به تبیین موضوع موسیقی كمك خواهد كرد. حل این مسئله مطالعات پیوسته موسیقی دانان، موسیقی خوانان، موسیقی نوازان، كارشناسان فقه و اندیشمندان، حتی روان‌شناسان را به طور توأمان می‌طلبد، از این حیث و با توجه به كاستی‌هایی كه در شناخت و معرفی موسیقی، اختلاف‌هایی كه در این فن به عمل آمده‌است، ضرورت بازنگری موضوع موسیقی را بیشتر عیان می‌كند و من نیز طرفدار آن هستم كه در پرتو دانسته‌ها و علوم مختص و مرتبط با این امر مراجعه مجدد، عمیق و گسترده به نصوص دینی ضروری است تا ابعاد مختلف این موضوع تبیین و روشن شود. و الا صدها سؤال بی‌پاسخ در ذهن مكلف ایجاد ‌شده و لاینحل باقی خواهد ماند.

وی یادآور شد: همانگونه كه گفته شد، مضامین آیات قرآن سنخیت عجیبی با نغمات و مقامات دارند. هرچند آیات قرآن در چارچوب كلام منظوم و شعر نمی‌گنجد، ولی در عین حال عاری از وزن و آهنگ نیست، آیات قرآن به تناسب مضمون و مفهوم دارای آهنگ ذاتی هستند. اساساً بین آهنگ و زیبایی‌های كلامی و بلاغتی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، چینش حروف در یك واژه و كلمه، تقارن كلمات یك فراز و تأخر و تقدم مقوله‌ها و واحدهای نحوی، برخورداری الفاظ از اوزان و قافیه (كلام مسجع) انطباق لفظ با مضمون و انتخاب و گزینش مقام و یا نغمه مطلوب را به طور مكانیكی حل كرده است. به عبارت بسیار ساده، آیات قرآنی با زبان بی‌زبانی به قاری الهام می‌كند كه این فراز را در فلان مقام و دستگاه قرائت كن. این ساز و كار در جوهره الفاظ و واحدهای نحوی كلام الهی نهفته است.

من بیشتر به این معتقد هستم كه در انتخاب مقامات و دستگاه‌ها بیش و پیش از آن كه اراده و خلاقیت قاری فعال باشد، ماهیت ذاتی آیات الهام‌بخش است.

وی تأكبد كرد: استفاده از روش‌های مصری و عربی در قرائت قرآن بجای موسیقی ایرانی امری اجتناب‌ناپذیر است. هر چند موسیقی عرب، موسیقی ایرانی و حتی آذربایجانی از یك ریشه نشأت می‌گیرند و پرداخت علمی هر سه به‌عنوان موسیقی شرق اسلامی از زمان ترخان فارابی آغاز شده‌است، ولی این امر بیشتر در تئوری و فلسفه موسیقی پی‌گیری شده‌است و در عمل و اجرا بنا به استعداد ذاتی، تناسب فرهنگی و بیش از همه ماهیت زبانی و كلامی هر یك در حیطه و حوزه خاص خود پیشرفت و تكامل یافته است. موسیقی ایرانی ازمرحله موسیقی خلقی گذر كرده به موسیقی درباری راه یافته و در هرم جامعه در سطوح بالای جامعه ایفا شده‌است، در صورتی كه موسیقی عرب و همچنین موسیقی آذربایجانی سطح عمومی جامعه را پوشش می‌دهند و در عین پیچیدگی ظرفیت گسترش و انعطاف‌پذیری را دارا هستند. از طرف دیگر با توجه به قواعد تجویدی و موازین حاكم بر زبان عربی، این خصیصه از مختصات زبان قرآنی است، لذا نغمه‌ها، مقامات عربی با الحان و لهجه اعراب بیشتر سازگاری و تناسب دارد تا مقامات و نغمه‌های ایرانی. با توجه به این امر نمی‌توان تلاوت قرآن را به كلی با مقامات ایرانی ادا كرد. هرچند كه در این عرصه از مقامات و نغمه‌های ایرانی نیز استفاده می‌شود، ولی این امر در دایره بسیار محدود ایفا می‌شود. ولی مقامات و نغمه‌های مصری و حجازی جذبه و شیوایی خاص خود را دارد. تناسب كلامی، سنخیت زبانی، توازن اعراب با تحریرها و امكان فعالیت صوتی ابراز استعداد خلاقیت و گستردگی میدان نوآوری را در مقامات مصری و حجازی موجه، مطلوب ساخته است.

وی افزود: همانگونه كه گفته شد، در قرائت قرآن تنها به شكل محدود می‌توان از موسیقی ایران استفاده كرد، شكل و ماهیت كلام قرآنی و فرهنگ حاكم بر قرائت‌ها این امكان را از سایر مقامات گرفته است.

ولی می‌توان این را گسترش داد و نغمه‌ها و مقامات عربی و ایرانی را تركیب كرد. اما خود این امر بسیار استادی می‌خواهد، كار هر قاری یا موسیقی‌دان و استاد نیست. در گذشته از این نوع كارها شده‌است، برخی با استفاده از نوآوری‌هایی كه داشته‌اند در مقامات و اجراهای كلام قرآنی برای خود جا باز كرده‌اند.

وی در قالب تمثیلی زیبا تأكید كرد: كاری كه مرحوم رحیم مؤذن‌زاده در اذان انجام داد، یك كار كاملاً ایرانی بود كه جای خود را پیدا كرد و ماندگار شد. اذان رحیم مؤذن‌زاده در دستگاه بیات ترك حتی توانست سایر نغمه‌های اذانی را به حاشیه رانده و به درجه‌ای از مطلوبیت رسید كه گویا در طول تاریخ تطور صوتی و آهنگی در ایفای اذان، بالاخره آهنگ ایده‌ال اذان پیدا شد. و یا آثاری كه استاد سلیم مؤذن‌زاده در موسیقی مرثیه به جای آورده‌است. استاد مؤذن‌‌زاده با استعداد و ذوق و مهارت بی‌بدیل خود مقامات موسیقی عربی، ایرانی و آذربایجانی را چنان به هم پیوند می‌دهد كه هیچ نقصی در كار دیده نمی‌شود و با نوآوری‌هایی كه خلق می‌كند آثار جاویدان می‌آفریند. این كار تنها از عهده استاد مؤذن‌‌زاده برمی‌آید كه واقف به موسیقی عربی، ایرانی و آذربایجانی است و در اصل یك مرصع‌خوان تمام عیار است. این روند هرچند از سال‌های 1340 شروع شد، ولی در سال‌های 1360 به اوج خود رسید و نهایًتا مكتب مؤذن‌‌زاده ابداع شد و در تاریخ مرصع‌خوانی حرف اول و آخر را زد و ثبت شد. امروزه اكثر سبك‌های مداحی همگی از مكتب مؤذن‌زاده الهام می‌گیرند.

نغمه‌های حجازی، حسینی، ولایتی و مقامات راست و سه‌گاه و چهارگاه استاد با تمام شعبه‌هایش، تركیبی از موسیقی عربی، ایرانی و آذربایجانی است.

برخی از خوانندگان در عالم آواز و اجرای موسیقی كلاسیك ایرانی ـ آذربایجانی نیز از این گونه نوآوری‌ها داشته‌اند. به‌عنوان مثال استفاده ودود مؤذن‌زاده از سه‌گاه حاج حسینقلی در اجرای موسیقی كلاسیك و یا مونتاژی و سنتزی كه حبیب قاسمی از شور عربی، ایرانی و آذربایجانی داشته و به شكل مطلوب اجرا كرده‌است، از تجربه‌های موفق این عرصه است. مخلص آن كه هرچند قرائت قرآن را نمی‌توان به‌طور كامل در چارچوب و دائره موسیقی ایرانی اجرا كرد، ولی می‌توان با استفاده از ظرفیت‌‍‌های موسیقی ایرانی و حتی آذربایجانی نوآوری‌هایی در اجرا ایجاد كرد. این كار بسیار حساس و مسئولیت‌آفرین است و كسی بدون داشتن صلاحیت‌های لازم مجاز به این كار نیست.

وی در پایان خاطرنشان كرد: تأثیر موسیقی ایران در موسیقی قرآن و موسیقی جهان بسیار حائز اهمیت است. موسیقی ایران تأثیر زیادی در آهنگ‌ها و تلاوت قرآنی و همچنین در موسیقی جهان داشته و دارد. این تأثیر هم به‌صورت غیر تجربی و نظری و هم به صورت تمرینی بوده‌است. در برخی از موسیقی‌های همسایه اسامی اغلب دستگاه‌ها به زبان فارسی است، راست، سه‌گاه، چهارگاه، پنجگاه، نهاوند، همایون، شوشتر، شكسته و غیره و هرچه دورتر و به ریشه‌ها مراجعه كنیم این تأثیر را بیشتر می‌بینیم.

.

انسان نه ظالیمسن؟

این مطلب وبلاگ یوخا به اندازه کافی گویا و پر معنی و عمیق میباشد که آقای خضوعی هنرمندانه بیان کرده است . بخوانید
انسان نه ظالیمسن؟
ارومیه دریاچه سی آغزینین سویون اودوب گویدن کئچن بولوتا بئله دئدی:
بولوت نه ظالیمسن؟
ـ ظالیم اولسایدم یاغیش مندن یاغمازیدی
یاغیش نه ظالیمسن؟
ـ ظالیم اولسایدم چای مندن آخمازیدی
چای نه ظلیمسن؟
ـ ظالیم اولسایدیم « سد» مندن قورلومازیدی
سد نه ظالیمسن؟
ـ ظالیم اولسایدیم انسان مندن دورولمازیدی
انسان نه ظالیمسن؟
ـ ظالیمم آی ظالیمم
یئر آلتی قشلاقیم دی
یئر اوستی یایلاقیم دی...

۱۳۸۹ آبان ۱۲, چهارشنبه

مرمت و بازسازی 385 کیلومتر راه ییلاقی برای تسهیل در کوچ عشایر

گروه: کشاورزی

تا پایان شهریورماه سال جاری بازسازی 120 کیلومتر از راههای ییلاقی شهرستان اهر و همچنین 120 کیلومتر از راههای ییلاقی شهرستان کلیبر و 45 کیلومتر از راههای ییلاقی شهرستان سراب و 100 کیلومتر از راههای عشایری شهرستان میانه بازسازی شده و در تسهیل کوچ عشایر منطقه ارسباران، نقش مهمی را به عهده داشته است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، مدیرکل امور عشایر استان با اعلام این مطلب گفت: در این مدت بازگشایی مسیر سنگی ییلاقات هریس به طول 500 متر و احداث دو باب آبشخور در ییلاقات اهر و مرند، توسط این اداره کل و برای رفاه حال بیشتر عشایر استان به انجام رسیده است.

سید محمدحسن آل هاشم افزود: عشایر آذربایجان شرقی در 18 شهرستان این استان پراکنده بوده و به ترتیب شهرستانهای کلیبر، اهر، میانه و چاراویماق، بیشترین پذیرای عشایر استان محسوب می شوند.

گفتنی است، 22 درصد مواد پروتئینی استان آذربایجان شرقی توسط عشایر این استان تولید می شود.

فاز یک زهکشهای زیرزمینی در چهار هزار و 300 هکتار از اراضی دشت تبریز آماده بهره برداری است

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این باره خاطرنشان کرد: طرح تجهیز و نوسازی اراضی زیر سدهای مخزنی، فاز یک قطعات DR1 و DR2 زهکشهای زیرزمینی دشت تبریز به وسعت چهار هزار و 300 هکتار آماده بهره برداری است و با افتتاح این طرح، امید است مشکل آب گرفتگی منازل در غرب تبریز مرتفع شود.

سیدخلیل هاشمی در حاشیه بازدید از دشت تبریز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه شبکه آبیاری و زهکشی دشت تبریز در پایاب سد شهید مدنی در دو قطعه اول و دوم با صرف اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال انجام می گیرد، گفت: عملیات زهکشی زیرزمینی هزار و 800 هکتار از قطعه DR1 و دو هزار و 500 هکتار از قطعه DR2 دشت تبریز مراحل نهایی پایانی خود را طی می کند و ادامه اجرای زهکشهای این دشت در عرصه 900 هکتار و با اعتباری بالغ بر 22 میلیارد ریال شروع شد.

وی با اشاره به اینکه با بهره برداری زهکشی زیرزمینی دشت تبریز، بسیاری از مشکلات مربوط به آب گرفتگی اراضی کشاورزی واقع در طرح و نیز بخشی از منازل قسمتهای غربی و منتهی به دشت تبریز، برطرف خواهد شد، افزود: از آنجایی که دشت تبریز به عنوان خروجی مستقیم آبهای زیرزمینی منطقه نیز عمل می کند. لذا در اثر تبخیر شدید و از دست دادن آب و به دلیل صعود شعریه و انتقال املاح به سطح خاک و تجمع آب در لایه های تحتانی نفوذناپذیر کم عمق موجبات باتلاقی و ماندابی شدن اراضی کشاورزی و در نتیجه شور و قلیایی خاک را در پی داشته است، لذا اجرای زهکشی زیرزمینی و تخلیه آب انباشت شده بر روی لایه های تحتانی غیر قابل نفوذ و زهکشی مازاد آب آبیاری و امکان لیچینگ و شستشوی خاک شور موجبات اصلاح خاک را فراهم کرده و آن را به خاک حاصلخیز تبدیل خواهد کرد که این طرح با بهره برداری از شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی نمود خود را نشان خواهد داد.

هاشمی با اشاره به پیش بینی بهره برداری کامل از شبکه های آبیاری و زهکشی دشت تبریز گفت: برآورد می شود با اتمام این طرح، میزان تولید محصول در استان به 205 هزار تن رسدیه و همچنین ضمن بهبود شرایط آب و هوایی شهر تبریز در اثر میکروکلیمای جدید، برای 10 هزار نفر به طور مستقیم در بخش کشاورزی اشتغال ایجاد می شود.

بنا بر این گزارش، وی همچنین با اشاره به اینکه از مزایای دیگر طرح کاهش حاشیه نشینی ناشی از مهاجرت روستاییان به تبریز و افزایش درآمد خانوارهای کشاورزی و کل منطقه را سبب خواهد شد، افزود: بهبود و توسعه کشاورزی در سطح 21 هزار و 600 هکتار از اراضی منطقه با استفاده از آب استحصالی از سد شهید مدنی و سایر منابع تلفیقی موجود، از اهداف اصلی این طرح است./