بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۷ مرداد ۳۰, چهارشنبه

مساکن روستایی شهرستان جلفا



مساكن‌ روستايي‌ شهرستان‌ جلفا

مساكن‌ روستايي‌
در روستاهاي‌ منطقه‌ جلفا ساكنان‌ آن‌ در خانه‌هاي‌ ساده‌ و كوچك‌ كه‌ از مواد و مصالح‌ ارزان‌ قيمت‌ بناشده‌ است‌. زندگي‌ مي‌كنند . مواد مصالح‌ مصرفي‌ در ساخت‌ خانه‌ سنگ‌ و چوب‌ و آجر و خشت‌ است‌. درمحل‌ زندگي‌ انسانها حيوانات‌ نيز در يك‌ محوطه‌ بنام‌ طويله‌ زندگي‌ مي‌كنند. خانه‌هاي‌ روستاي‌ نه‌ تنهامحل‌ سكونت‌ و استراحت‌ است‌ بلكه‌ در عين‌ حال‌ محل‌ توليد و تفريح‌ و برگزاري‌ مراسم‌ مي‌باشد. تجمع ‌و پراكندگي‌ مساكن‌ روستاي‌ در منطقه‌ جلفا با عوامل‌ مختلف‌ در ارتباط است‌.
عوامل‌ طبيعي‌
آب‌
شكل‌ سكونت‌ در منطقه‌ جلفا در روستاها با عوامل‌ طبيعي‌ مثل‌ آب‌ و ... ارتباط دارد. آب‌ در درجه‌ اول‌مهمترين‌ و موثرترين‌ عاملي‌ است‌ كه در تمركز مساكن‌ روستاي‌ نقش‌ بسزايي‌ دارد. روستاهاي‌ بي‌شماري‌ دركنار رودخانه‌ پرآب‌ ارس‌ بنا شده‌اند از قبيل‌ سيه‌رود ـ مرازاد ـ احمدآباد ـ قولان‌ ـ مسن‌ از جمله‌ اين‌روستاها مي‌باشد. مساكن‌ روستاي‌ به‌ تبعيت‌ از دوري‌ و نزديكي‌ به‌ رودخانه‌ و دسترسي‌ به‌ آب‌ ساخته‌شده‌اند. برخي‌ در مساكن‌ از محور چشمه‌ها و حاشيه‌ نهرها بصورت‌ مجتمع‌ احداث‌ شده‌اند. برخي‌ ازروستاهاي‌ منطقه‌ جلفا ساكن‌ روستاي‌ در اطراف‌ مظهر چشمه‌ ،كوزه‌ بنا شده‌اند قره‌بلاغ‌ ـ آغبلاغ‌ ـقشلاق‌ ـ تازه‌كند ـ جزو اين‌ دسته‌ هستند.
خاك‌
از جمله‌ عواملي‌ كه‌ در تجمع‌ ساكن‌ روستا مؤثر است‌ كمبود خاك‌ و محدود بودن‌ اراضي‌ زراعي‌خصوصاً در نواحي‌ كوهستاني‌ سبب‌ شده‌ كه‌ روستائيان‌ اغلب‌ بمنظور صرفه‌ جويي‌ در زمين‌ و از جهتي‌ به‌هم‌ بسيار نزديك‌ باشند و واحدهاي‌ مسكونيشان‌ را متصل‌ بهم‌ بنا كنند.
عوامل‌ انساني‌
عامل‌ خويشاوندي‌
عامل‌ خويشاوندي‌ و طايفه‌اي‌ نيز از جمله‌ عواملي‌ است‌ كه‌ در احداث‌ مساكن‌ روستاي‌ نيز تأثيربيشتري‌ دارد. پاره‌اي‌ از گروهها كه‌ در ميان‌ آنها نظام‌ خويشاوندي‌ نيرومندي‌ وجود دارد يا اينكه‌ از يك طايفه‌ تشكيل‌ شده‌اند به‌ تجمع‌ در يك‌ مكان‌ روستا گرايش‌ دارند. در برخي‌ از خانواده ‌هاي‌ كه‌ از يك‌ گروه ‌خويشاوندي‌ هستند در يك‌ مكان‌ و محله‌ متمركز شده‌اند و برخي‌ از آنان‌ كه‌ جمعيت‌ از چند گروه‌خويشاوندي‌ و طايفه‌اي‌ تشكيل‌ شده‌اند. معمولا جدايي‌ مكاني‌ وجود ندارد گاهي‌ در اين‌ روستاها به‌علت‌ وجود گروههاي‌ قومي‌ و طايفه‌اي‌ روستا به‌ دو بخش‌ عليا و سفلي‌ تقسيم‌ شده‌ خانوارهاي‌ سرشناس‌در محلات‌ مخصوص‌ روستا محل‌ سكونت‌ خاص‌ را اختيار مي‌كنند.
كيفيت‌ واحدهاي‌ مسكوني‌
واحدهاي‌ مسكوني‌ خانوادهاي‌ روستايي‌ در منطقه‌ جلفا از يك‌ سو تحت‌ تأثير اقليم‌ و شرايط طبيعي‌است‌ و از سوي‌ ديگر به‌ الگوي‌ معيشت‌ و اقتصاد خانواده‌ ارتباط دارد. بطور عمده‌ خانواده ‌هاي‌ روستايي‌در احداث‌ مساكن‌ روستا از امكانات‌ اقليم‌ پيرامون‌ خود از مواد و مصالحي‌ كه‌ طبيعت‌ به‌ آساني‌ دردسترس‌ و اختيار آنان‌ داده‌ استفاده‌ مي‌كنند مصالح‌ عمده‌اي‌ كه‌ در احداث‌ مساكن‌ و منازل‌ روستاي‌ درمنطقه‌ جلفا بكار رفته‌ آجرـ سنگ‌ ـ تيرآهن‌ ـ گل‌ و خشت‌ و چوب‌ مي‌باشد. امروزه‌ در اكثر روستاها باتوجه‌ به‌ ارتباطي‌ كه‌ با شهرهاي‌ ديگر دارند و رفت‌ و آمدهايي‌ كه‌ به‌ اين‌ شهرها مي‌نمايند بكار گرفتن ‌مصالح‌ ساختماني‌ مدرن‌ نظير آجر و سيمان‌ و بلوك‌ درب‌ و پنجره‌ آهني‌ و آلومينيومي‌ و طرح‌ نقشه‌ساختماني‌ شهري‌ متداول‌ گرديده‌ است ‌.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام آقای صادقی
وبلاگ جدیدتان را تبریک میگم موفق وپیروز باشی

ناشناس گفت...

باسلام؟کفین نجدی؟
من اصلیتم گرگری ولی تهرانیم.من از وبلاگ شما بازدید کردم و آدرس آن را در وبلاگ خود گذاشتم.از شما خواهش دارم که آدرس وبلاگ مرا در وبلاگ خود قرار داده تا مردمان گرگر استفاده کنند.با تشکر.www.hamed-elmy.blogfa.com